Niet de eerste in zijn soort, maar de Audi e-tron is wel een van de beste.
Audi heeft als slogan: “Vorsprung durch Technik”. In sommige gevallen klopt dat het ook. Audi was er vroeg bij met hun ‘quattro’-vierwielaandrijving, aluminium spaceframe, potente diesels en puike infotainmentsystemen. Wel duurde het even voordat Audi een antwoord had op de alternatieve aandrijflijnen. Op basis van de A8 en Q5 waren er weliswaar hybrides, maar heel erg efficiënt waren die nog niet.
Plug-in hybrides
De Audi A3 e-tron en Audi Q7 e-tron zijn plug-in hybrides die in hun respectievelijke segment behoorlijk goed presteren. Ondanks de mogelijkheid om gedeeltelijk elektrisch te rijden, blijft er nog steeds vraag zijn naar een volledig elektrische Audi. De Tesla Model S is inmiddels al een tijdje op de markt en de Duitse premium merken hebben er voor lange tijd totaal geen antwoord op. In 2015 lijkt er dan eindelijk verandering in te komen. Op de IAA in Frankfurt wordt dat jaar de Audi E-tron quattro Concept getoond.
Audi e-tron quattro Concept
Ondanks dat het een studiemodel betreft, is duidelijk dat Audi al behoorlijk ver is met het ontwerp. De Audi e-tron concept heeft drie elektromotoren, gezamenlijk goed voor 500 pk. Dankzij de 95 kWh grote accu moet je 500 km ver kunnen rijden zonder te laden. In Nederland kijkt men reikhalzend uit naar deze auto, want de XC90 T8’s en Cayenne e-Hybrids van deze wereld blijven nog maar kort interessant voor een gunstige bijtelling. Een volledig elektrische Audi kan dat gat mooi opvullen. Mede daardoor krijgt Nederland ook de voorkeur om in een vroeg stadium auto’s te kunnen bestellen en leveren. Je kon al een order plaatsen alvorens bekend werd hoe de auto eruit kwam te zien.
Audi e-tron prototype
In 2018 laat Audi het e-tron prototype zien. Dit is de definitieve versie, maar dan met een psychedelische stickers en aparte kleuren. Hierdoor is alsnog lastig te zien hoe de auto er nu werkelijk uit komt te zien. Op die manier heeft Audi vaker een ‘primeur’ en nieuws in huis. Slimme marketing. In september van hetzelfde jaar wordt de e-tron dan officieel onthuld.
Specificaties
De specificaties zijn een klein beetje anders ten opzichte van het concept. Zo heeft de productieversie van de e-tron twee in plaats van drie motoren. Het maximum vermogen bedraagt 408 pk en de maximale trekkracht bedraagt 660 Nm. De elektrische motor wordt gevoed middels een 95 kWh-accupakket. De actieradius op een volle accu bedraagt 400 km op basis van de WLTP-cyclus. Bij de e-tron was meer beloofd, maar die actieradius was nog volgens de (veel) minder nauwkeurige NEDC-cyclus. Naast veel schermen in het interieur om alles te bedienen, is het mogelijk om de e-tron te bestellen met digitale buitenspiegels: kleine pootjes met een camera erin.
Audi e-tron 50 quattro
Van de e-tron komen er uiteraard een hoop varianten. In de zomer van 2019 introduceert Audi de e-tron 50 quattro. Audi gebruikt cijfers tussen de 25 en 60 om aan te geven hoe potent een auto is. De e-tron 50 is dus net even iets minder potent. De motoren leveren gezamenlijk 313 pk en 540 Nm. Dankzij de 71 kWh grote batterij is de actieradius 300 kilometer. De e-tron 50 accelereert in zeven tellen naar de 100 km/u en kan 190 km/u halen. Mede dankzij de lagere prijs van die versie is de e-tron in Nederland enorm populair. In Nederland is de auto niet aan te slepen, in 2019 worden er meer dan 4.000 van verkocht.
E-tron Sportback
De e-tron range wordt aan het einde van 2019 uitgebreid met de Audi e-tron Sportback. Deze heeft een vlakker aflopende daklijn en is een soort coupé-variant op een crossover zoals de BMX X6, die daar ooit mee begonnen is. De e-tron Sportback is leverbaar als zowel de 50 quattro als de 55 quattro. De prestaties zijn ook identiek aan de reguliere e-tron. Een verschil is natuurlijk wel dat de aflopende daklijn zorgt voor minder hoofdruimte voor de achterpassagiers. De bagageruimte is ook wat kleiner: 615 in plaats van 660 liter. Met de banken neergeklapt is de bagageruimte 1.665 liter tegen 1.725 liter voor reguliere e-tron.
Audi e-tron S
Voor 2020 zijn er twee nieuwtjes voor de e-tron. De eerste is dat de e-tron 55 meer actieradius krijgt. Het is nu mogelijk om ongeveer 40 kilometer meer te rijden op een volle accu. Groter nieuws is de Audi E-tron S. Dit is niet een uitrustingsniveau, maar een heus ’S’-model. Eindelijk krijgt de e-tron de beloofde drie motoren. Het maximum vermogen is 503 pk, maar het is met name de toename in trekkracht die interessant is. Van 660 Nm naar 973 Nm. Dat heeft zijn uitwerking op de prestaties, want de E-tron S sprint in 5 tellen naar de 100 km/u. De e-tron S heeft ook bredere wielkasten en grotere velgen. In de tussentijd heet Audi iets minder prettig nieuws dankzij problemen bij toeleveranciers, waardoor de e-tron niet zo snel gebouwd kan worden als gewenst. Degenen de kwaliteiten van een Audi op een EV wensen, moeten dus iets langer wachten op hun nieuwe auto.
Audi Q8 e-tron
In 2022 volgt er een serieuze facelift voor de Audi e-tron SUV. Ten eerste is er een nieuwe naam. De Duitse autofabrikant plakt de naam Q8 op de e-tron SUV. Daarnaast debuteert het nieuwe, platte, logo van Audi op de facelift van de e-tron. Weg is chrome en voortaan kiest het merk voor zwarte, grijze of witte materialen vanwege de duurzaamheid.
De facelift brengt natuurlijk nog meer nieuws met zich mee. De singleframe grille met gaas is nu van wat kleur voorzien. Ook valt de doorlopende lichtstrip natuurlijk op. Daarnaast is er een ruime keuze aan verschillende nieuwe velgen in maten van 19 tot en met 22 inch.
Ook niet onbelangrijk, of misschien nog wel belangrijker, is de verbeterde actieradius. Dankzij een update aan het accupakket is er sprake van 30 tot 40 procent meer range. De Q8 e-tron 50 (Sportback) heeft een range van 491 km (505 km) WLTP. Deze variant levert 340 pk en 664 Nm koppel. Er is ook de Q8 e-tron 55 (Sportback). Deze komt 582 km (600 km) ver. Dit model is goed voor 408 pk en 664 Nm koppel.
Het nieuwe topmodel is de Audi SQ8 e-tron (Sportback). 504 pk en 973 Nm koppel lachen je tegemoet. De actieradius komt uit op 494 kilometer (513 km).
Met de Q8 e-tron 50 kun je 150 kW laden, de overige varianten doen 170 kW. Optioneel is 22 kW laden mogelijk.
Audi e-tron artikelen
Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi e-tron: