De Audi RS Q8 is een voortreffelijke uitvoering van een bizar recept.
Eigenlijk is het heel vreemd dat Audi relatief laat laat insprong op de hype qua SUV’s en cross-overs. Het merk had juist met de quattro de weg gebaand voor vierwielaandrijving op auto’s die je niet zozeer ging gebruiken voor off-roaddoeleinden. Terwijl BMW (met de X5) en Mercedes (met de ML) succes beleven met hun eerste generatie SUV’s, komt Audi bijna een volle generatie later met de Q7.
Inhoudsopgave
Audi Q8 Concept Sport
De Q7 is wel een (half) maatje groter dan die twee, dus Audi creëert zijn eigen niche. Met de Audi Q8 was het niet anders. De BMW X6 was al een hele tijd op de markt, voordat Audi deze auto voorzag van een concurrent. De Audi Q8 Concept werd in 2017 onthuld in Detroit en in Genève volgde de Audi Q8 Sport Concept. Die laatste was een sportieve interpretatie van de eerste concept en een hint naar een S- of zelfs RS-versie van de Q8.
Onthulling Audi RS Q8
In 2018 werd de Audi Q8 onthuld en in 2019 konden we de SQ8 TDI verwelkomen. Later kwam de dikste uitvoering: de Audi RS Q8. Deze werd onthuld op de Los Angeles Motor Show in november van 2019. Eindelijk had Audi een rechtstreekse concurrent voor de klasse der automobiele hopeloos onpraktische bullebakken en zuipschuiten. Een rijdend statement dat je graag verspilt. Want verspillen, dat doe je met de auto. Dat wil niet zeggen dat de RS Q8 geen technologisch hoogstandje is, dat is het namelijk wel degelijk.
Afwijkend
Allereerst, de Audi RS Q8 wijkt optisch af van de gewone Q8. Die auto is namelijk 4,98 meter lang. De RS Q8 meet 5,01 meter. Ook is de Audi RS Q8 net even wat breder. De spoorbreedte voor is gelijk gebleven, achter is deze ietsje kleiner geworden. Ook is de RS Q8 gek genoeg wat hoger. Het onderstel bestaat uit twee multilink (5 link) ophangingen voor en achter, in combinatie met luchtvering. Deze kun je dan zelf instellen qua hoogte en hardheid.
Optioneel 21″ remmen!
Standaard staat de Audi RS Q8 op enorme velgen: 22” in diameter en 10” qua breedte. Optioneel kun je zelfs de Rotor-velgen krijgen met een breedte van 10,5 inch en een diameter van 23”. Gaaf detail: de kleur van de Audi Q8 Concept Sport uit 2017 (Dragon Orange metallic) is gewoon leverbaar. Die enorme velgen zijn overigens verplichte kost als je de keramische RS-remmen wil bestellen.
Deze remmen meten 21” in diameter, groter dus dan de meeste velgen tegenwoordig zijn op auto’s. Je kunt de remmen herkennen aan het opschrift (RS Ceramic) en natuurlijk het feit dat de gehele velg is opgevuld met rem. Standaard zijn de keramische schijven voorzien van antracietgrijze klauwen, maar blauw of rood is ook mogelijk.
Dikke V8
Op zich zijn die remmen geen overbodige luxe, want de Audi RS Q8 is tot enorme prestaties in staat. Onder de kap bevindt zich namelijk een vierkante 4.0 V8. Met vierkant bedoelen we: de boring (86 mm) is net zo groot als de slag (86 mm). Voorheen was altijd de slag (veel) groter bij dikke Audi achtcilinders, wat resulteert in een koppelrijke doch ‘toerenluie’ motor. Dat is niet het geval met deze V8. De achtcilinder is voorzien van twee turbo’s. Het maximale vermogen is 600 pk bij 6.000 toeren. Het maximale koppel is 800 Nm, dat al bij 2.200 toeren beschikbaar is.
Prestaties Audi RS Q8
De prestaties zijn niet misselijk, uiteraard. Van 0-100 km/u accelereren duurt 3,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Uiteraard is dat een begrensde maximumsnelheid. Voor 2.100 euro komt de begrenzer erin bij 280 km/u. Als je kiest voor het ‘RS-dynamic pakket plus’ kan de begrenzer nog iets verder naar boven: 305 km/u. Dan komen die 21” grote remmen goed uit. Daarnaast krijg je dan ook een sperdifferentieel op de achteras en actieve rol-stabilisatoren. Dit pakket kost alleen al 17,5 mille in Nederland. Dan ben je ook verplicht om de upgrade te maken naar de andere wielen (die minimaal 2.240 euro kosten).
Prijzen en concurrentie Audi RS Q8
Sowieso zijn er een hoop opties mogelijk. De basisprijs van twee ton loopt op deze wijze eenvoudig uit tot 250.000 en als je een beetje je best doet, komt je zo op de 300.000 euro uit. Dat lijkt heel erg veel geld en dat is het ook. Bij Porsche kun je terecht voor een Cayenne Coupé Turbo S e-hybrid. Bij deze auto is de BPM relatief gunstig, daar de uitstoot op papier erg laag is. De Cayenne is dus een paar duizend euro goedkoper dan de goedkoopste RS Q8.
Aan de andere kant, als je toch een dikke SUV-coupé wenst met monsterlijk veel vermogen, is de Lamborghini Urus ook een optie. Deze heeft dezelfde motor (zij het met 650 pk en 850 Nm) en deelt enorm veel hardware met de Audi RS Q8. Dus als je toch veel opties gaat doen en de ultieme auto in de klasse van de automobiele hopeloos onpraktische bullebakken en zuipschuiten, kies dan de dikste.
Audi RS Q8 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Audi RS Q8.