Audi A1: compacte buitenmaten, luxe uitrusting en een hoog prijskaartje gaan prima samen bij deze DKNY-skelter.
Tegenwoordig zijn kleine auto’s van luxemerken behoorlijk populair. Sterker nog, er is een heel segment van premium B-segment hatchbacks. Met deze auto’s heb je een (groot gedeelte) van de look en feel van de grotere modellen, maar dan in een klein en prijzig pakketje. Audi was hier al heel vroeg bij met de Audi 50.
Audi 50
De Audi 50 was een model onder de Golf. Dankzij het sierlijke lijnenspel van Giorgetto Giugiaro en het subtiele chroomgebruik was de 50 een stijlvol kleintje. Een jaar later bleek hoe Audi het geflikt had: de Volkswagen Polo was bijna identiek. De naam ’50’ had te maken met de 50 pk sterke 1.1 motor, alhoewel een 60 pk sterke 1.3 ook tot de mogelijkheden behoorde. De Audi 50 ging uit productie in 1978, nadat er bijna 180.000 exemplaren gebouwd waren.
Audi A2
In 2001 probeert Audi het andermaal in deze klasse. Dat doen de Ingolstadters met de A2, een zeer vernuftig kleintje. Net als de Audi A8 heeft de A2 een aluminium spaceframe, waarmee het gewicht van de Audi erg laag is. Dankzij de bijzondere vormgeving, de druppelvorm, is de A2 ook nog eens heel erg aerodynamisch. Daarmee is het verbruik van de Audi A2 heel erg laag, mede dankzij de bescheiden motoren. Er is zelfs een extra zuinige A2 1.2 TDI, die 1 op 33 haalt. Aan de andere kant probeert Audi met de A2 1.6 FSI S-Line de sportievere bestuurder te lokken, wat niet helemaal lukt. Vanwege de hoge prijs kiest men vaker voor de Audi A3. De Audi gaat in 2006 uit productie, er komt geen opvolger.
Metroproject
Althans, daar lijkt het op. In 2007 toont Audi de metroproject quattro, een klein stadsrakkertje met hybride aandrijving. Uiteindelijk zou blijken dat het uiterlijk een voorbode is van de Audi A1. Dat werd duidelijk toen het concept later werd omgedoopt tot A1 Project quattro. Er komt zelfs een tweede concept, de A1 Sportback Concept, wat in principe dezelfde auto is, maar dan met vijf deuren.
Eerste generatie Audi A1
Dan in 2010 is het moment eindelijk daar: de Audi A1 wordt aan het grote publiek voorgesteld. Audi kan niet snel genoeg komen met het kleintje, want MINI is heer en meester in dit marktsegment, met alternatieve kapers (Alfa Romeo Mito, Citroën DS3) op de kust. Audi is dus relatief laat met hun bijdrage in dit segment. De eerste generatie A1 staat op het PQ25-platform, dat we al kennen van de Seat Ibiza en Volkswagen Polo.
Enorme optielijst
De A1 onderscheidt zich niet alleen met een uniek exterieur (waarvan je de dakstijlen in afwijkende kleuren kunt bestellen), maar ook met een luxer interieur. Zeker als de (enorme) optielijst goed werd aangevinkt, kon je een heel luxe auto samenstellen, die dan wel het nodige koste. De opties komen soms rechtstreeks uit grotere Audi’s, wat je niet veel ziet in deze klasse. Qua motoren is er keuze uit een 1.2 TFSI (86 pk), 1.4 TFSI (122 pk) of een 1.6 TDI (105 pk).
Audi A1 Sportback
In 2012 volgt Audi de A1 Sportback aan het gamma toe. Waar de Sportback bij de A3 een wezenlijk andere achterzijde heeft, is dat bij de A1 niet het geval. Het is gewoon de vijfdeurs versie van de A1. Het ruimteaanbod is gelijk, alhoewel de Sportback dankzij de twee deuren 35 kilogram extra weegt. In sommige gevallen kan het zijn dat je in een categorie hoger valt bij de motorrijtuigenbelasting.
A1 quattro
De meest rare eend in de bijt is de Audi A1 quattro. Normaal gesproken gaat Audi Sport (toen nog quattro GmbH) over de extreme Audi’s, maar nu nemen de technici van Audi AG zelf de auto onder handen. Waar er normaliter vrij gedeeld wordt met de bekende onderdelen, is er vrij veel uniek voor de A1 quattro. De auto heeft vierwielaandrijving met een haldex-koppeling, wat wellicht niet het ‘echte’ quattro-systeem is, maar op een B-segmenter behoorlijk zeldzaam. Dankzij de tot 256 pk terug-getunede S3 motor is het ook nog eens de snelste in het B-segment. De A1 is erg zeldzaam, er zijn slechts 333 stuks van gebouwd, daarvan zijn er maar 11 naar Nederland gekomen.
Audi S1
Voor wie de A1 quattro net even te veel van het goede is, komen er voldoende modellen bij in de vorm van de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling (140 pk), 1.4 TFSI met turbo en compressor (185 pk) en de S1, compleet met 2.0 TFSI en vierwielaandrijving is dit een goed en betaalbaarder alternatief. In 2015 wordt de telkens groeiende range van de Audi A1 in zijn geheel voorzien van een zeer subtiele facelift, waarbij de nieuwe koplampen het meeste opvallen. De nieuwe instapmotor is nu een 1.0 driecilinder (95 pk). Tevens is er nu een 1.8 TFSI met 190 pk.
Tweede generatie Audi A1
In de zomer van 2018 wordt de tweede generatie Audi A1 onthuld. De A1 komt nu enkel als vijfdeurs Sportback en staat op het nieuwe MQB-platform van de VW-groep. Dat platform geeft de ontwerpers en heren technici net even wat meer vrijheid: de A1 Sportback is aanzienlijk breder dan voorheen. Ook qua styling is de A1 styling wat extraverter dan voorheen.
Citycarver
In motorisch opzicht gaat Audi verder met alleen benzinemotoren. Er is keuze uit een 25 TFSI en 30 TFSI, beide 1.0 driecilinders. Een stapje hoger staat de 35 TFSI (1.5 viercilinder) en 40 TFSI (2.0 viercilinder). Er komt weliswaar geen driedeurs, maar wel een andere variant van de Audi A1, de Citycarver. Deze auto staat 3,5 centimeter hoger op zijn wielen en heeft een marginaal stoerdere uitstraling. De auto is meer gebouwd om een drempel met gemak te kunnen nemen, dan dat je er op expeditie mee kunt gaan in het Andes-gebergte.
Audi A1 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi A1: