De Aston Martin Vanquish is de betere Aston.
Aston Martin is een merk dat een soort Britse concurrent is voor Ferrari als het gaat om status en magie. Tegenwoordig helemaal. Echter, het had weinig gescheeld of Aston Martin had voortijdig het loodje gelegd. De Aston Martin DB7 is een van de reddingen voor het merk geweest. De eerste redding was uiteraard dat Ford de boel overnam. Dankzij Ford kwam de DB7 er ook. De DB7 was een instapper met alle kenmerken van Aston Martin, maar stiekem was het eigenlijk een Jaguar. Het initiële ontwerp was eigenlijk bedoeld voor een sportwagen van Jaguar. Het chassis van de XJ-S werd gemodificeerd en de zes-in-lijn motor kwam van origine ook van Jaguar.
Inhoudsopgave
V8 Vantage
De DB7 was echter erg populair, waardoor Aston Martin zich op de toekomst kon richten en verder kijken. Daarvoor was een nieuw topmodel nodig. In de jaren ’90 wás er ook een topmodel van Aston Martin: de V8-serie. Deze maakten nog gebruik van de oude Tadek Marek-V8 motoren. In de Vantage zelfs met twee mechanische compressors. Het resultaat was enorm veel vermogen en koppel, dat de auto nauwelijks kwijt kon. Dat niet alleen, de auto was erg zwaar. Jeremy Clarkson noemde het een neushoorn met raket-aandrijving.
Project Vantage
Nu sprak de V8 Vantage een heel specifiek gedeelte van de clientèle enorm aan, maar het was absoluut geen commercieel succes én niet een technologische vaandeldrager. De Aston Martin Project Vantage bracht daar verandering in. Dit was de beoogde opvolger. De Project Vantage had een koolstofvezel body en een Cosworth V12 met 600 pk. Met deze auto kon Aston Martin eindelijk een vuist maken tegen Ferrari.
Het idee van die V12 was afkomstig van enkele Ford en Lincoln concept cars. Bij de Vignale by Ghia-concept werd er gesproken over een V12, alhoewel de auto stiekem een ouderwetse V8 had. De Ford Inidig concept had echter wél een V12. Hiervoor had Ford twee Duratec-V6 motoren samengevoegd om zo tot een V12 te komen. Deze motor moest in de Project Vantage komen te liggen. De motor debuteerde overigens eerder dan de straatversie. De DB7 Vantage kreeg de motor al in 1999.
Aston Martin V12 Vanquish
De Project Vantage kwam in 2001 op de markt als V12 Vanquish. Het ontwerp van Ian Callum geldt nog altijd als een van de fraaiste ooit gebouwd. De motor was in basis identiek aan die van de DB7, dus een 5.9 V12. Deze leverde in de Vanquish wel meer vermogen: 460 pk en 560 Nm. Nog een verschil was de transmissie. De DB7 Vantage moest het doen met een handgeschakelde zesbak of een viertraps automaat. De Vanquish kreeg een gerobotiseerde transmissie met sequentiële bediening. De prestaties waren indrukwekkend: 0-100 km/u in 4,6 seconden en een topsnelheid van 306 km/u. Daarmee bleef de Vanquish overigens wel iets achter op de grote concurrent uit Italië: de Ferrari 550 Maranello.
De Aston Martin Vanquish maakt ook zijn opwachting op het witte doek. De auto is namelijk de dienstwagen van functioneel geheim agent James Bond. In 2003 wordt het SDP-pack leverbaar, wat staat voor Sport Dynamic Package. Deze heeft een strakker onderstel, lichtere velgen en betere remmen.
Aston Martin Vanquish S
Voor de klant die meer wilt is er goed nieuws in de vorm van De Vanquish S. Dit is de scherpere, snellere en strakkere versie. Je kunt ze eenvoudig herkennen aan de andere velgen en de spoilerlip aan de voorzijde. De motor is in dit geval goed voor 520 pk, waardoor de auto concurreert met de 575M Maranello. Die Ferrari is juist iets softer en wordt minder goed ontvangen, waardoor Aston Martin eindelijk een lijnrechte concurrent voor een Ferrari in huis heeft.
Newport Pagnell
De laatst serie is de Ultimate Edition, wat in feite een Vanquish S is, maar dan met een handgeschakelde transmissie. Het is overigens mogelijk om bij Aston Martin Works de sequentiële bak om te bouwen naar een handbak. De Aston Martin Vanquish bleef tot 2007 in productie in Newport Pagnell. Toen de auto uit productie ging, betekende dat automatisch het einde van de fabriek aldaar. De DB7 en zijn opvolger, de DB9, werden gebouwd in Gaydon.
Aston Martin DBS
De Aston Martin Vanquish kreeg niet een directe opvolger. De DB9 was inmiddels iets opgeschoven naar boven. Aangezien dat ook een Britse coupé was met grote V12, konden de meeste klanten naar de DB9 worden doorverwezen. De DBS is een snellere en brutere versie van de DB9 en kan het beste worden gezien als opvolger. Dat bleek ook uit het feit dat de opvolger van de DBS opnieuw Vanquish heette.
Tweede generatie Aston Martin Vanquish
De tweede generatie Vanquish uit 2012 is in feite een hete DB9. Wel hebben ze er nu werk van gemaakt door de auto wat meer af te laten wijken. De voorzijde en met name de achterkant zijn duidelijk afwijkend. De auto krijgt styling-details van de One-77. De motor is in dit geval weer dezelfde V12, nu goed voor 570 pk. Voor het eerst wordt er ook in grote aantallen een open versie van de Vanquish gebouwd in 2013.
Aston Martin Vanquish Zagato
In 2016 komt er een hele exclusieve variant van de Vanquish, in samenwerking met Zagato. Het Italiaanse designhuis heeft een compleet nieuw koetswerk ontworpen, zoals ze in het verleden al vaker hebben gedaan voor Aston Martin. Er is de keuze uit maar liefst vier carrosserievarianten: een Coupé, een Volante, een Speedster en een Shooting Brake. Deze komen allemaal in een oplage van 99 stuks, met uitzondering van de Speedster. Daar worden er maar 28 van gebouwd.
Aston Martin Vanquish S
In datzelfde jaar komt er wederom een Aston Martin Vanquish S. Dit is een extra sportieve variant, met 603 pk en een aangepast onderstel. De Vanquish S heeft ook een agressiever uiterlijk, met een andere voorbumper, een grille in de stijl van de V12 Vantage S, een prominente diffuser en vier uitlaten in plaats van twee. De Vanquish S is er zowel als coupé als Volante. De Vanquish S is niet lang in productie: de eerste exemplaren rollen in december 2016 van de band in 2018 is het alweer klaar met de Vanquish. De auto wordt opgevolgd door de DBS Superleggera, op basis van de DB11.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Aston Martin Vanquish.