De Audi RS5 is de verstandige M3 voor alle seizoenen.
Veel fraaier dan de Audi A5 kom je ze niet tegen, aldus Walter da Silva. Hij was de man achter vele fraaie Alfa Romeo’s, maar volgens hem was de A5 de fraaiste auto die hij ooit heeft ontworpen. Van de Audi A5 was er altijd een iets snellere versie, de Audi S5. Bij de introductie in 2007 had deze een 4.2 V8 onder de kap, in 2010 kreeg deze de 3.0 TFSI V6 met supercharger uit de Audi S4. Echter, Audi heeft voor sommige modellen ook een overtreffende RS-trap. Dat geldt ook voor de A5.
Inhoudsopgave
Lamborghini-motor
De Audi RS5 werd op de Salon van Genève in 2010 onthuld. Ten opzichte van de Audi S5 was de RS5 vele malen heftiger. Zowel qua prestaties als specificaties. De Audi RS5 kwam in juni van hetzelfde jaar op de Nederlandse markt. De RS5 had een 4.2 liter V8 die gelieerd was aan de V10 uit de Audi R8, dat op zijn beurt weer een Lamborghini-motor is. In de RS4 leverde de motor 450 pk bij 8.250 toeren en 430 Nm bij 4.000 toeren. Een ware toerenmachine, dus.
Quattro
De RS5 was altijd voorzien van een zeventraps S Tronic automaat met dubbele koppeling. Uiteraard was de RS5 voorzien van quattro-vierwielaandrijving, met iets meer vermogen naar de achterwielen én een sperdifferentieel op de achteras. De RS5 is een ware sprinter: van 0-100 km/u is namelijk in 4,6 tellen achter de rug, mede dankzij de grip van de 265/35/ R19 banden rondom. 20” was optioneel mogelijk.
Facelift Audi RS5
Heel lang was de eerste Audi RS5 niet leverbaar. De RS5 kwam in de zomer van 2010 op de markt en op de IAA in 2011 stond de facelift-versie al klaar. Deze stond in het voorjaar van 2012 bij de dealers. Dit is vrij logisch, daar de gewone Audi A5 (waarop de de RS5 is gebaseerd) al sinds 2007 op de markt was. De RS5 kwam vrij laat, iets dat je wel vaker ziet bij dit soort sportieve sportmodellen. De facelift was redelijk subtiel, maar aan de voorzijde zie je het verschil direct. De koplampen waren aanzienlijk strakker en kleiner van stuk.
Lichter
De nieuwe RS5 was fractioneel lichter. Ook waren er diverse technische wijzigingen. Zo kreeg de RS5 nieuwe dempers en veren aan de voorzijde. Voor de puristen was het vervelend om te weten dat de hydraulische besturing vervangen werd door de elektrische stuurbekrachtiging. Andere items waarmee je de RS5 van na de facelift kunt identificeren zijn de opklapbare achterspoiler, rode kleppendeksels, koolstofvezel luchtinlaat, andere wielen en kleuren. Ook was het mogelijk om een ‘Optiek pakket zwart’ te kiezen, waarmee de sierlijsten, grille en uitlaten helemaal in hoogglans zwart waren uitgevoerd.
Audi RS5 Cabriolet
Maar er was groter nieuws. De Audi RS5 Coupé werd namelijk vergezeld door een RS5 Cabriolet. Het klinkt heel erg vreemd, maar in tegenstelling tot de RS5 Coupé had de RS5 Cabriolet wél een voorloper, in de vorm van de RS4 Cabriolet (van 2005 tot 2007). De RS5 Cabriolet was nog eens 200 kilogram zwaarder dan de niet al te lichte RS5 Coupé: het kentekengewicht was net geen 1.900 kilo. Met vloeistoffen en een bestuurder tik je de 2 ton met gemak aan. De sprint naar de 100 km/u duurde daardoor ook iets langer: 4,9 seconden. De topsnelheid was begrensd op 250 km/u. Omdat de eerste generatie Audi A5 uit productie ging, werd de productie van de S- en RS-modellen eveneens gestaakt in de zomer van 2015.
Nieuwe generatie
De nieuwe generatie Audi A5 verscheen pas in 2016. Hetzelfde geldt voor de Audi S5. De S5 had nog altijd een 3.0 V6, maar nu met een enkele turbo. De Audi RS5 kwam pas in 2017 op de markt. In het kader van downsizing en het drukken van het verbruik (plus de CO2-uitstoot), kreeg de RS5 nu óók een V6. Sterker nog, als het aankomt op cilinderinhoud, heeft de RS5 zelfs een kleinere motor dan de S5. De RS5 heeft namelijk de door Porsche ontworpen 2.9 liter V6 biturbo, die we ook zien in de Panamera en Cayenne. Net als zijn voorganger is deze motor goed voor 450 pk. Het verschil zit ‘m echter in de leverbare hoeveelheid trekkracht.
Sneller
De 4.2 V8 leverde halverwege ergens 430 Nm, de nieuwe motor levert bij 600 Nm bij 1.900 toeren. Daarbij en (en eigenlijk mede daardoor) is de V6 ook veel krachtiger. Ook was de RS5 aanzienlijk lichter. Omdat de CO2-uitstoot lager was, was de CO2-taks ook lager en dus koste het nieuwe model ruim 14.000 minder dan voorheen. De RS5 was tevens sneller: 3,9 seconden heeft de RS5 nodig om de 100 km/u aan te tikken, mede dankzij vierwielaandrijving en de transmissie, dat nu een achttraps automaat van ZF was.
Audi RS5 Sportback
Bij de tweede generatie werd de RS5 Coupé niet vergezeld door een Cabriolet. Wel zag een praktische RS5 Sportback het levenslicht. De RS5 facelift werd aangekondigd in 2019 en stond vanaf 2020 in de showrooms in Nederland. De motor was nog altijd dezelfde 2.9 V6 met 450 pk en 600 Nm.
Facelift tweede generatie
Op basis van de tweede generatie Audi RS5 volgt eind 2019 een facelift. Meest in het oog springende wijziging is de vernieuwde familieneus. In de motorkap zitten ter hoogte van de grille drie horizontale gaten. Een verwijzing naar de Audi urquattro.
De facelift brengt verder nieuwe koplampen en achterlichten met zich mee. Het vermogen is met 450 pk en 600 Nm gelijk gebleven. Nieuw in het interieur is een groot 10.1-inch MMI touchscreen. Verder kijkt de bestuurder naar een 12.3-inch Virtual Cockpit. In het eerste kwartaal van 2020 verschijnt de facelift bij de dealer.
Audi RS5 Competition Plus
In 2022 introduceert Audi een Competition Plus pakket voor de RS5. Zowel de coupé als de Sportback komen in aanmerking. Het vermogen blijft hetzelfde, maar de auto’s worden wel geleverd op sportievere Pirelli P Zero Corsa-banden. Ook zijn de Competition Plus modellen uitgerust met stevigere anti-rollbars. Andere zaken die met dit pakket komen zijn een andere afstelling van het mechanische sper en schroefset waarmee je de vering en demping handmatig kunt aanpassen.
De Audi RS5 Competition Plus staat een centimeter dichter bij het asfalt in vergelijking met een regulier exemplaar. De prestaties zijn een fractie verbeterd. 0-100 is voltooid in 3,8 seconden. Vooral het rijgedrag moet een stuk dynamischer zijn, daar liggen de echte verbeteringen.
Audi RS5 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi RS5: