De Audi S1 is een compact bommetje met vierwielaandrijving.
Inhoudsopgave
Als een fabrikant een combinatie van letters en cijfers gebruikt om de segmentatie aan te geven, bestaat de kans dat je een keer een bijzondere overlap krijgt. Met name als er (heel veel) modellen bij komen. De bij Mercedes zijn de EQE en EQS een sedan (beide met een SUV variant), maar is de EQC een SUV. De Audi e-tron kreeg de bijnaam Q8 e-tron vanwege het feit dat er in rap tempo meer e-tron bijkomen. En bij BMW vond men de M1-badge te legendarisch, dus toen de M-versie van de Serie op de markt kwam, noemde men die 1M.
Rallymonster
Bij Audi was dat niet het geval. Want waar bij BMW de M1 de eerste in de lijn is van een serie bloedsnelle M-modellen, is de S1 dat voor Audi. De Audi S1 was in 1985 zo’n beetje de ultieme Group B rallyauto. Dit wit met gele monster was voorzien van de korte wielbasis (zoals de Sport quattro) en enorme spoilers. Er zijn er 20 van gebouwd, allemaal voor de motorsport uiteraard. Toen Group B rally’s verbannen werden, vonden diverse exemplaren nog een toekomst in de rallycross. Uiteraard staan de nodige exemplaren nu in een museum.
De S-badge zou wel zijn doorgang vinden naar snelle modellen van Audi, net zoals de M1 van BMW deed met de M3 en M5. Bij Audi kwamen daar de Audi 80 S2 en Audi 100 S4. In de jaren ’90 werd dat gelijk getrokken met de komst van de A8. In plaats van een A kwam er een S. Dus S3, S4, S6 en S8. Plus alle modellen die later er nog bij zouden komen. De snelle Audi A1 kreeg dus de naam Audi S1.
Audi Clubsport quattro
Nou, dat is dus niet helemaal het geval. Want de eerste en meest bijzonder snelle Audi A1, heet ook daadwerkelijk Audi A1 quattro. Deze auto werd eerst getoond als Audi Clubsport quattro, compleet met 2.5 vijfcilinder turbo uit de Audi TT-RS. In 2012 verschijnt het productiemodel met een 2.0 TFSI met 256 pk, 1 pk meer dan de Clio V6 (tot die tijd de meest krachtige B-segment auto). De A1 is herkenbaar aan zijn bijzondere bodykit, eveneens aparte turbine-velgen en rijke standaarduitrusting. De A1 quattro is altijd een driedeurs. Er zijn er 333 exemplaren van gebouwd van 2012 tot 2013.
Introductie Audi S1
In 2014 verschijnt de Audi S1, ook in Nederland. Ondanks dat ze ook quattro (vierwielaandrijving) heeft, is het niet een snellere of apartere versie ten opzichte van de Audi A1 quattro. De S1 heeft een 2.0 TFSI-motor, met in dit geval een maximum vermogen van 231 pk en een maximum koppel van 370 Nm. De Audi S1 heeft altijd een handbak met zes versnellingen. Bijzonder, daar veel auto’s met deze motor ook verkrijgbaar zijn met de S Tronic-automaat. Ondanks de naam ‘quattro’ heeft de Audi S1 een ander vierwielaandrijvingssysteem dan de S4 of RS6, bijvoorbeeld. Het is net als bij de S3 een AWD-systeem met Haldex-koppeling. Dat betekent dat de auto in basis voorwielaandrijving heeft. Als er slip optreedt, springen de achterwielen erbij.
Prestaties
Qua prestaties is het en van de snelste B-segmentauto’s ooit. Je kunt namelijk in 5,8 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met een prijs van 39 mille is het geen goedkope auto, alhoewel dat de prijs is voor het basismodel. Je kunt namelijk kiezen uit vier uitvoeringen van de S1. Qua motor en bak zijn ze identiek. In eerste instantie is er de keuze uit een een driedeurs hatchback of een vijfdeurs ‘Sportback’. In tegenstelling tot bij de A3 Sportback is de S1 Sportback alleen een vijfdeurs, de lengte en daklijn zijn verder identiek. Als je die keuze hebt gemaakt, mag je bepalen of je een standaardmodel wil of een Pro Line Plus. Die laatste heeft dingen als navigatie standaard. De Audi S1 is niet een extreem rijk uitgeruste auto, veel voorzieningen waren destijds een optie.
‘Facelift’ Audi S1
De Audi S1 profiteert niet echt mee van de Audi A1-facelift die in 2015 arriveert. Dat komt eigenlijk doordat de Audi S1 die facelift ‘introduceert’. Dus veel features van de Audi S1 worden toegepast op de Audi A1. Sterker nog, als je kiest voor een Audi A1 met het S-Line pakket en 18 inch wielen, dan lijkt deze sprekend op de Audi S1. Er is wel een verschil waaraan je de auto kunt herkennen, naast de badge. De Audi A1 heeft een of twee pijpjes links, terwijl de Audi S1 altijd twee links én twee rechts heeft.
De Audi S1 blijft – net als de 8X-generatie van de Audi A1 – tot 2018 in productie. Een opvolger komt er vreemd genoeg niet. Er komt dus geen snelle verse van de tweede generatie Audi A1. Dat niet alleen, er is ook geen vierwielaangedreven variant.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Audi S1.