De Audi Q2 is een compacte, premium cross-over. Precies wat de markt wenst en precies wat Audi als geen ander kan bouwen.
Klein is populair, cross-overs zijn populair en premium is populair. Dan is het niet meer dan logisch dat fabrikanten deze drie trends combineren in een zeer populair en winstgevend pakketje. Alsof je kind aangeeft dat ze op hun verjaardag liever een stapel pannenkoeken eten dan een lading huisgemaakte sushi.
Inhoudsopgave
Audi SUV’s
De Audi Q2 is zo’n auto. Voor Audi was deze auto een absolute no-brainer. De eerste Audi SUV die op de markt kwam (Allroads even niet meegerekend) was de Q7, tevens de eerste Audi die de ‘Q’ gebruikte in plaats van de A. Na de Q7 kwamen de Q5 en Q3. Daarna kwam de Audi Q2 de range aanvullen. Tegenwoordig zijn er nog een paar modellen bijgekomen: de Q3 Sportback en Q8. Maar de Q2 is voorlopig de kleinste.
Onthulling
De Audi Q2 werd op de Salon van Genève in 2016 onthuld aan het grote publiek. De auto staat op het zogenaamde MQB-platform van de Volkswagen Group. MQB staat voor Modularer Querbaukasten. Het is een zeer modulair platform waar alle merken van het concern gebruik van kunnen maken.
De Q2 staat op het de eerste generatie van het platform. Auto’s als de Seat Leon, Audi A3, Volkswagen Golf, Passat en Touran staan ook allemaal op dit platform. De Q2 is dus verreweg de kleinste die er gebruik van maakt, terwijl de Skoda Superb en VW Atlas juist de grootste zijn. Het geeft aan hoe flexibel het platform is.
Haldex
Het platform is vrij eenvoudig te herkennen aan de opzet. De motoren zijn namelijk allemaal overdwars gemonteerd en drijven de voorwielen aan. Vierwielaandrijving is mogelijk, maar dat betekent wel dat het gaat via een Haldex-koppeling. Dit systeem schakelt de achterwielen bij op het moment dat de voorwielen grip verliezen. Het voordeel is dat je onder normale rijomstandigheden minder aandrijfverliezen hebt en dus een gunstiger verbruik. Deze lay-out is overigens vrij gangbaar in de klasse van de Audi Q2.
Ideaal voor Europa
De Audi Q2 is 4,19 meter lang, 1,79 meter breed en 1,50 meter hoog. Zeer compact dus. De Audi Q2 moet vooral heel erg chic en hip zijn. Iets dat wonderwel lukt. De Audi Q2 is leverbaar met een enorm aantal opties en pakketten die normaliter voorbehouden zijn aan auto’s die een of twee klasses hoger zitten. De Audi Q2 is overigens alleen bestemd voor ‘ROW’-markten, wat staat voor ‘Rest Of the World’. De auto is te klein voor de VS en Canada, maar wordt verder overal verkocht.
Nederlandse introductie
In Nederland komt de Audi Q2 in 2016 op de markt. De Audi Q2 1.4 TFSI is een zogenaamde ‘COD’, wat staat voor Cilinders on Demand. De 1.4 viercilinder is in staat om 150 pk te leveren bij 5.000 toeren en 50 Nm bij 1.500 toeren. Als je echter geen aanspraak maakt op maximale prestaties, kunnen twee van de vier cilinders zich uitschakelen. Met een 0-100 km/u tijd van 8,5 seconden en een top van 212 km/u is de auto enigszins vlotjes te noemen, maar voor de 34 mille die de auto moet kosten valt het ietwat tegen.
Nieuwe instapper
In 2017 is er een nieuwe instapper. Met een vanafprijs van zo’n 32 mille is het ook geen goedkope auto. Voor dat geld heb je niet een dikke tweeliter met automaat en vierwielaandrijving. Nee, je moet het doen met een 1.0 TFSI. Dit is een 999 cc grote driecilinder. Niet echt een powerhouse, alhoewel de gehaalde waarden niet helemaal verkeerd zijn. 116 pk (bij 5.000 toeren) en 200 Nm (bij 2.000 toeren) waren voorheen voorbehouden aan een 2.0 viercilinder. De prestaties zijn voor een instapper dan ook niet iets om je voor te schamen: 0-100 km/u in 10,1 seconden en een topsnelheid van 197 km/u zijn meer dan voldoende. Wellicht verwacht je alleen bij het prijskaartje iets meer.
Nieuwe naamgeving
In 2019 word de gehele range van de Q2 aangepast. Niet omdat er een facelift is (dat komt nog te vroeg), maar omdat Audi nieuwe naamvoeringen heeft voor de motoraanduidingen. Cilinderinhoud is telkens minder leidend. Daarom zijn er nu een Q2 als ’30 TFSI’, ’35 TFSI’ en ’40 TFSI’ op benzine en een een ’30 TDI’ en ’35 TDI’. De 35 TDI en 45 TDI zijn er ook als quattro.
SQ2
Dat laatste is standaard op de leukste Audi Q2, de SQ2. Deze heeft de motor van de Audi S3 onder de kap. Deze 2.0 TFSI viercilinder EA888-motor kan bij 5.300 toeren 300 pk opwekken en levert bij 2.000 toeren precies 400 Nm. Alle SQ2’s hebben dezelfde aandrijflijn, dus naast deze motor hebben ze allemaal een S Tronic-automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving.
De prestaties zijn dan ook meer dan in orde: van 0-100 km/u sprinten is in slechts 4,8 seconden achter de rug. Dat is sneller dan de Audi RS2 (B4) en RS4 (B5), twee auto’s die bekend staan als sprintkannonen. De topsnelheid bedraagt een begrensde 250 km/u.
De Audi Q2 is in Nederland een relatief populaire auto. In slechts iets meer dan vier jaar tijd zijn er al meer dan 5.500 van verkocht. Daarmee staat de auto op de tiende plaats van best verkochte Audi’s aller tijden.
Audi Q2 facelift
In de zomer van 2020 volgt er een facelift voor de Audi Q2. De Duitse autofabrikant heeft ervoor gekozen om de wijzigingen subtiel te houden. Nieuwe koplampen, een ander vormgegeven grille en optioneel kun je het Audi Virtual Cockpit krijgen in het interieur. Het aanbod van motoren is hetzelfde gebleven, met de gebruikelijke 1.5 TFSI met 150 pk voorop
SQ2 facelift
In het najaar onthult Audi ook de facelift voor de SQ2. Ook hier kleine uiterlijke wijzigingen in vergelijking met het pre-facelift model. Je kunt een SQ2 van na de facelift het makkelijkste herkennen aan de nieuwe kleur Apple Green. Mits deze kleur ook daadwerkelijk is gekozen door de eigenaar.
Audi Q2 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Audi Q2.