Na de Audi 80 komt niet de 81, maar de A4.
Jarenlang was de Audi 80 het succesnummer van Audi. De D-segment sedan was het best verkochte model. Als merk moet je dan redelijk voorzichtig zijn om hier vervolg aan te geven. Echter, in de jaren ’90 was Audi zichzelf op nieuw uit aan het vinden. Het merk uit Ingolstadt kon niet helemaal aansluiting vinden met BMW en Mercedes, dat gewoonweg iets hoger in de markt opereerde. De nieuwe Audi A8 was echter een directe concurrent voor de BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse. De naamvoering beginnend met een ‘A’ zou doorgevoerd worden door de gehele range.
Audi A4 (B5)
In het geval van de 80 gebeurde dat met de modelwisseling. De 80 (B4) ging in 1994 uit productie, de A4 (B5) nam toen het stokje over. De Audi 80 Cabriolet werd omgedoopt tot Audi Cabriolet, maar was nog altijd gebaseerd op de B4, niet op de B5. De A4 (B5) had een aanzienlijk hoogwaardigere voorwielophanging, wat een groot verschil maakte qua rij-eigenschappen. Het enorme onderstuur was een stuk minder. Qua motoren nam de A4 een groot deel over van de 80.
Nieuwe motoren
Pas in de loop van de carrière van de A4 B5 kwamen er nieuwe motoren. Denk aan de 5v-motoren, met vijf kleppen per cilinder in plaats van twee of vier. Er was geen vijfcilinder meer, enkel vier- of zescilinders. Een speciale vermelding moet er zijn voor de TDI-motoren, waarmee menig leaserijder zich nu eindelijk durfde te wagen op de linkerbaan van de snelweg. Zeker als de I een rood vlaggetje had, wat aanduidde dat de motor 110 pk leverde in plaats van 90 stuks. Eveneens van belang was de Avant. De S4 en RS4 waren competente alleskunners in de geest van de legendarische RS2.
Audi A4 (B6)
De A4 B5 werd in 2000 opgevolgd door de A4 B6. Met deze auto werd de lijn van de nieuwe Audi A6 gevolgd: zeer ingetogen styling, potente diesels, verzorgde interieurs en coole stationwagons. Het aanbod qua motoren was enorm: van een eenvoudige 1.6 achtklepper tot een 4.2 liter V8 in de S4. Ook qua diesels was er veel keuze. De Avant kwam in 2001, in 2002 was er eindelijk een nieuwe A4 Cabriolet. De reden hiervoor is simpel: VW-baas Ferdinand Piëch was geen groot fan van cabrio’s, vandaar dat zowel de cabriovarianten op basis van de Golf als Audi 80 het een generatie langer moesten uitzoeken.
Audi A4 (B7)
De A4 B7 verscheen al aan het einde van 2004, de meeste Nederlandse exemplaren vind je vanaf 2005. In principe is de B7 een doorontwikkeling van de B6. Het platform is namelijk identiek, evenals de wielbasis en het gehele interieur. Het exterieurdesign was een stuk extroverter. Bijzonder aan deze generatie was de keuze uit motoren. Qua benzine begon het bij een 102 pk sterke 1.6 en eindigde het bij een 420 pk sterke 4.2 uit de RS4. Die laatste was er zelfs als cabriolet. Dieselen kon van 100 pk (1.9 TDI) tot 233 pk (3.0 TDI).
Audi A4 (B8)
Omdat de B7 eigenlijk een facelift was, kende deze een relatief korte looptijd. In 2007 debuteerde de A4 B8 op de IAA in Frankfurt, de eerste exemplaren in Nederland komen eigenlijk allemaal uit 2008. Het belangrijkste aan de B8 is dat de wielbasis enorm toenam, de voorwielen stonden verder naar voren. Dit zorgde voor minder frontoverhang en onderstuur. Dit was op zich ook wel nodig, de A4 concurreerde met de BMW 3 Serie, die dankzij zijn layout (achterwielaandrijving) juist erg sportief reed.
TFSI
Bij de B8 waren het de TFSI-motoren die hun intrede deden. De 1.8 en 2.0 TFSI viercilinders waren relatief krachtig en zuinig. Later zou bekend worden dat de olieschraapveren van deze units niet perfect zijn. De 3.2 FSI was de enige benzinemotor zonder turbo, maar had deze met een vermogen van 265 pk ook niet direct nodig. De A4 Avant kwam iets later, een Cabriolet bleef uit: die ging onder de naam A5 verder. Bijzonder was de S4, die ondanks de TFSI motor geen turbo, maar een mechanische compressor had. Deze kon besteld worden met sperdifferentieel op de achteras voor nog minder onderstuur. In 2009 paste Audi voor het eerst het Allroad recept toe op de A4.
Facelift
In 2012 werd de gehele range glad getrokken. Het front werd iets strakker, met kleinere koplampen. Bij de Avant vielen de iets grotere achterlichten op. Zoals een Audi betaamt waren de verschillen op detailniveau. Belangrijker voor de petrolhead was de terugkeer van de Audi RS4. Deze kwam terug met een 4.2 liter V8, ditmaal met maar liefst 450 pk en gekoppeld aan een S Tronic automaat. De RS4 was er alleen als Avant. De A4 3.0 TFSI verving de 3.2, waarmee er geen atmosferische motoren waren. De A4 3.0 TFSI is een geknepen S4 blok, wat op zichzelf ook een motor is die is afgeregeld op een beperkt aantal paarden. Mocht je tuningsplannen hebben: 150 pk extra is met een simpele chip mogelijk.
Audi A4 (B9)
De Audi A4 B9 werd in 2016 onthuld. Ondanks dat deze bijzonder veel leek op zijn voorganger qua uiterlijk, was het een compleet nieuwe auto. Sterker nog, de A4 was ietsje gegroeid. Maar tegelijkertijd zo’n 100 kilogram lichter dan een vergelijkbare A4 van de voorgaande generatie. Voor het eerst is de A4 met een 1.4-motor leverbaar. Wederom maakt de populaire Avant snel zijn rentree en er komt op basis daarvan ook een Allroad. De S4 heeft wederom een 3.0 V6, maar ditmaal met een turbo. De RS4 heeft een door Porsche ontwikkelde 2.9 biturbo V6 met 450 pk, voor het eerst met een automaat met koppelomvormer.
B9 facelift
De ingehouden styling speelt Audi behoorlijk parten, want het model is duidelijk minder populair dan de voorgaande generaties. Bij de facelift pakt Audi dan ook relatief groot uit. Het front krijgt een grondige makeover, met veel meer luchtinlaten. Aan de zijkant krijgt de A4 iets van quattro-esque schouders en aan de achterzijde krijgt de A4 meer franje dan voorheen. Qua motoren wordt de 48V mild hybride technologie toegepast op alle motoren. Saillant detail: de S4 heeft nu een biturbo dieselmotor onder de kap.
Audi A4 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi A4: