De Audi RS7 Sportback is een van de snelste en duurste liftbacks die er te koop is.
Snelle Audi’s zijn stationwagons. Dat is een traditie. Alhoewel het absoluut niet waar is dat het altijd stationwagons zijn, is het meer dan eens voorgekomen dat de snelste versie van een Audi model er enkel en alleen als stationwagon was. Denk aan de Audi RS2 en de eerste generatie RS4. Gaandeweg breidde Audi het RS-gamma uit. Niet alleen kwamen er meer RS-versies van verschillende modellen, maar ook van verschillende carrosserievarianten.
Inhoudsopgave
Audi RS6 Limousine
In 2002 zag de wereld een Audi RS6 Sedan, náást de Avant. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de RS6 Limousine een voorganger had in de eveneens door quattro GmbH gebouwde S6 Plus, maar dat ging om minder dan honderd exemplaren. De reden voor een Audi RS6 sedan was erg logisch: in de Verenigde Staten wenst men geen stationwagon te hebben. De concurrentie in de periode (Jaguar S-Type R, BMW M5, Mercedes-Benz E55 AMG en Alpina B10 V8 S) werden ook allemaal als sedan aangeboden, als er al keuze was.
Nog een sedan
De tweede generatie Audi RS6 kwam aanvankelijke alleen als stationwagon. Het vierwielaangedreven tiencilinder tractiemonster werd pas na de facelift geleverd als RS6 Sedan. Toevalligerwijs was BMW toen net bezig met een M5 Touring. Waar BMW met de grootst mogelijk moeite M5 Tourings kon verkopen, kon Audi de RS6 Sedan juist lastig verkopen. De oplossing kwam in 2010 met de Audi A7. Deze auto was identiek aan de Audi A6, maar had een vijfdeurs koetswerk. In plaats van de auto als liftback in de markt te zetten (wat het uiteindelijk gewoon is), kreeg de auto de naam ‘A7 Sportback’ en werd deze als Mercedes-Benz CLS-rivaal gelanceerd.
Eerste generatie Audi RS7
Van de A7 kwam ook een snelle versie (de S7) en een héle snelle: de Audi RS7 Sportback. In technisch opzicht was de RS7 zeer nauw verwant aan de Audi RS6, met een aantal wezenlijke verschillen om het model te rechtvaardigen in de Audi RS-lineup. De Audi RS7 had dezelfde 4.0 biturbo V8 onder de kap. Ook hier was de motor goed voor 560 pk bij 5.600 toeren en 700 Nm bij 1.750 toeren, alhoewel beide waarden waarschijnlijk iets te bescheiden zijn van Audi. De V8 was gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. Uiteraard was de RS7 voorzien van quattro-vierwielaandrijving.
Prestaties
De prestaties zijn zeer indrukwekkend. Van 0-100 km/u sprinten is volgens Audi in 3,9 seconden achter de rug. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Maar het gaat er eigenlijk om hoe makkelijk de RS7 van 100 naar 250 km/u sprint. De auto kent gewoon geen ‘dipje’ in de acceleratie. Je kon in Nederland kiezen voor een RS7 in standaard uitvoering en RS7 Pro Line + met een lading opties. Tevens waren er diverse hardware en software opties, waarmee het mogelijk was om sneller te gaan dan 250. Ook 21 inch wielen en keramische remschijven waren een optie.
Facelift
In 2015 wordt de Audi RS7 gefacelift, net als de A7 en S7. De verschillen zijn uiteraard vrij subtiel, zoals het een Audi betaamt. Aan de voorkant herken je het nieuwe model aan de koplampen, die wat platter en hoekiger zijn. Nieuw was de Audi RS7 Performance. Hierbij werd de motor iets gekieteld, waardoor deze 605 pk bij 6.100 toeren levert. De maximale beschikbare hoeveelheid trekkracht bedraagt 750 Nm bij 2.500 toeren. De RS7 Performance doet slechts 3,7 tellen over de 0-100 km/u-sprint. De topsnelheid was begrensd op 250 km/u, maar optioneel kon je de begrenzer ook in laten grijpen bij 280 km/u of zelfs 305 km/u.
Tweede generatie Audi RS7
Op de IAA in Frankfurt in 2019 stond de tweede generatie Audi RS7 Sportback zij aan zij met de Audi RS6 Avant. Het bestaansrecht van de RS7 laat zich nu iets lastiger verklaren. Daar zijn enkele redenen voor. Allereerst de neus. De Audi RS6 heeft namelijk de koplampen van de Audi RS6. Sterker nog, de neus van de Audi RS6 en RS7 zijn verregaand identiek. Voor het eerst wordt de Audi RS6 Avant namelijk ook geëxporteerd naar de VS. Het enige USP van de RS7 lijkt er zo een beetje aan te gaan.
Desalniettemin zijn de cijfers zeer indrukwekkend en zijn er altijd mensen die per se niet een stationwagon wensen. Dankzij (of vanwege) de RS7 Sportback zal er wederom geen RS6 Limousine zijn. Voor wie wel een sedan wenst, is de S8 een optie, die over bijna dezelfde techniek beschikt, maar een stuk groter, ruimer en onopvallender is. De RS7 is juist de andere kant van het spectrum.
22 inch velgen
Standaard staat de RS7 op 21 inch velgen, maar 22 inch is optioneel mogelijk! Opmerkelijk: de 21 inch velgen zijn gesmeed, terwijl de duurdere 22 inch wielen ‘gewoon’ gegoten zijn. Voor de rijeigenschappen lijken de 21 inch dus verreweg de betere optie te zijn. De 4.0 V8 is nu goed voor 600 pk, 5 pk minder dan de oude RS7 Performance. Het koppel van 800 Nm ligt wel weer even iets hoger. Ook weten we dat dit slechts het begin is. Sterkere, duurdere, scherpere en zeldzamere versies zullen uiteindelijk op de markt verschijnen.
RS7 Performance
In het najaar van 2022 volgt er een nieuw topmodel voor de Audi RS7 onder de noemer Performance. Het brengt de Sportback naar een hoger niveau. De achtcilinder met twee turbo’s levert nu 621 pk en 850 Nm koppel. Daarmee accelereert de RS7 Performance in 3,4 seconden naar 100 km/u.
Een belangrijk kenmerken van de Audi RS7 Performance is dat het RS Dynamic Package standaard is. Daarmee ligt de begrensde topsnelheid op 280 km/u. Optioneel kan het RS Dynamic Package Plus aangevinkt worden. Daarmee ligt de top met 305 km/u nog een stuk hoger.
Audi RS7 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Audi RS7.