De Audi A2 is een kleine en slimme auto uit Neckarsulm.
Audi maakte naam en faam in de jaren ’80 met de quattro. In de jaren ’90 moest het merk uitgroeien tot een volwaardige concurrent van BMW en Mercedes-Benz. Audi viel onder de Volkswagen Groep en in die periode ook onder het bewind van Ferdinand Piëch. Deze man was meer techneut dan marketeer.
Inhoudsopgave
Hij wilde in zijn periode als topman diverse auto’s op de markt brengen. Denk aan hypercars als de Bugatti Veyron of een luxeauto als de Volkswagen Phaeton. Maar hij had meer wensen, waaronder een zogenaamde ‘3 liter auto’. Een kleine compacte auto die 3 liter per 100 km nodig heeft.
AL2 concept
In 1997 toont het Duitse merk de Audi AL2 concept, een kleine MPV-esque autootje dat in niets lijkt op wat Audi verder in het gamma heeft. In 1997 zijn er slechts 5 modellen: A3, A4, A6, A8 en Cabriolet (nog op de 80 gebaseerd). Op de Tokyo Motor Show volgt dan de AL2 Open End Concept. Meestal ziet een tweede concept er rijper uit voor serieproductie dan de eerste, maar dat is nu niet het geval. De Audi AL2 Open End concept heeft drie deuren (in plaats van 5) en een open dak met vaste dakstijlen. Van een afstandje is het net een Citroen C3 Pluriel.
Productiemodel: Audi A2
Het model gaat in 1999 in productie en lijkt – zoals de verwachting was – meer op de reguliere AL2 concept. De A2 (8Z) wordt gebouwd in Neckarsulm, op en speciale assemblage lijn. Opmerkelijk, want de meeste Audi’s komen uit Ingolstadt. Net als de RS-modellen en de A8 komt de A2 dus uit Neckarsulm. In Nederland komt de auto ook op de markt, zij het in 2000. Naast de bijzondere styling valt op dat er geen motorkap is, in plaats daarvan heb je een soort ‘service-luik’. De dichte grille kan namelijk open geklapt worden, om zo de meest basic dingen aan te vullen zoals olie en ruitenwisservloeistof.
Er zijn twee motorversie leverbaar, beide een 1.4 en beide met evenveel vermogen. Toch zijn er wel wat verschillen. De 1.4 benzine-versie heeft een viercilinder met 75 pk en 126 Nm. Omdat de Audi A2 minder dan 900 kg weegt en zeer aerodynamisch is, is het zeker geen trage auto. De ander motor is de 1.4 TDI, met een driecilinder turbodiesel. Qua prestaties schelt het logischerwijs niet heel erg veel. Het verbruik wel. Want de 1.4 benzine is al erg zuinig, de TDI doet er een flinke schep bovenop. Volgens Audi is 1 op 28 mogelijk, mits je niet de grote wielen kiest. Het is niet eens de meest zuinige versie, want er komt ook een 1.2 TDI.
3L versie
Dat is de echten vrekkenmobiel. De Audi A2 1.2 TDI is de Audi-tegenhanger van de Lupo 3L. Die auto kwam versneld op de markt. Eigenlijk wilde Piëch namelijk met de Audi A2 het concept van de 3 liter-auto introduceren. Echter, er gingen gerichten dat Renault met een 3L-versie kwam van hun kleine hatchback, de Clio. Deze zou aanzienlijk eerder op de markt komen en dat wilde Piëch liever niet. Daarom werd de Lupo gepakt en voorzien van veel hardware die gepland was voor de Audi A2. De Clio in kwestie was overigens geen 3 Liter-auto zoals Piëch bedoelde, maar met een 3.0 V6 middenmotor en achterwielaandrijving.
De Audi A2 ging echter wel een stap verder dan de Lupo. Allereerst was de A2 ruimer dan de Lupo, terwijl de VW ook nog eens zwaarder was. Alles stond in het teken van een laag gewicht. Dus gebruik van aluminium en magnesium waren eerder regel dan uitzondering. De wieltjes waren voorzien van super smalle 145/80 R14-bandjes. De Audi A2 1.2 TDI kon volgens de NEDC 1 op 35 halen. Het mooie was, als je je best kwam je nog best dicht in de buurt. Ook wel grappig was dat de topsnelheid relatief hoog was met 168 km/u, want de motor had slechts 62 pk. Gunstige aerodynamica is niet alleen handig voor een laag verbruik.
Facelift Audi A2
De Audi A2 krijgt in 2003 een minimale make-over. De voorklep krijgt een soort van sleuven om zo een grille te simuleren. Verder zijn er nieuwe wielen, bekledingen en dat soort dingen. Ook de achterlichten zijn licht afwijkend. Belangrijker zijn de twee extra motoren. De 1.6 FSI is het meest spannend. Dit is een 1.6 met 110 pk, maar in een lichte auto als de A2 is dat al best veel vermogen. Dat blijkt wel uit de prestaties, want in 9,8 seconden zit deze A2 op de 100 km/u en de topsnelheid is 202 km/u. De andere motor is een 90 pk sterke TDI driecilinder.
Einde productie Audi A2
In 2005 gaat de Audi A2 alweer uit productie. Het is niet een complete flop, want er worden er meer dan 177.000 van verkocht. Het probleem is gewoon dat het veel te weinig is voor een auto uit deze klasse. BMW doet met MINI op dat moment veel betere zaken, al is de Mini nog niet eens half zo innovatief als de Audi. Net als met de BMW i3 velen jaren later zal de Audi A2 een miskend talent zijn. De auto beleeft enkele jaren nadat deze uit productie is alsnog wat populariteit. De auto voldoet namelijk aan de eisen om vrijstelling te krijgen op de motorrijtuigenbelasting. In ons land wordt het model ineens populair en lijkt het alsof er ineens veel meer A2’s zijn dan Audi Nederland heeft geïmporteerd.
De Audi A2 krijgt een opvolger in de vorm van de Audi A1. Dat is eigenlijk gewoon een Polo met een fraai interieur en ander koetswerk. De Audi A2 is dan al 10 jaar oud, maar aanzienlijk moderner. In tegenstelling tot de A2 wordt de A1 wel een succes. De Audi A2 keert in 2011 nog terug als een concept. Het lijkt een soort A1, maar dan langer en hoger te zijn. Het krijgt geen vervolg, gelukkig.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Audi A2.