De Audi Q8 e-tron is een oude bekende in een nieuw jasje.
Automerken gebruiken wel vaker een facelift om een naamswijziging door te voeren. Zo werd de Volvo 850 na de facelift de Volvo S70 en V70. De Mercedes-Benz ML werd na de Modelpflege de GLE en ook Audi doet eraan, want de Audi 100 heette na de facelift ineens Audi A6. In alle gevallen is het om het gamma duidelijker en overzichtelijker te maken omdat er meer en meer modellen zijn bijgekomen en de nieuwe namen moeten zorgen voor meer overzicht.
Inhoudsopgave
Audi e-tron wordt Audi Q8 e-tron
Met de Audi Q8 e-tron is dat niet anders. Ondanks dat er al een Audi Q8 was, heeft de Q8 e-tron daar niet zo heel erg veel mee te maken. De auto moet simpelweg aangeven welke positie de auto heeft in het gamma. De reden daarvoor laat zich eenvoudig raden. Toen de Audi e-tron op de markt kwam, was dat namelijk de enige elektrische auto van Audi. Logisch dat deze een afwijkende naam kreeg. De tweede auto van Audi, die ietwat generiek omschreven Audi e-tron GT, was een auto die ‘buiten’ het gamma viel. Je kan ‘m zien als Audi A7 alternatief, maar de e-tron is veel kleiner en sportiever.
Qua crossovers, waar rond die periode toch echt de focus op lag, zat alles in een stroomversnelling. De Audi Q4 e-tron was de Audi-versie van de Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq iV. Ook was Audi ten tijde van de introductie van de Q6 e-tron met Porsche bezig om de Q6 e-tron te ontwikkelen, het zustermodel van de elektrische Porsche Macan. Om de positie van de e-tron aan te geven, gebruikt Audi de term Q8 e-tron.
Twee versies: gewoon en Sportback
Net als de reguliere e-tron komt de Q8 e-tron er in twee carrosserievarianten. Er is een reguliere vijfdeurs SUV en een sportievere Q8 e-tron Sportback. Qua bagageruimte scheelt het wel ietsje tussen die twee, zij het minder dan je zou denken. De standaard Q8 e-tron heeft 569 liter in de aanbieding en 1.637 liter als je de bank neerklapt. De Sportback-versie kan alsnog 528 liter kwijt en 1.567 liter met de achterbank naar beneden.
Vervolgens moet je kiezen uit de aandrijflijn. Net als de gewone e-tron is er een ’50 quattro; en een ’55 quattro;’. De 55 staat ietsje hoger dan de 55, maar de verschillen zijn vrij klein. Beide hebben twee elektromotoren, op elke as één. Het totale vermogen in de ’50 quattro’ is 340 pk en 664 Nm. Dan sprint je in 6 tellen rond naar de 100 km/u en kun je een topsnelheid halen van 200 km/u (begrensd uiteraard).
De Audi Q8 e-tron 55 is uiteraard sneller. Wederom met twee motoren, maar nu met een gezamenlijk vermogen van 408 pk, terwijl het koppel gelijk blijft. Nu kun je in 5,6 seconden naar de 100 km/u sprinten. Ook hier is de topsnelheid begrensd 200 km/u. De e-tron S die er vóor de facelift wel was, is er niet direct met de facelift-versie.
Hardwareverschillen
Er zijn overigens wel een paar verdere hardware verschillen tussen de 50 en 55 dan alleen prestaties. De 50 heeft namelijk een accu met een nettocapaciteit van 89 kWh. Daarmee kom je volgens de WLTP zo’n 491 km ver. Vanwege de betere aerodynamica komt de Sportback-versie zo’n 505 km op dezelfde accu. Snelladen met deze accu kan tot 150 kW. Op zich niet heel slecht, maar er zijn zat (goedkopere) concurrenten die dit veel beter doen.
De Audi Q8 e-tron 55 doet het ook ietsje beter, overigens. Deze heeft namelijk een grotere accu. De nettocapaciteit is 106 kWh. Een grotere accu, dus. Daarmee is het mogelijk om 582 km te halen op één lading, aldus de WLTP. De Sportback-versie weet het te rekken naar 600 km.Houdt er wel rekening mee dat dit zuiver theoretische waardes zijn waarbij je echt met een zijden voetje moet rijden om ook alleen maar in de buurt te komen. Nog een verschil tussen de 50 en 55: de 55 kun je sneller laden, namelijk tot 170 kW. Wel zijn de prijsverschillen bij introductie vrij groot. De meest eenvoudige Q8 e-tron kost dik 71 mille, de 55 is meteen 83 mille. De Sportback is zo’n 2.500 euro prijziger.
Uitrustingsniveau’s Audi Q8 e-tron
Vervolgens kun je kiezen uit drie uitrustingsniveau’s. In principe is er niet zoiets als een ‘kale’ Q8 e-tron, alles wat je nuchter beschouwd nodig kunt hebben. Maar ja, het is een Audi, dus je wil jezelf wel een beetje verwennen.
Standaard heb je items als LED-lampen voor en achter, climate control, uitgebreid navigatiesysteem en smartphone-koppeling. De ‘Advanced’-edition doet daar ‘Mono.pur’-kunstlederen bekleding bovenop met wat rij-assistenten, een grotere middenarmsteun en achteruitrijcamera. De S-Edition voegt daar een S Line interieur- en exterieurpakket aan toe, alsmede 20 inch lichtmetalen velgen.
Meer lezen?
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Audi Q8 e-tron.