BMW was eerder, met de 3 Serie Compact, maar met de A3 was Audi de eerste van de Duitse Drie met een van huis uit ontwikkelde B-segment hatchback.
Grote, luxe en premium auto’s zijn duur om te kopen, maar ook duur om te produceren. Wat een fabrikant eigenlijk wil is een relatief voordelige basis gecombineerd met een hoog prijskaartje. Dat betekent misschien niet de meest gecompliceerde techniek, maar wel een premium beleving en aankleding. Audi is daar uitstekend in geslaagd met de Audi A3.
3 Serie Compact
Het was namelijk niet Audi, maar BMW dat het in dit gedeelte van de markt als eerst probeerde. De BMW 3 Serie Compact moest een premium alternatief zijn op de Volkswagen Golf. Daarvoor werd de relatief dure 3 Serie behoorlijk uitgekleed. Niet alleen qua uitrusting, maar ook het dashboard was goedkoper, de achteras stamde uit de jaren ’80 en de looks waren op zijn best bijzonder te noemen.
1996
De Audi A3 komt in 1996 op de markt en is de eerste auto op het PQ34-platform, waar later enorm veel auto’s op gebouwd gaan worden. De A3 is van huis uit ontwikkeld als hatchback, waardoor de auto aanzienlijk homogener is dan de 3 Serie Compact qua styling. Na de compacte Audi 50 uit de jaren ’70 is de A3 de eerste Audi met de motor overdwars voorin, alle andere Audi’s hebben op dat moment de motoren in lengte voor de vooras.
Aankleding
De A3 is in de eerste generatie leverbaar met 1.6 (100 pk), 1.8 (125 pk), 1.8 Turbo (150 pk) en twee 1.9 TDI’s (90 en 110 pk). Allemaal zijn ze voorzien van lichtmetalen velgen. Ook bijzonder in deze klasse is de geheel verzinkte carrosserie. Het is de eerste Audi die verkrijgbaar is in drie verschillende aankledingsniveau’s: Attraction (instapper), Ambiente (luxe) en Ambition (sportief). Gek genoeg worden deze namen niet gebruikt bij andere grotere Audi’s.
Quattro
Eind 1999 wordt de A3 range aanzienlijk uitgebreid met voornamelijk goed nieuws voor de petrolhead. De 1.8 turbo twintigklepper is er nu ook met 180 pk. Ook is het mogelijk om ‘quattro’-vierwielaandrijving te bestellen. Omdat de A3 zijn motor overdwars heeft, is het geen ‘echte’ quattro met Torsen-diff, maar een relatief eenvoudige Haldex-koppeling. Dit betekent dat de auto in feite voorwielaangedreven is, maar bij griepverlies springen de achterwielen in. Quattro is leverbaar op de 1.8T motoren. Ook een vijfdeurs A3 wordt aan het gamma toegevoegd.
Audi S3
Die vijfdeurs Sportback carrosserievariant is niet mogelijk op de S3, die ook in 1999 verschijnt. Het is eigenlijk de stamvader van de hot hatch zoals wij hem tegenwoordig kennen: luxe, vierwielaandrijving en een potentente motor in het vooronder. In dit geval een 1.8T met 210 pk en 270 Nm. Deze is gekoppeld aan een zesbak. De S3 is van binnen en buiten net even wat luxer en dikker aangekleed. 17” Avus velgen zijn standaard.
Facelift Audi A3
Zo’n anderhalf jaar later wordt de A3 voorzien van een uiterst subtiele facelift. Je kunt deze het snelst herkennen aan de koplampen met ronde lenzen en de achterlichten met grotere ‘witte vlakken’. Voor de veelrijder is er goed nieuws, want de 1.9 TDI is er nu ook met pompverstuiver. Met name het koppel van 285 Nm is destijds iets om over op te scheppen in de cappuccino-corner. De 1.9 TDI is gekoppeld aan een zesbak, die ook voor de 1.8T beschikbaar komt. In Nederland is het een behoorlijk populaire auto, er worden van deze generatie zo’n 15.000 exemplaren verkocht.
Tweede generatie Audi A3
De tweede generatie komt in 2003 op de markt. Qua uiterlijk is het duidelijk een evolutie van zijn voorganger, maar onderhuids is alles anders. De A3 ‘8P’ staat namelijk op het PQ34-platform. Eindelijk heeft de A3 een onafhankelijke achterwielophanging. Andere nieuwtjes zijn de FSI benzinemotoren en S Tronic transmissie. Dit is een automaat met dubbele koppeling. Belangrijker is dat alle A3’s aanzienlijk ruimer zijn dan voorheen. Qua motoren begint het met dezelfde 1.6. De 1.8T is vervangen door een 2.0 FSI met eveneens 150 pk.
