Het prototype wintersportkanon: de Audi RS6.
Elk merk heeft zijn specialiteit. Een autotype waarin ze excelleren. Misschien omdat ze de eerste waren, of omdat ze het concept het beste wisten te benaderen. Met de Audi RS6 is het wellicht beide. De RS6 is namelijk hét wintersportkanon. De familiesupercar voor alle weersomstandigheden.
Audi S6 Plus (C4)
De Audi RS6 is een extra sportieve en snelle S6. Deze wordt ontwikkeld en gebouwd door Audi Sport, voorheen quattro GmbH. De eerste snelle Audi stationwagon op basis van de S6 heette niet RS6, maar S6 Plus. De auto werd in 1996 gebouwd, helemaal aan het einde van de carrière van de Audi A6 C4-generatie. De S6 Plus werd door quattro GmbH gebouwd. De 4.2 liter V8 leverde 326 pk en 400 Nm. De S6 Plus was leverbaar als stationwagon (855 stuks) en als sedan (97 exemplaren).
Audi RS6 (C5)
De tweede generatie kwam in 2002. De basis was in dit geval de Audi S6 (C5). Net als de vorige generatie was deze al voorzien van een 4.2 liter V8. In dit geval met 340 pk, meer dan de oude S6 Plus, dus. De RS6 deed er een enorme schep bovenop. In samenwerking met Cosworth werd de 4.2 V8 voorzien van twee turbo’s. Het resultaat was 450 pk en 560 Nm, dat over een groot gedeelte van het toerengebied beschikbaar was. De RS6 was voorzien van een vijftraps automaat en vierwielaandrijving. De 0-100 km/u-sprint duurde 4,9 seconden, de topsnelheid was begrensd op 250 km/u.
Audi RS6 Plus (C5)
Aan het einde van de carrière van de C5-generatie lanceerde Audi de RS6 Plus. Dit was een RS6 met een schepje meer. Het vermogen steeg naar 480 pk, het koppel bleef gelijk. De topsnelheid was nu 280 km/u. Het leuke was dat de RS6 Plus er in de juiste uitvoering zelfs langzamer uit zag, met donkere raamlijsten, ontbrekende dakrails en donkergrijze velgen. Wel gaaf: je kon ‘m krijgen in het felblauw. De RS6 Plus was er alleen als Avant.
Audi RS6 (C6)
De tweede generatie RS6 verscheen redelijk snel: al in 2007. Voorheen was dat juist aan het einde van de loopbaan van een generatie. De reden om het eerder te doen was simpel: dan kon Audi er meer van verkopen. De RS (C6) was de meest exotische tot nu toe. Onder de kap lag een V10 van Lamborghini-origine, maar dan met twee turbo’s. Het resultaat was bizar: 580 pk aan vermogen en 650 Nm aan trekkracht.
RS6 Limousine (C6)
De 0-100 km/u sprinttijd duurde nu slechts 4,6 seconden. Van nul naar 200 km/u duurde 12,7 seconde. Optioneel kon je de begrenzer van 250 naar 280 tillen. Niet slecht, zeker niet gezien het flinke gewicht. Aanvankelijk was de RS6 er alleen als Avant, later kwam er na de facelift alsnog een sedan bij. Die ging in 4,5 seconde naar de 100 km/u. Dat kan overigens veel sneller, want de motor was behoorlijk terug getuned.
RS6 Plus (C6)
Met een paar simpele ingrepen (chip, intake, uitlaat) was 700 pk mogelijk en 800 was ook geen probleem. Aan het einde van de productiecyclus maakte de RS6 Plus een comeback, maar in dit geval was de RS6 Plus meer een luxere uitvoering dan dat je daadwerkelijk meer vermogen kreeg. Wel was de RS6 een bovengemiddeld dorstige klant. Nu is het verbruik geen probleem voor de klanten, maar de bijbehorende CO2-uitstoot voor de fabrikant wél.
Audi RS6 (C7)
Daardoor werd de RS6 op basis van de C7-generatie een stukje slanker. De motor was nu geen V10, maar een kleine 4.0 V8, zij het nog altijd met een dubbele turbo. Het vermogen van 560 pk was zelfs ietsjes lager dan voorheen. Het maximum draaimoment (700 Nm) was echter weer iets hoger. Ook leverde de V8 het eerder. Tel daarbij op dat de RS6 lichter was én voorzien van een superieure achttraps automatische transmissie en je kunt zelf raden dat het nieuwe model toch aanzienlijk sneller is. De überstation knalde in 3,9 tellen naar de 100 km/u én was zuiniger bovendien.
Audi RS6 Performance (C7)
Van de C7 generatie was geen limousine meer. De S6 Plus C5, RS6 (C5) en RS6 (C6) waren dermate impopulair dat het geen nut meer had. Voor BMW gold overigens precies het tegenovergestelde: de M5 sedan was véél populairder dan de M5 Touring. Voor wie pertinent géén RS6 Avant wilde, was er een RS7 Sportback die technisch gezien identiek was. Aan het einde van de productiecyclus voegde Audi nog even de RS6 Performance aan het gamma toe, een topmodel met 605 pk.
RS6 Avant (C8)
Op de IAA in 2019 stond de geheel nieuwe RS6 te schitteren. Ditmaal had Audi Sport gekozen voor een niet al te subtiele benadering. Per generatie werd RS6 al iets minder incognito, maar de RS6 C8 slaat werkelijk alles. Het design is eigenlijk gewoon zwaar over de top. In motorisch opzicht gaat Audi verder met de 4.0 V8, ditmaal heeft de motor precies 600 pk en 800 Nm. Waar zijn concurrenten nog weleens willen wisselen qua lay-out en concept heeft Audi het dus eigenlijk altijd zo gedaan: een dikke biturbo motor, vierwielaandrijving en een stationwagon. Waar de M5 een alternatief is op een supercar (als je maar één auto kan hebben die alles moet doen), is de RS6 juist de perfecte aanvulling als je meerdere supercars in de showroom hebt staan.
RS6 Performance
In het najaar introduceert Audi meerdere RS performance modellen, waaronder een variant op de RS6. Deze gepeperde uitdossing brengt de 4.0-liter V8 met twee turbo’s naar een volgend niveau. Het vermogen komt uit op 621 pk en 850 Nm koppel.
Daarmee sprint de station in 3,4 seconden naar honderd kilometer per uur. Dat is twee tienden sneller in vergelijking met een standaard exemplaar. De topsnelheid ligt met het standaard aanwezige RS Dynamic pakket op 280 km/u. Optioneel kun je het RS Dynamic Package Plus aanvinken. De topsnelheid ligt dan op 305 km/u.
Kenmerkende uiterlijkheden voor de Audi RS6 Performance zijn een aantal nieuwe kleuren, zoals Ascari Blue (in mat of metallic) en Dew Silver. Net als een setje nieuwe velgen. Standaard levert de Audi RS6 Performance op 21 inch wielen. 22 inch is een optie.