Het fraaiere en exclusieve 911-alternatief: de Aston Martin Vantage.
De naam Vantage is zeer belangrijk voor Aston Martin. Het kan ook vele dingen betekenen. In de meeste gevallen gaat het om de extra sterke en snelle variant van een al niet kinderachtige auto. Denk aan de V8 Vantage-modellen uit de jaren ’70 een ’80. Die auto werd enorm bekend na het optreden in The Living Daylights, de eerste James Bond film met Timothy Dalton als de fameuze Brits geheim agent.
Inhoudsopgave
Jaren ’90
In de jaren ’90 werd de naam ‘Vantage’ gebruikt voor de supersnelle Vantage. Dit was een Aston Martin V8 Coupé, maar dan met een dubbele supercharger waardoor het vermogen steeg van 354 pk naar 550 pk en in sommige gevallen zelfs 600 pk! Ook werd de naam Vantage gebruikt bij de DB7 Vantage. In plaats van een gemodificeerde Jaguar-zescilinder had deze een dikke 5,9 liter grote V12 met 420 pk in het vooronder. De naam kwamen we ook tegen bij de voorloper van de Vanquish: de Project Vantage Concept.
Eerste generatie Aston Martin V8 Vantage
Wat dat betreft was het vreemd dat de eerste echt kleine en betaalbare Aston Martin óók ‘V8 Vantage’ heette. Het was namelijk de meest bescheiden Aston Martin in jaren. Sterker nog: het was de meest bescheiden Aston Martin ooit. De auto begon zijn carrière op de Salon van Genève als AMV8 concept in 2003. In 2005 kwam de Vantage ook daadwerkelijk op de markt. Het sportieve broertje van DB9 stond op het VH-II platform. Dat was in basis hetzelfde platform als dat van de DB9 (VH), maar was iets kleiner en lichter.
Eén uitvoering
In eerste instantie was er maar één Aston Martin V8 Vantage, een coupé met handgeschakelde zesbak. Pas later werd een sequentiële transmissie leverbaar. Voor €150.000 had je destijds een kale V8 Vantage. Net al bij de eerste DB7 was de motor van Jaguar afkomstig. De 4.3 was gebaseerd op de bekende AJ-V8 van Jaguar. De motor was echter wel behoorlijk aangepast. Zo heeft de V8 nu 4,3 liter inhoud en dry sump-smering. Het maximum vermogen bedraagt 380 pk en het maximale draaimoment is 409 Nm. In tegenstelling tot de Jaguar-motoren, werd deze motor met de hand in elkaar gezet.
911-concurrent
De auto moest worden gezien als een rechtstreekse concurrent voor de Porsche 911 Carrera S. Met de prestaties is op zich niet heel erg veel mis. De auto sprint in 5 tellen naar de 100 km/u en haalt 280 km/u, als de omstandigheden het toelaten. Op zich niet verkeerd, maar dat is toevallig even snel als de 996 Carrera coupé met handbak uit 1998. In een rechte lijn (en in de bochten) is de Porsche nog altijd superieur, alhoewel de V8 Vantage fraaier geluid ten gehore bracht. Ook is de Aston Martin veel fraaier, veel luxueuzer en vooral veel exclusiever.
V8 Vantage Roadster
In het voorjaar van 2007 komt de Aston Martin V8 Vantage Roadster op de markt, de open versie. Qua stijfheid valt het verval heel erg mee, maar daarvoor moeten wel de nodige kilo’s worden meegetorst: 1.710 kilogram (kentekengewicht!) is eigenlijk te zwaar voor een kleine, uit aluminium opgetrokken tweezitter.
Van 4,3 naar 4,7 liter
In de zomer van 2008 pakt Aston Martin dat probleem aan door de motor te vergroten naar 4.7 liter. De motor is nu niet alleen sterker (425 pk) en krachtiger (470 Nm), maar zelfs een beetje zuiniger. In 2008 wordt de motor voorzien van nog meer kleine updates. Je kan ze herkennen aan de 19” wielen (18” zijn nu geen optie meer).
V12 Vantage
In de tussentijd wordt de auto telkens een beetje aangepast. Bijna elk jaar komt er een update, kleine modelwijziging of zelfs een nieuwe bak of motor. Ook de V12 uit de DB9 wordt gebruikt. Deze werd de V12 Vantage genoemd. Dat ging zo door tot 2017, toen ging de V8 Vantage uit productie. De V12 Vantage bleef tot 2018.
Tweede generatie Aston Martin Vantage
De tweede generatie Vantage was een compleet nieuwe auto. De auto maakte gebruik van hetzelfde platform als de DB11, maar dan ingekort. Dit keer was er geen Jaguar-motor aanwezig, maar een van Mercedes. De AMG M177 V8 met dubbele turbo is de enige motor. Deze kan worden voorzien van een excellente achttraps automaat van ZF of een handgeschakelde zevenbak van Graziano. Beide keuzes zijn eigenlijk opmerkelijk, daar Mercedes die bakken niet gebruikt voor hun V8-modellen. Een ander Mercedes-kenmerk is de elektronica en infotainment.
AMR
Uiteraard verschijnen er ook van de nieuwe Vantage vele varianten. De eerste is de Vantage AMR. AMR staat voor Aston Martin Racing. Deze heeft de beschikking over de genoemde handbak van Graziano. De AMR is een kleine 100 kilogram lichter en heeft iets meer koppel over een groter toerengebied.
Vantage Roadster
In 2020 komt daar de voor de VS zo belangrijke Vantage Roadster aan. De tweezits roadster doet denken aan de Jaguar F-Type met zijn lange motorkap, compacte cabine, klein cabriokapje en enorme korte achterzijde. Voordat de auto geleverd kan worden, breekt de coronacrisis uit, waardoor het even duurt voordat de levering van de Vantage-modellen op gang komen. Ook dat is eigenlijk typisch Aston Martin.
V12 Vantage
Met de eerste generatie Vantage had Aston Martin het lef om de enorme V12, afkomstig van de grotere broertjes, in de ‘kleine’ Vantage te proppen. Het voelde zo gek, niemand had durven dromen dat Aston Martin dit nog eens dunnetjes ging overdoen. En toch gebeurde het.
In 2022 presenteerde Aston Martin een V12 variant op basis van de tweede generatie Vantage. Niet de oude atmosferische 5.9-liter V12, maar de nieuwe 5.2-liter grote V12 met twee turbo’s uit de Aston Martin DBS Superleggera vond zijn weg naar de Vantage.
Met een vermogen van 700 pk en een koppel van maar liefst 753 Nm is het echt iets heel speciaals geworden. Dat begrepen ze maar al te goed bij Aston Martin. Daarom werd besloten slechts 333 exemplaren te maken van de tweede generatie Aston Martin V12 Vantage. Een zeldzame verschijning dus.
Je herkent een V12 Vantage aan onder andere een gewijzigde achterkant met twee centrale uitlaten, een carbon spoiler en een bijzonder vormgegeven lichtgewicht motorkap.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Aston Martin Vantage.