De Audi e-tron GT is een kleine stap voor een sportsedan, maar een reuzenstap voor Audi.
Van de Duitse Drie merken lijkt Audi goed te profiteren van de ommezwaai naar elektrificatie. BMW nam weliswaar het voortouw met de i3, maar vergat de auto en het concept flink door te ontwikkelen. Mede dankzij dieselgate kon de Volkswagen Group eerder afscheid nemen van zijn dieselmotoren. In plaats daarvan kon Volkswagen zich voorbereiden op een elektrische toekomst. Wellicht een paar jaar eerder dan gedacht.
De eerste elektrische Audi is de e-tron. Een SUV die een beetje tussen de Q5 en Q7 in zit qua formaat. De tweede elektrische Audi is de Audi e-tron GT. De eerste glimp van de auto konden we opvangen tijdens de Los Angeles Motor Show. Wat vooral opvalt aan de auto is dat de proporties van de e-tron GT concept absoluut niet ‘des Audi’s’ zijn.
Lay-out
Voorheen hadden Audi’s een typische lay-out van in principe voorwielaangedreven auto’s. De motor is gemonteerd voor de vooras. Dit is uitstekend geschikt voor een effectief vierwielaandrijvingssysteem. Dat is in principe het quattro-systeem. Voor de gewichtsverdeling is het niet de beste lay-out, want je hebt heel erg veel gewicht voor de vooras. Je kan dit zien als een veilige oplossing, want het zorgt voor een uitstekende rechtuit-stabiliteit. Echter, voor de lijnvoering blijf je altijd zitten met een wat ‘zware’ neus. Niet alleen letterlijk, maar ook optisch.
De Audi e-tron GT heeft compleet andere proporties. Dat is logisch, want de motor ligt nu op de as met de accu’s in de vloer. Dit betekent dat er geen hoog gewicht voor de vooras hangt. In principe komt heel erg veel overeen met de Porsche Taycan. Dat is niet vreemd, want beide auto’s staan op hetzelfde J1-platform. Dat is een elektrische variant van het MSB-platform waar auto’s als de Porsche Panamera en Bentley Continental GT op staan. In het geval van de Audi e-tron concept resulteerde dat in een gave sedan die eruit ziet als een fastback. Net als bij de Porsche Taycan is de achterzijde aflopend, maar heb je geen grote vijfde deur.
Verschil productie Audi e-tron GT
Nu is het altijd even afwachten hoeveel een concept gaat afwijken van een productiemodel. Zeker bij een elektrische auto kan het nogal teleurstellend uitpakken. Niet alleen zijn de proporties anders, ook luchtweerstand is belangrijker dan ooit voor maximale efficiency. De productie-auto’s zijn vaak smaller dan de fraai smoelende concepts. Dat was ook goed te zien bij de Porsche Taycan, die een stuk ieler oogt dan de Mission E die als concept diende.
Audi verklapte eind 2020 het design van de e-tron GT al een beetje. Net als bij andere Audi-modellen lanceerde het merk een productiemodel in camouflage-jas. Hierbij was duidelijk te zien dat de productie-e-tron aanzienlijk smaller zou gaan worden.
Prestaties Audi e-tron GT
Begin 2021 werd de Audi e-tron GT daadwerkelijk geïntroduceerd. Er zijn twee verschillende versies, de ‘gewone’ Audi e-tron GT en de RS e-tron GT. De gewone e-tron GT heeft een accupakket met een nettocapaciteit van 84 kWh. Deze voorziet twee elektromotoren van energie.
Het totaalvermogen is 476 pk (alhoewel een overboost van meer dan 500 pk tijdelijk mogelijk is) en 630 Nm aan trekkracht. Daarmee kun je in 4,1 seconden naar de 100 accelereren, terwijl de topsnelheid is begrensd op 245 km/u. De Audi e-tron GT is leverbaar in drie uitvoeringen. Een naamloos basismodel, de ZERO en de ZERO Competition. De auto is nuchter beschouwd erg compleet uitgerust, maar uiteraard kun je de e-tron GT zo compleet uitrusten als je zelf wenst.
Audi RS e-tron GT
De Audi RS e-tron GT is vergelijkbaar met de Taycan Turbo. Deze heeft namelijk meer vermogen: 600 pk, met een overboost van bijna 640 pk. Het koppel bedraagt in dit geval 800 Nm. Daarmee kun je in slechts 3,3 tellen naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Qua range maakt het overigens niet heel erg veel uit. Volgens de WLTP kun je met de gewone versie precies 488 km halen, terwijl de RS versie 472 haalt, mits je natuurlijk niet al te veel aanspraak maakt op dat enorme vermogen van de auto.
Populair
In Nederland is de Audi e-tron GT aanzienlijk populairder dan de Tesla Model S (komt ook door wat leveringsproblemen). De Porsche Taycan is echter meer dan twee keer zo populair in Nederland. Een groot verschil is dat het leveringsprogramma van de Taycan vrij snel werd uitgerold, terwijl de Audi het een tijdje langer met twee varianten moest doen. Ook kreeg de Porsche vrij snel een Cross Turismo-versie (met vijfde deur) én een goedkopere instapper. De Audi e-tron GT is echter niet alleen goed als auto an sich, maar het is voor Audi natuurlijk ook een enorme imagebooster. De auto moet laten zien dat je met een Audi absoluut niet slechter uit bent nu de merken allemaal overstappen op elektrische aandrijving. Integendeel.
Artikelen Audi e-tron GT
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Audi e-tron GT.