Audi’s late aankomst op een populair feestje: de Q7.
Het ontwerpen en ontwikkelen van een model duurt altijd eventjes. Normaal gesproken ben je al gauw 3 tot 5 jaar bezig van eerste schets tot volwaardig productiemodel. Als een merk ziet dat een concurrent met een nieuw type auto enorm goed scoort, kan het in sommige gevallen even duren voordat de rest aanhaakt.
Mercedes ML en BMW X5
Audi ondervond dat eind jaren ’90 met de Mercedes-Benz M-Klasse en BMW X5. Dat waren een soort terreinauto’s, maar dan speciaal bedoeld voor het asfalt. Naast deze SUV’s waren auto’s als de Land Cruiser, Jeep Grand Cherokee en Land Rover Discovery behoorlijk populair vanwege hun stoere looks en praktische inzetbaarheid. Op asfalt waren het echter niet de meest verfijnde auto’s door hun ladderchassis. Nu had de ML ook een ladderchassis, maar de X5 was eigenlijk de auto die iedereen wilde: sportieve rijeigenschappen en een stoer uiterlijk. Wel de voordelen en niet de nadelen.
Audi Allroad quattro
Audi pareerde aanvankelijk alleen met de Audi Allroad quattro. In feite was dat een luxe Audi A6 Avant met vierwielaandrijving en luchtvering. Deze niche was overigens op zichzelf best wel succesvol, maar een X5-concurrent was het niet. In 2002 brachten Volkswagen en Porsche wel hun SUV uit, respectievelijk de Cayenne en Touareg. Deze auto’s konden zich wel meten met de BMW X5 en consorten. Toch zou de komst van de Audi-versie uitblijven. De in 2001 gelanceerde XC90 had namelijk zeven zitplaatsen en wist daarmee veel kopers aan zich te binden. Dat was Volkswagen niet ontgaan, waardoor halverwege de ontwikkeling werd besloten van de Audi Q7 ook een zevenzitter te maken.
Audi Q7 (4L)
De Audi Q7 (4L) staat op het PL71-platform. Voor de Audi werd deze iets langer gemaakt. Ook was de Q7 zelf enorm. De auto kon eenvoudig ruimte bieden aan zeven inzittenden. In 2005 kwam het eerste handjevol exemplaren naar Europa, vanaf 2006 werd de auto wereldwijd geleverd. De Q7 was enorm, dus de motoren waren dat ook. In eerste instantie was er een 3.0 TDI diesel met 233 pk en een 4.2 FSI met 335 pk. Later kwam daar een 3.6 FSI met 280 pk bij. Voor wie vermogen én enorm veel koppel wilde, was er een 4.2 TDI V8 diesel. Dit monster leverde 326 pk en 760 Nm aan trekkracht.
Audi Q7 V12 TDI quattro
Het kan echter nog veel krachtiger: met de Audi Q7 V12 quattro. Deze auto werd door Quattro GmbH (tegenwoordig Audi Sport) gebouwd, net als de R8 en de RS-modellen, zoals de RS4 en RS6. Evenals de Le Mans auto’s van Audi heeft de Q7 een V12 TDI. In de Q7 levert de motor 500 pk en 1.000 Nm, extreme waarden voor 2008 en zelfs voor hedendaagse begrippen. De Q7 V12 TDI knalt in 5,5 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Facelift
In het voorjaar van 2009 werd de Audi Q7 strakgetrokken. De facelift kun je het eenvoudigst herkennen aan de LED-lampen in de voorbumper. De nieuwe Q7 moet aanzienlijk zuiniger zijn. Dat lukt voornamelijk met de diesels. Er is een nieuwe 3.0 TDI (240 pk) en de bekende 4.2 TDI, nu met 340 pk. De benzinemotoren zijn ouderwets dorstig: de 3.6 en 4.2 beginnen ernstig op leeftijd te raken. Die twee motoren worden een jaar later vervangen door een 3.0 TFSI met 272 pk of 333 pk. Dankzij de mechanische compressor zijn deze kleinere motoren aanzienlijk krachtiger (qua koppel) en tijdens deellast aanzienlijk zuiniger.
Clean diesel
Nog zuiniger kan ook, met de 204 pk sterke ‘clean diesel’. Een naam die post-dieselgate wat minder geloofwaardig klinkt. De 6.0 TDI blijft tot 2012 in productie. Vervolgens moet de Q7 het redelijk lang uithouden. Waar de Porsche Cayenne en VW Touareg vernieuwd worden, gebeurt dat met de Q7 (die pas later kwam) niet. Een andere reden waarom het langer duurde was ontwerp. Aanvankelijk was het de bedoeling om de Q7 een imposant en opvallend exterieurdesign mee te geven. Audi trok zijn keutel echter halverwege in, waardoor de auto opnieuw getekend moest worden en de introductie van de auto vertraging op liep.
Tweede generatie Q7 (4M)
Uiteindelijk duurde het tot 2015 voordat de nieuwe Audi Q7 ten tonele verscheen. Het model was inderdaad zeer ingetogen. Sterker nog, op de single-frame grille na was er niet veel te beleven. Het was voornamelijk een grote homp auto. De nieuwe Audi Q7 was wel lichter. Per uitvoering kon het wel 300 tot 325 kilogram schelen. Dit terwijl de auto nauwelijks krapper was dan voorheen. Er was een benzinemotor leverbaar, de 3.0 TFSI met 333 pk. Voor de Europese markt zijn de diesels veel belangrijker. Er waren twee 3.0 TDI’s. De eerste had 218 pk en het ‘ultra’-label, om aan te tonen hoe schoon deze diesel was (nogmaals, dieselgate kwam pas een jaar later). De tweede was een 272 pk sterke V6. De 3.0 TFSI werd in 2017 geschrapt.
SQ7 TDI
Nieuwe topper aan het firmament was de Audi SQ7, met een 4.0 TDI achtcilinder en twee elektrisch aangestuurde turbo’s. Dit resulteerde in een maximum vermogen van 435 pk bij 3.750 toeren een maximaal draaimoment van 900 Nm vanaf slechts 1.000 toeren. De prestaties waren uitstekend: 0-100 km/u duurde slechts 4,8 seconden, de topsnelheid was uiteraard 250 km/u. Het gemiddeld verbruik moest 1 op 13,9 zijn, maar we betwijfelen of iemand dat ooit heeft gehaald. De SQ7 verdwijnt in 2018 alweer uit het Nederlandse leveringsprogramma. In 2018 wordt tevens een nieuwe naamgeving gehanteerd voor de motoren: er is nu een Q7 45 TDI en Q7 50 TDI.
Facelift
In 2019 wordt de Audi Q7 gefacelift. Normaliter zijn facelifts bij Audi heel erg ingetogen en subtiel. Dit keer niet. De Q7 krijgt juist iets meer presence. De koplampen, bumpers, grille: het is allemaal voorzien van wat meer sjeu. Het interieur krijgt ook de nodige updates met het laatste MMI-systeem en virtual cockpit. Uiteraard zijn er nieuwe kleuren en velgen leverbaar.
Plug-in hybride
Qua motoren komt de benzinevariant terug, ditmaal een 55 TFSI, een 3.0 V6 met turbo. Er is ook een 55 TFSI e, een plug-in hybride met 2.0 TFSI motor en elektromotor. De Q7 60 TFSI e combineert deze elektromotor met een V6. De 45 TDI en 50 TDI keren terug, evenals een nieuwe SQ7 TDI quattro.
Audi Q7 artikelen
Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi Q7: