De Audi RS Q3 is een compacte doch luxe en bloedsnelle crossover uit Zuid-Duitsland.
Inhoudsopgave
De Audi RS Q3 is een kleine, sportieve en luxe aangeklede crossover. Bijzonder in zijn segment is de vijfcilinder motor van de eerste twee generaties. Daarmee onderscheid de Audi RS Q3 zich van de Mercedes-AMG GLA45 en BMW X1 M35i. Tevens is het opmerkelijk dat het de enige Audi met RS-badge is waar géén S-model van is.
Audi heeft een historie met rallyauto’s met een vijfcilinder. Dus het is niet zo vreemd dat de Duitsers met een crossover en een dergelijk motortype die tijden weer een tijdje willen doen herleven. De vijfcilinder van Audi keert terug in 2011 in de Audi TT RS en de Audi RS3. De basis van die motor is een 2.5 liter vijfcilinder uit de Amerikaanse Volkswagen Golf en Jetta. Audi Quattro GmbH (tegenwoordig Audi Sport) deed er zijn plasje over en kwam met en zeer krachtige vijfcilinder turbomotor op de proppen.
Audi RS Q3 Concept
In 2012 is Audi van plan om de vijfcilinder in meer modellen te gaan leveren. Dat is op zich geen vreemd gedachte, want de ontwikkeling is vrij prijzig, maar de motor wordt niet in veel modellen verkocht. Dit in tegenstelling tot de EA888 viercilinder turbo, die kun je in allerlei modellen van Audi, Seat, Skoda, Porsche en Volkswagen tegenkomen. Op de Beijing Motor Show in 2012 staat de Audi RS Q3 Concept te shinen. De concept-versie heeft een 360 pk sterke versie van de 2.5 TFSI vijfcilinder onder de kap. Uiteraard heeft de concept een lekker dikke bodykit, grote wielen en ligt ‘ie net wat lager op de grond.
In 2013 komt de Audi RS Q3 officieel, Audi onthuld de productieversie begin 2013. De motor is niet zo sterk als in de concept, of in de TT RS of RS3. Maar, met 310 pk en 420 Nm uit de CTSA-motor heb je alsnog weinig te klagen. De motor is gekoppeld aan een zeventraps S Tronic bak met dubbele koppeling en er is het befaamde quattro-vierwielaandrijvingssystem. Eigenlijk is dat niet correct, ondanks de naam ‘quattro’ is het geen systeem met een Torsen differentieel. Het is in feit een voorwielaangedreven auto met Haldex-koppeling die ingrijpt wanneer de voorwielen het niet meer aankunnen. Dit systeem is efficiënter, want onder normale omstandigheden heb je minder frictieverlies. De Audi RS Q3 is ook bij Audi Nederland te bestellen, maar dankzij de forse prijs (meer dan 76 mill vóór opties) is het een zeldzaam apparaat.
Facelift
De Audi RS Q3 krijgt heel erg snel in facelift, al nam anderhalf jaar. Dat komt omdat de auto natuurlijk gebaseerd is op de reguliere Audi Q3. Die was er al een tijdje en dus profiteerde de Audi RS Q3 daar meteen van mee. Qua uiterlijke wijzigingen gebeurt er niet veel schokkends. Standaard heb je nu LED-dagrijverlichting. De RS Q3 krijgt nu wel een nieuwe motor, de CZGA. Dat is een doorontwikkeling van de 2.5 TFSI, maar dan met 340 pk en 450 Nm. Daarmee kun je in 4,8 seconden naar de 100 km/u accelereren.
In 2016 is een reden voor nog meer feest, want dan verschijnt de Audi RS Q3 Performance. Deze heeft de CZGB-specificatie van de 2.5 liter motor en kan een vermogen opwekken van maar liefst 30 pk. Qua koppel ga je er heel licht op vooruit: 465 Nm. Beide waarden zijn voor dit segment meer dan heel erg flink. Van 0-100 km/u sprinten is nu in 4,4 seconden achter de rug. De topsnelheid is bij de voorgaande modellen begrensd op 250 km/u, maar de Performance loopt 270 km/u. Dat is een elektronisch begrensde topsnelheid.
Nieuwe generatie
In 2018 gaat de Audi RS Q3 uit productie. Logisch, want de eerste generatie Q3 gaat uit productie. De tweede generatie Audi Q3 is er in eerst instantie met hele verstandige benzine- en dieselmotoren. In 2019 verschijnen er op de IAA in Frankfurt diverse nieuwe snelle Audi RS-modellen, waaronder de RS6 Avant, RS7 Sportback en dus ook de Audi RS Q3. Opmerkelijk is dat er ook nu geen Audi SQ3, zoals er wel een SQ2 of SQ5 is. Die twee zijn er dan weer niet als RS. Allen de Audi Q8 is er als S- en RS model.
De Audi RS Q3 heeft een 2.5 liter vijfcilinder, in dit geval met 400 pk bij 5.850 toeren en 480 Nm bij 1.700 toeren. Wederom is de motor overdwars geplaatst en aan een automaat met dubbele koppeling gekoppeld. Het quattro-vierwielaandrijvingssystem is eveneens een Haldex-setup. Toch is niet alles hetzelfde. De sprint naar de 100 km/u duurt nu slechts 4,5 seconden. De topsnelheid is wederom begrensd op 250 km/u, maar optioneel kunnen ze dat ook nar 280 km/u tillen. Qua uiterlijke kenmerken is er ook een verschil, de RS Q3 heeft nu 2 eindpijpen in plaats van eentje links. Optioneel kun je zelfs keramische remschijven aan de voorzijde bestellen, evenals 21 inch velgen (20 inch is standaard).
Sportback versie van de Audi RS Q3
Ook nieuw is de Audi RS Q3 Sportback. De Q3 Sportback was een welkome aanvulling in 2018. Mensen waarderen een hoge auto met sportieve looks en ondanks dat dat fysiek complete kolder is, willen de mensen het en leveren de fabrikanten het. De Audi RS Q3 is Sportback heeft een aflopende daklijn, maar is verder identiek.
Eind 2022 viert Audi feest met de RS Q3 Edition 10, om het tienjarig jubileum van die auto te vieren. Deze kun je herkennen aan de grijze lak, zwarte details en unieke 21 inch wielen. In het interieur zijn er kuipstoelen aanwezig. Audi maakt er 555 van. Uiteraard kun je ‘m ook bijna als zodanig configureren als je ‘m net hebt misgelopen. In 2023 is het een van de weinige auto’s die je nog met en vijfcilinder motor kunt bestellen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Audi RS Q3.