De Aston Martin Valkyrie is de brug tussen jouw Aston Martin en de Red Bull van Max Verstappen.
Voor lange tijd proberen automerken de brug naar de racerij en straatauto’s kleiner te maken. De Aston Martin Valkyrie is de ultieme tussenstap.
Inhoudsopgave
Formule 1
Je kan als automerk op verschillende manieren naamsbekendheid opbouwen in de Formule 1. Kijk naar Renault, Mercedes en Ferrari. Die teams ontwikkelen hun eigen auto, motor en runnen hun eigen raceteam. Een andere manier is puur als motorleverancier. En het kan natuurlijk ook gewoon als sponsor. Kijk naar Alfa Romeo Racing. De motor komt van Ferrari en de auto is van Sauber. Dankzij het het sponsorgeld van Alfa Romeo is het mogelijk om het team te runnen.
Een bijzondere link tussen Formule 1-team en een automerk is die van Red Bull en Aston Martin. Red Bull heeft sinds de oprichting gereden met motoren van Ford (Cosworth), Renault en Honda. Toch prijkt er altijd enorm groot ‘Aston Martin’ op de auto’s en heette het team tot voor kort officieel Aston Martin Red Bull Racing, ondanks de aanwezigheid van Honda-motoren.
Project Nebula
Maar hoe kun je die samenwerking commercieel uitbuiten? Een van de manieren voor Aston Martin is door daadwerkelijk gebruik te maken van het talent van Red Bull. Niet zozeer de motor, maar wat Red Bull zo competitief heeft gemaakt de afgelopen 10 jaar: het chassis en de aerodynamica dankzij meesterontwerper Adrian Newey. Men begint in het geniep aan de ontwikkeling van een hypercar, genaamd Project Nebula (NEwey Red BUL Aston Martin).
Het eerste prototype wordt in 2016 getoond. De AM-RB001 waarbij AM uiteraard staat voor Aston Martin en RB voor Red Bull. De auto is een aerodynamische hypercar met een 6,5 liter grote V12 van Aston Martin. De bedoeling is dat de pk-gewichtsverhouding precies op 1 uitkomt. Dus net zoveel vermogen in pk’s als gewicht in kilogrammen. Daarom is de monocoque van de auto geheel van koolstofvezel. Het idee met dit studiemodel is dat ‘de gewone sterveling’ de ervaring van een Formule 1 coureur dichter kan benaderen.
Aston Martin Valkyrie
De RB-001 wordt in 2017 omgedoopt en krijgt een heuse naam: Valkyrie. Naast het feit dat Valkyrie een godin is in de Noorse mythologie, is het ook handig dat de naam begint met een V, zoals vele als andere snelle Aston Martins als de Vanquish en Vantage. Bijzonder is dat de Valkyrie de beschikking krijg over koplampen en een ruitenwisser, wat impliceert dat men de auto voor de straat wil ontwikkelen.
Aston Martin Valkyrie AMR Pro
Aston Martin is voornemens om 150 exemplaren te gaan bouwen van de Valkyrie. Daar komen nog eens 25 stuks bij van de Aston Martin Valkyrie AMR Pro. Je zou niet verwachten dat er van een 1.100 sterke hypercar een ‘sportversie’ komt, maar dat is de AMR Pro eigenlijk wel. Het label wordt ook gebruikt op snelle versies van de V8 Vantage, DB11 en Rapide. In dit geval gaat het om 25 exemplaren die echt toegestaan zijn voor op het circuit.
Bij de Aston Martin Valkyrie AMR Pro kunnen de ontwerpers helemaal losgaan op de aerodynamica en andere items die voor straatgebruik niet legaal zijn. Mede daardoor kun je van 3,3 G genieten in bochten. Tijdens het remmen kan dat oplopen naar 3,5 G. De topsnelheid is meer dan 400 km/u, sneller dan de F1-auto’s van Red Bull op Monza. Bijzonder is dat de koolstofvezel monocoque van een nog lichter materiaal is gemaakt. Het is niet het straatmodel met een paar spoilers en wat stickers. Het gewicht van de AMR Pro-versie ligt met 1.000 pk zo’n 100 kg lager.
De motor is een pareltje van Aston Martin. Dat komt goed uit, want Red Bull is in de tussentijd overgestapt van Renault naar Honda voor de F1-motoren. De motor is een 6.5 liter grote V12. Deze levert 1.114 pk en 780 Nm. De motor is niet voorzien van een turbo of mechanische compressor. In plaats daarvan is de motor afgestemd op zoveel mogelijk toeren maken: maximaal is 10.500 toeren mogelijk, ongehoord voor zo’n gigantische V12. Ondanks het grote slagvolume weegt de motor slechts 205 kg.
Overname Lawrence Stroll
Het duurt even voordat de auto daadwerkelijk op de markt. Zoals met wel meer auto’s van dit kaliber zijn de auto’s veelal uitverkocht alvorens ze verschijnen. Toch was het wel even billen knijpen, want in de tussentijd heeft Lawrence Stroll het merk Aston Martin overgenomen. Hij gaat de naam gebruiken om de Racing Points om te dopen tot Aston Martins met viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel en zijn zoon Lance Stroll.
Hierdoor komt de samenwerking tussen Aston Martin en Red Bull te vervallen vanaf 2021. De raceplannen van de Aston Martin Valkyrie worden dan ook in de ijskast gezet. Het was de bedoeling dat de auto mee ging doen in de Hypercar-klasse in Le Mans. De 150 straatversies en de 25 AMR Pro’s komen er uiteindelijk wel, zij het met enige vertraging.
Aston Martin Valkyrie Spider
Naast de reguliere Valkyrie en de AMR Pro komt er in 2021 nog een variant: de Valkyrie Spider. Zoals de meeste hypercars is het meer een targa dan een echte cabrio. Naast het dak zijn vooral de deuren een opvallend verschil. Waar de dichte Valkyrie gullwing-deuren heeft, krijgt de Spider butterfly doors. Met het dak open is een topsnelheid van 330 km/u mogelijk, met het dak dicht kun je doorknallen tot 350 km/u. Aston Martin bouwt 85 stuks van de Valkyrie Spider.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Aston Martin Valkyrie.