De Audi Q3 is het derde succesnummer van de Audi Q-reeks.
Compacte premium cross-overs is het segment waar enorm veel geld verdiend kan worden voor fabrikanten. Op basis van relatief eenvoudige en bekende techniek kan er een auto gebouwd worden die helemaal in de smaak valt. Audi zag dat hun eerste SUV, de Q7, relatief gezien een groot succes was.
Die auto is alleen zeer prijzig om te bouwen én te kopen, dat laatste zorgt voor relatief bescheiden verkoopaantallen. De Audi Q5 was echter een schot in de roos. In de VS ziet men het als compact, in het Oosten beschouwd men de Q5 als medium en in Europa is het al een vrij grote auto. De Q5 verkocht werkelijk overal goed. Logisch dus dat Audi dat succes wilde uitbreiden.
Inhoudsopgave
PQ35-platform
De Audi Q5 en Q7 zijn ‘echte’ Audi’s. Dit betekent dat de motor voor de vooras, in lengte is geplaatst. Dit is namelijk een ideale lay-out voor het toepassen van Audi’s paradepaardje: quattro. Precies waar de Q van Q5 en Q7 voor staat. De Audi Q3 staat op het PQ35-platform van de Volkswagen groep. De basis is in technisch opzicht behoorlijk afwijkend van de ‘echte’ Audi’s: de motor is tussen de voorwielen overdwars gemonteerd, met de transmissie ernaast. In het geval van vierwielaandrijving wordt er een Haldex-koppeling gebruikt.
Cross Coupé quattro Concept
De eerste glimp van de Audi Q3 kunnen we opvangen in 2007 op de Shanghai Motor Show, alwaar de Cross Coupé quattro Concept wordt getoond. Uiteindelijk zou het een vrij concrete hint zijn naar het productiemodel, dat pas in 2011 verschijnt. Omdat de auto op het eerder genoemde PQ35 platform staat, kan de auto gebruik maken van bekende techniek van onder andere de Volkswagen Tiguan en de Skoda Yeti.
Nederlandse introductie
De Audi Q3 komt in 2011 op de Nederlandse markt. Aanvankelijk zijn alleen de dikkere motoren leverbaar. Instappen doe je met een 2.0 TFSI motor met 170 pk. Deze versie heeft een handbak en vierwielaandrijving. De Q3 2.0 TFSI met 211 pk heeft standaard een automaat en eveneens vierwielaandrijving.
Dieselen kan met een 2.0 TDI met 177 pk met quattro en een S Tronic-automaat. In 2012 komen er zuinigere en eenvoudige diesels bij met 140 pk, een handbak en enkel voorwielaandrijving. In 2013 komt er een nieuwe basismotor in de vorm van de Q3 1.4 TFSI, die met 150 pk voor Nederland prima gemotoriseerd is.
RS Q3
De leukste versie komt ook in 2013, dat is namelijk de Audi RS Q3. Het is de tweede SUV van quattro GmbH en de eerste ‘Q’ met een ‘RS’-badge. De Q7 V12 TDI was in feite een RS-model, maar had die badge niet. De Q3 RS was voorzien van de motor uit de Audi TT-RS en RS3. Dus een 2.5 liter grote vijfcilinder turbomotor.
In dit specifieke geval was de motor goed voor 310 pk bij 5.200 toeren en 420 Nm bij 1.500 toeren. De RS Q3 is altijd voorzien van vierwielaandrijving en een S Tronic-bak. 0-100 km/u sprinten is in 5,5 tellen achter de rug, de topsnelheid is uiteraard begrensd.
Verkopen
De Audi Q3 was in Nederland redelijk populair. Rond deze periode moest je voor succes op de leasemarkt een bijtellingsvriendelijke auto hebben en dat was de Q3 niet. In het eerste jaar werden er meer dan 1.250 van verkocht, daarna bleef het schommelen tussen de 500 en 750 per jaar. De facelift in 2015 kon geen soelaas bieden, ondanks dat er meer Nederlandse versies bijkwamen. Zo verscheen in 2016 de 1.4 TFSI met slechts 125 pk. Verder kreeg de 2.0 TFSI instapper nu 180 pk en de sterkere variant had nu 220 pk tot zijn beschikking. De 2.0 TDI’s kon je krijgen met 150 of 184 pk. Vierwielaandrijving en/of een automaat waren mogelijk.
RS Q3 Performance
Wederom was de Audi RS Q3 het leukste. De motor was nog altijd de heerlijk romige 2.5 vijfcilinder. De eerste RS Q3 had nog een iets teruggetunede motor. In dit geval kreeg je wel de beschikking over de volle 340 pk bij 5.300 toeren en 450 Nm bij 1.600 toeren. Van 0-100 km/u sprinten duurde nu slechts 4,8 seconden. Maar het kon nóg sneller. In 2017 arriveerde de RS Q3 Performance, die het normale model verving. Nu was de motor goed voor 367 pk en 465 Nm. De topsnelheid was nu 270 km/u (alsnog begrensd) en de standaardsprint duurde slechts 4,4 tellen.
Compleet nieuwe Q3
Een compleet nieuwe Audi Q3 stond in de coulissen in 2018. Het model staat nu op het MQB-platform. Daarmee is de Q3 redelijk laat. De Q3 is wel een flink maatje gegroeid. Op zich logisch, want er is nu een Audi Q2 als kleine cross-over. De nieuwe Q3 is 10 centimeter langer, 1 centimeter breder en 4 centimeter lager. Ook de spoorbreedte neemt ietsje toe.
Q3 Sportback
Bijzonder was de komst van een nieuwe carrosserievorm in de vorm van de Audi Q3 Sportback. Deze is identiek, mar heeft een iets ‘sportievere’ daklijn, waardoor je minder hoofdruimte en bagageruimte hebt. Qua motoren is er keuze uit een ’35 TFSI’, ’40 TFSI’ en ’45 TFSI’. Audi gebruikt nu geen cilinderinhoud als badge, maar een getal tussen de 30 en 60 wat een indicatie moet zijn van de motorprestaties.
Hetzelfde geldt voor de ’35 TDI’ en ’40 TDI’ TDI diesels. De RS Q3 keert weer terug. Ditmaal ietsje trager dan het oude ‘Performance’-model, alhoewel die waarschijnlijk nog zijn opwachting zal gaan maken.
Audi Q3 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Audi Q3.