Zescilinder
Zoals het een ware premium auto betaamt, is de A3 leverbaar met nog sterkere benzinemotoren. Bij de introductie is er een 3.2 liter (in feite een VR6) met 250 pk zescilinder. Deze is standaard voorzien van vierwielaandrijving, wederom een Haldex systeem. Iets later wordt er een 2.0 TFSI aan de range toegevoegd. Deze motor levert 200 pk en kan naar keuze voorzien worden met voorwielaandrijving of quattro. De vijfdeurs keert terug als Audi A3 Sportback. Dit is niet zo maar een vijfdeurs, maar een iets langere en ruimere variant. Het meest opvallende aan de A3 Sportback is echter de single frame-grille. Een snelle S3 (265 pk) volgt niet veel later.
Audi A3 Cabriolet
De ‘8P’ moet het vrij lang uitzingen. In 2008 wordt de gehele range voorzien van facelift. De A3 krijgt een gewijzigd front en een opgefriste interieur. Ook komt er een nieuwe carrosserievariant in de vorm van een A3 Cabriolet, gebaseerd op de VW Golf, met wie de A3 de kap deelt. Aan de bovenkant van het gamma wordt de RS3 Sportback met 340 pk vijfcilinder aan het gamma toegevoegd. Uiteindelijk zou deze generatie maar liefst 10 jaar in de showrooms te koop staan.
Derde generatie Audi A3
De derde generatie A3 (‘8V’) beleeft zijn debuut in 2012. De auto staat aan het einde van dat jaar bij de Nederlandse dealers. Er wordt meer dan voorheen ingezet op downsizing. Alle motoren zijn nu voorzien van een kleinere motor met turbo. De A3 is in eerste instantie een driedeurs, een vijfdeurs Sportback, vierdeurs sedan en tweedeurs cabriolet volgen later. Alle vier de varianten komen er in 2013 ook als S3 met 300 pk en vierwielaandrijving.
A3 Sportback e-tron
Belangrijker voor Nederland is de A3 Sportback e-tron. Dit is een plug-in hybride die in Nederland tegen zeer aantrekkelijke bijtellingstarieven gereden kan worden. Iets dat men in Nederland dan ook massaal doet. In 2015 worden er meer dan 8.500 exemplaren van de A3 verkocht, nog altijd een absoluut record. Aan de andere kant van het spectrum komt de RS3 terug met de befaamde 2.5 vijfcilinder, in dit geval met 367 pk.
RS3 Sedan
Alle A3’s worden in 2017 licht gewijzigd middels een facelift. Het meest opvallende detail is het kleine vouwtje aan de onderzijde van de koplampen. Het interieur knapt er meer van op, dankzij mooiere materialen en verbeterde infotainment. De RS3 is dan ook leverbaar als sedan en is nu goed voor 400 pk. De driedeurs A3 moet echter twee jaar later het veld ruimen. Deze variant komt dan ook niet terug bij de volgende generatie, die in 2020 verschijnt.
Vierde generatie Audi A3
Het was de bedoeling dat deze A3 zijn opwachting zou maken tijdens de Salon van Genève maar dankzij het coronavirus wordt deze beurs uitgesteld. De A3 staat op een doorontwikkeld MQB-platform. In de lente van 2020 lanceert Audi de A3 Sedan.
In vergelijking met de voorgaande generatie Audi A3 is het uiterlijk weer een stap verder gemoderniseerd. Met name het interieur voelt lekker strak aan. De Duitse autofabrikant heeft er duidelijk voor gekozen een nieuwe stap te zetten in digitalisatie.
In eerste instantie lanceert Audi de A3 met drie motoren. Het gaat hier om een 1.5 TFSI met 150 pk en twee diesels. Een 2.0 TDI met 116 pk en een TDI met 150 pk. Standaard komt de A3 met een handgeschakelde zesbak. Optioneel is een zeventraps S-tronic mogelijk.
Stekkeren kan ook weer. De A3 e-tron plug-in hybride aandrijflijn is er in twee smaakjes. Met 204 pk of met 245 pk.
Audi A3 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi A3: