De Audi Q5 was niet de eerste, wel een van de succesvolste.
Audi was behoorlijk laat met het inhaken op de SUV-hype. Als het gaat om de full-size SUV’s al helemaal. De Q7 kwam rijkelijk laat. Audi deed een halfslachtige poging met de A6 Allroad quattro, maar dat was een hoge A6 met stoere bumpers, geen echte SUV. Nu was het voor moederbedrijf Volkswagen ook niet direct nodig: de VW Touareg en Porsche Cayenne bediende dit gedeelte van de markt met groot succes. De Audi Q7 was gebaseerd op hetzelfde platform, maar was iets groter waardoor de auto zeven zitplaatsen kon aanbieden.
Cross Cabriolet quattro
Als het echter gaat om een SUV-achtige in een klasse onder de Q7, heeft Audi het juist enorm goed gedaan. Waar de concurrentie (BMW X3, Mercedes-Benz GLK) het behoorlijk lastig hadden, was de Audi Q5 een regelrechte hit. De Audi Q5 begon zijn carrière overigens niet als Q5, maar als Audi Cross Cabriolet quattro. Deze concept car in 2007 moest aangeven welke kant het op zou gaan met de Q5. De neus was bijna identiek, zeker als je alle chromen glimmertjes wegdenkt.
Beijing
De Audi Q5 maakte zijn werelddebuut in China in 2008 op de Beijing Auto Show. De Q5 maakte handig gebruik van het nieuwe Audi gezicht met de single frame-grille en diverse stoere Q7-elementen, maar was een stuk compacter, zonder echt klein te zijn. De auto stond later in 2008 bij de Nederlandse dealers. Aanvankelijk was elke Q5 standaard uitgerust met Audi’s befaamde quattro-vierwielaandrijving.
A4 aandrijflijnen
De Q5 deelde veel techniek met de Audi A4, dus ook diens motoren. Het begon met een 2.0 TFSI met 211 pk op benzine. De andere twee motoren waren een diesel: een 2.0 TDI met 170 pk en een 3.0 TDI met 240 pk. Die laatste had standaard de Tiptronic-automaat, de andere twee kregen een handbak mee, een S-Tronic automaat met dubbele koppeling was optioneel. Meer keuze uit aandrijflijnen kwam er heel snel. Denk aan een 2.0 TFSI met 180 pk, een 3.2 FSI zescilinder en een extra langzame 2.0 TDI met 143 pk.
Q5 Hybrid
Nieuw voor 2011 was de Q5 Hybrid. Dit was nog een reguliere hybride, de verbrandingsmotor (een 2.0 TFSI met 211 pk) deed zijn werk in samenwerking met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 245 pk, het koppel zelfs 480 Nm. Omdat de Q5 niet in een bijzondere gunstige bijtellingscategorie viel, velen de verkoopcijfers ook wat tegen. Je kan zo’n 3 kilometer uitstootvrij rijden op de elektromotor, dankzij een klein 1,3 kWh accupakket.
Facelift
In 2012 werd de Audi Q5 strak getrokken. De koplampen, grille, bumpers en achterlichten geven het meeste wel weg, alhoewel de wijzigingen redelijk subtiel zijn. In het interieur werd middels wat subtiel chroomwerk de ambiance naar een hoger plan getild, inclusief een vernieuwd MMI-infotainment systeem. Ondanks het feit dat de Q5 in Nederland minder en minder verkocht, was de auto zeer populair in de rest van de wereld.
Uitdijen
De motoren-range kon zo nog verder uitdijen. Het begint alsnog met de 2.0 TFSI met 180 pk. Een stap hoger is dezelfde motor, maar dan met 225 pk (en later zelfs 230 pk). De Hybrid was er nog maar net, dus die werd in ongewijzigde vorm aangeboden. Nieuwe was de 3.0 TFSI zescilinder motor die ondanks de ’T’ voorzien is van een mechanische compressor. Het is in feite een teruggeschroefde S4 motor, nu met 272 pk. Qua diesels heeft de instapdiesel (143 pk, later 150 pk) standaard voorwielaandrijving en géén quattro. Topper is de SQ5, in Nederland is dit een 3.0 TDI met twee turbo’s en 313 pk. De SQ5 is in sommige andere landen ook leverbaar met een 354 pk sterke 3.0 TFSI uit de eerdergenoemde S4.
Tweede generatie
De nieuwe Audi Q5 arriveert in 2017. Het nieuwe model is een stuk zakelijk en strakker vormgegeven dan zijn voorganger. In het interieur zijn er de nodige grotere wijzigingen. Daar was de Q5 in de tussentijd hopeloos verouderd. De nieuwe heeft een veel moderner MMI-infotainment systeem met eventueel het Virtual Cockpit, waarbij het instrumentarium ook digitaal is en kan weergeven wat gewenst is. Qua motoren is het vrij overzichtelijk. Er zijn drie viercilinder 2.0 TDI diesels met naar keuze 150 (met voorwielaandrijving), 163 en 190 pk (beide quattro). De 3.0 TDI is een V6 met maar liefst 286 pk en heeft ook standaard AWD. Er is vooralsnog één benzinemotor, een 2.0 TFSI met 252 pk.
Nieuwe benamingen motoren
In 2019 voert Audi wat wijzigingen door. De benamingen van de motor verandert. Dus geen 2.0 TFSI, maar 45 TFSI. Naast die versie is er een hybride 50 TFSI e en 55 TFSI e. Er zijn nu twee viercilinder diesels, de 35 TDI en de 40 TDI. De 50 TDI is de V6 diesel. Bijzonder is het gedoe omtrent de SQ5. De auto komt eerst met een 354 pk sterke benzine V6 met turbo, maar moet in 2018 het veld ruimen. Dan komt in 2019 de SQ5 terug met een biturbodiesel, die in 2020 weer van het toneel verdwijnt.
Facelift
In 2020 wordt de Q5 vernieuwd. De neus is gewijzigd en aan de achterkant zijn er OLED-achterlichten. Belangrijker is nieuws is het enorm onduidelijke aanbod qua aandrijflijnen. Audi heeft het makkelijk gemaakt en biedt alleen de 55 TFSI e plug-in hybride aan.
Q5 Sportback
Het leek Audi een goed idee om van de Q5 ook een Sportback uit te brengen. Oftewel de SUV is voorzien van een aflopende daklijn. Het is een populaire trend, dus niet heel vreemd dat Audi dit ook toepast op de Q5.
De Q5 Sportback is 7 mm langer in vergelijking met een reguliere Q5. Bovendien is de cW waarde met 0,30 ook wat lager. Het aanbod bestaat uit 2.0 TDI- en TFSI-motoren. Er is ook een SQ5 met een 3.0 TDI diesel.
De kofferbak van de Audi Q5 Sportback bestaat uit 510 liter bagageruimte, of 1.480 liter met de achterbank plat. De Sportback verscheen in de eerste helft van 2021 op de markt.
Audi Q5 artikelen
Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi Q5: