De Audi RS4 is de snelle en sportieve variant van de S4, wat op zijn beurt een snelle en sportieve variant van de A4 is.
Voor lange tijd waren Audi’s een soort Duitse Volvo’s. Hele brave auto’s voor hele brave klanten. Audi’s waren, degelijk, veilig en fraai. Maar spannend niet echt. De Audi quattro bracht een tandje meer sportiviteit en beleving, alhoewel het nog altijd heel erg ‘Audi’ was: heel erg effectief, maar niet zozeer enorm spannend. Dat is nooit de insteek geweest.
Audi RS2
Ook niet met de Audi 80 RS2 Avant. Deze snelle stationwagon werd ontwikkeld in samenwerking met Porsche. Dankzij velgen, remmen, knipperlichten, spiegels en diverse lakkleuren zag de auto er al wel aanzienlijk minder braaf uit. De flink opgepepte motor zorgde ervoor dat de RS2 sneller was dan dat deze eruitzag. Een vermogen van 315 pk was destijds enorm hoog.
Audi RS4 Avant (B5)
Aanvankelijk leek het om een eenmalige actie te gaan van Audi. Maar ondertussen was de snelle stationwagon een begrip geworden. Naast Audi maakte Volvo en andere merken furore met dit type auto. In de jaren ’90 waren de Audi S6 (vijfcilinder of zelfs een V8) en de S4 kanonnen, zij het iets meer ingetogen dan de RS2. Zowel qua prijs, specificaties en prestaties. Op basis van de genoemde S4 kwam Audi met een alles overtreffend monster: de Audi RS4 (B5).
Cosworth
De RS4 werd niet ontwikkeld door Porsche, maar door Audi quattro GmbH, wat nu Audi Sport heet. Deze kleine doch specifieke divisie ging aan de slag met de S4 en verbeterde de auto op alle mogelijke punten. De RS4 werd lager, breder, kreeg betere remmen en grotere wielen. De motor werd onder handen genomen door Cosworth Technology, dat toen net door Audi was overgenomen. De motor werd bijna compleet herzien. Dankzij twee BorgWarner K04-turbo’s steeg het vermogen van 265 pk naar maar liefst 381 pk. Het koppel was in de S4 al bizar hoog: 400 Nm, daar maakte Cosworth 440 Nm van.
Stationwagon
De Audi RS4 Avant (B5) kwam alleen als stationwagon en alleen met een handgeschakelde zesbak. De superstation knalde in 4,8 tellen naar de 100 km/u en haalde 250 km/u, alhoewel dat laatste meer een indicatie was: de begrenzer was vrij liberaal afgesteld. De RS4 werd maar heel even geleverd: van de lente van 2000 tot de zomer van 2001. De basis van de RS4, de A4 en S4 (B5) waren inmiddels opgevolgd door een nieuwe B6-generatie. Er zijn iets meer dan 6.000 exemplaren vervaardigd van de eerste generatie RS4.
Audi RS4 met V8
Van de B6-generatie A4/S4 kwam géén RS4. Nu de S4 een 4.2 liter V8 met 344 pk had, was het gemis iets minder groot. De B6 is ook meer heel eventjes geleverd, want de B7 is in feite een ingrijpende facelift. Van dat model kwam er wel een RS4. Ditmaal deed quattro GmbH het allemaal anders. De 4.2 V8 uit de S4 diende als basis, maar werd middels mechanische wijzigingen opgevoerd naar 420 pk, echter zonder toepassing van een turbo- of mechanische compressor.
Audi RS4 Cabriolet
De 4.2 motor was gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en uiteraard werden de krachten over gebracht op alle vier de wielen. In rechte lijn was de nieuwe RS4 niet sneller dan zijn voorganger. Het meest bijzondere aan deze generatie was dat deze niet aanvoelde als een snelle Audi: de besturing bood zowaar gevoel, de demping was uitstekend voor elkaar, schakelen ging met een prettige weerstand en de motor maakte met graagte toeren.
Ook bijzonder was dat de RS4 nu in eerste instantie alleen verscheen als sedan. Een stationwagon en zelfs een cabriolet werden later leverbaar. De RS4 Sedan was leverbaar van de herfst van 2005 tot het einde van 2007. De Avant mocht het van juli 2006 tot begin 2008 uitzingen. De cabrio bleef nog in de showrooms staan tot de laatste maand van 2008.
Derde generatie
De derde generatie RS4 was traditiegetrouw weer een stationwagon, alhoewel er op basis van dezelfde techniek een RS5 Coupé en RS5 Cabriolet verschenen. Wederom had de RS4 een 4.2 liter V8 onder de kap. Ditmaal met maar liefst 450 pk. Een verschil met de vorige generatie was de transmissie: er was alleen een supersnel schakelende S Tronic automaat met dubbele koppeling leverbaar.
Hierdoor kon je in 4,7 tellen naar de 100 km/u accelereren. De topsnelheid was begrensd op 250 km/u. Voor het eerst waren keramische remschijven leverbaar. Ook kon je een kiezen uit een sportpakket met 20” wielen, sportuitlaat en DRC (Dynamic Ride Control). De RS4 Avant van deze generatie was te verkrijgen van 2012 tot 2015. Ook van deze auto zijn er niet heel veel gebouwd: zo’n 7.000 stuks.
Vierde generatie
Met de vierde generatie van de RS4 (B9) keerde Audi min of meer terug naar zijn roots. De hoogtoerige achtcilinders klonken prachtig, maar leverden erg weinig koppel en waren zeer dorstig. Daarom kreeg de RS4 in 2018 de 2.9 liter V6 met twee turbo’s. Deze motor is samen met Porsche ontwikkeld. Porsche gebruikt de motor zelf voor de Panamera S en Cayenne S. Qua transmissie is er wederom slechts één mogelijkheid: een achttraps automaat van ZF.
De motor is goed voor 450 pk en 600 Nm. Uiteraard heeft deze RS4 ook quattro vierwielaandrijving. Het is de snelste RS4 ooit: 4,1 heb je slechts nodig om naar de 100 km/u te sprinten. De RS4 (B9) is maar heel even leverbaar geweest in Nederland, tot augustus 2018. De facelift-versie keerde later gelukkig weer terug.
RS4 Competition Plus
In 2022 lanceert Audi een extra dikke sjaak van de RS4, namelijk de Competition Plus. Dit is meer dan alleen wat verbeterde prestaties. De Duitse autofabrikant heeft er serieus werk van gemaakt om hier iets neer te zetten.
Allereerste komt de Audi RS4 Competition Plus met een instelbaar schroefset, een heftigere afstelling van het mechanische sper en staat de station op sportieve Pirelli P Zero Corsa banden.
Het vermogen is met 450 pk en 600 Nm hetzelfde gebleven. Toch zijn de prestaties verbeterd. De Audi RS4 Competition Plus accelereert in 3,9 seconden naar 100 km/u. Dat is twee tienden sneller in vergelijking met een gewone RS4. Bovendien ligt de topsnelheid op 290 km/u.
De RS4 Competition Plus is uitgerust met carbon keramische remmen. Kers op de appelmoes is een nieuw sportuitlaatsysteem.
Audi RS4 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je een overzicht van de meest recente artikelen over de Audi RS4: