De Audi RS2 is de snelle stationwagon waarmee het allemaal begon.
In de jaren ’80 maakte Audi furore met de quattro. Het rallymonster haalde de nodige kampioenschappen binnen en zorgde ervoor dat Audi minder last het van het befaamde spruitjesimago. Audi’s waren goed, maar net niet op niveau van BMW en Mercedes. Ook was het wat braaf. Zie het als een soort Duits Volvo-alternatief. De quattro hielp erbij, maar was vrij eenzijdig.
Inhoudsopgave
De quattro raakte vrij snel op leeftijd, ondanks late aanpassingen aan het model. De hegemonie in de rallysport was ook niet heel erg lang. Al vrij snel wist elk merk dat ze een auto met vierwielaandrijving moesten hebben. Merken als Lancia en Peugeot hadden in no-time een concurrent in huis, waardoor Audi leuk meedeed, maar niet meer dan dat. Daarom probeerde het merk het in de racerij met de V8 DTM.
Samenwerking met Porsche
In de showrooms moest er ook het nodige gebeuren. Zo was het merk bezig met een nieuw topmodel (de Audi A8). De nieuwe Audi 80 moest het de BMW 3 Serie lastig gaan maken. Het topmodel daarvan was de Audi 80 S2 Coupé, een auto die je min of meer kunt zien als de opvolger van de ur-quattro. Deze was met 220 pk (later 230) niet ondergemotoriseerd, maar de nieuwe BMW M3 had maar liefst 286 pk. Er was dus ruimte boven de S2, die je ook als sedan en stationwagon kon krijgen.
Audi had op dat moment nog niet de middelen om zelf zo’n topmodel te ontwikkelen. Daarom werd de hulp ingeroepen van Porsche. Dat merk deed het begin jaren ’90 helemaal niet zo goed. De 968 was in feite een zwaar gefacelifte 944, wat weer een gelifte 924 is. En de 928 S4 had ook al zijn wortels in de jaren ’90. De verkopen gingen niet denderend, dus Porsche had geld nodig. Het merk hielp al mee met de ontwikkeling en productie van de Mercedes-Benz 500E/E500 W124.
De basis van de Audi RS2: de S2
De Audi 80 S2 diende als basis, maar Porsche ging vervolgens daar flink me aan de slag. De reden dat men de stationwagon koos, was niet vanwege het feit dat ze dachten aan een praktische snelle auto. Nee, Porsche wilde een model dat zo min mogelijk concurreerde met een auto van henzelf. Een Audi RS2 Coupé zou veel te dicht tegen een 968 of 911 staan.
De motor is in basis dezelfde 2.2 liter vijfcilinder turbo, maar nu met een grotere KKK-turbo, intercooler, injectoren en een wildere nokkenas. Ook de uitlaat werd aangepast. Het resultaat was 315 pk en 400 Nm, ongekend veel voor een vrij modale Duitser. De Mercedes-Benz C36 AMG zat op 286 pk, net als de BMW M3. De Audi RS2 had het voordeel dat deze het vermogen heel erg goed kwijt kon. Via een zesbak werd al het vermogen verdeeld via een Torsen-differentieel op alle vier de wielen. Hierdoor kon je in 4,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedroeg 262 km/u.
Porsche-kenmerken
Om te zorgen dat je ook weer op tijd kon stilstaan, waren er flinke 304mm schijven met Brembo remklauwen met vier zuigers. Dit waren de Porsche remmen van de 968. Er stond ook nog gewoon ‘Porsche’ op. Sowieso waren er wel een aantal items van Porsche te vinden. De luchtclusters onder de koplampen waren afkomstig van de 964. De spiegels kwamen evenals bij Porsche vandaan, evenals de Cup-velgen. Verder kon je de auto eenvoudig herkennen aan de reflectorbalk tussen de achterlichten. Ook lag e RS2 40 millimeter dichter op de grond dan de standaard Audi 80.
In het interieur zijn er ook de nodige kenmerken, alhoewel S2-rijders deze ook kunnen herkennen. Het Recaro-sportinterieur met en driespaaks sportstuurwiel kun je ook daarin krijgen. Bijzonder was de bekleding. Er was keuze tussen stof, leer of een combinatie tussen leer en alcantara. Die laatste kon je krijgen in het felblauw, dat dan weer perfect paste bij het Audi RS Blue dat later bekend werd als Nogaro Blue, een kleur die nog geregeld terugkeert bij Audi. Je kan de kleur ook kiezen op andere Audi’s via Audi Exclusive.
Audi RS2 basis van RS-Audi’s
De Audi RS2 werd onbedoeld een culthit. De combinatie van een praktische en luxe Audi met extreme prestaties en Porsche-techniek sloeg in als een bom. Het was de ideale auto voor de petrolhead met kinderen. Ondanks dat er al eerder snelle stationwagons waren, was het de Audi RS2 die het recept perfectioneerde. Het was voor Audi ook een groot succes, want de RS2 was het startpunt voor heel veel meer snelle stationwagons. De eerste had gek genoeg niet de RS in de naam, dat was namelijk de door Quattro GmbH ontwikkelde Audi S6 Plus.
In 1999 kwam dan de eerste echte opvolger van de RS2, de RS4 Avant. De auto’s worden niet meer door Porsche ontwikkeld of gebouwd, maar ze delen allemaal wel de combinatie van extreme prestaties met gebruiksvriendelijkheid die de Audi RS2 kenmerkte. Met de Audi RS2 had Audi ook zijn specialiteit gevonden, ondanks dat het dus door stom toeval was en Porsche geen concurrent wilde maken voor zijn eigen modellen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Audi RS2.