De Aston Martin DBX is een briljant antwoord op een vraag die eigenlijk niet gesteld had mogen worden.
Sommige merken waren er vroeg bij met hun luxe cross-over, anderen namen hun tijd. Natuurlijk wordt de Lamborghini LM002 genoemd en waren er luxe en snelle Range Rovers, G-Klasses en Durango’s. Maar de Porsche Cayenne veranderde alles. Een serieuze cross-over, want de Cayenne heeft een zelfdragend koetswerk, maar dan met een grote rijhoogte én vierwielaandrijving. De prestaties off-road waren niet eens zo heel erg slecht, maar het waren de prestaties op het asfalt die het verschil maakten. Nu had BMW de X5 die hetzelfde deed, maar de Porsche had een veel breder repertoire en de prestaties stonden op een aanzienlijk hoger niveau.
Na de Porsche Cayenne volgde ook andere merken met een cross-over. Aston Martin hield de boot vrij lang af, maar moest uiteindelijk ook toegeven. Net als merken als Maserati (Levante), Lamborghini (Urus) en Bentley (Bentayga) is zo’n auto niet direct wat je associeert met het merk. Een SUV is praktisch, handig en gezinsvriendelijk. Toch bleek in eigenlijk alle gevallen zo’n cross-over een zeer goede zet. In veel gevallen werd het namelijk het best verkochte model.
Aston Martin DBX Concept
In 2015 konden we kennis maken met de Aston Martin DBX. Deze auto stond te schitteren op de Salon van Genève dat jaar. Het was overduidelijk een groter en hoger model. Aston Martin wilde alleen niet de mooie lijnen te grabbel gooien. Het was bijna een gracieuze coupé die hoog op zijn poten stond. Nu is het niet zozeer van belang dat de DBX enorm praktisch zou worden, maar een tweedeurs coupé die ietsje hoger staat voldoet wellicht niet voldoende aan de vraag van de markt.
Omdat Aston Martin niets maakt wat er ook maar op lijkt, moest er een compleet nieuw bodemsectie voor ontworpen worden. Dit heeft als enorm voordeel dat Aston Martin geen concessies hoefde te doen. Zo kun je bij een Bentayga duidelijk zijn dat het een Q7 is en de Lamborghini Urus is overduidelijk een Audi Q8. In beide gevallen hebben die auto’s behoorlijk veel frontoverhang, wat de auto geen dynamische uitstraling geeft.
Afmetingen
Die frontoverhang werd bij de DBX expres heel erg klein gehouden. Het ontwerp is tot stand gekomen met als doel je het idee te geven dat het geen massieve auto is. De voorwielen staan zo ver mogelijk naar voren, terwijl de achterwielen behoorlijk ver naar achteren staan. De breedte van het apparaat (precies 2 meter zonder spiegels) maskeert de hoogte (1, 68 meter) een beetje. Het is absoluut geen hoge coupé of stationwagon, maar de Aston Martin DBX is objectief gezien een perfect geproportioneerde SUV met een lange neus en aflopende daklijn.
Het merk hoefde het platform dus niet te lenen, maar de motoren wel. Aston Martin bouwt slechts één motor, de 5.2 V12. Voor de DBX is die motor een beetje overkill, alhoewel er concurrenten zijn die een dergelijke motor aanbieden (zoals de Cullinan en Bentayga). De motor wordt ingekocht bij Mercedes, evenals de electronica zoals het infotainment. Voorheen was dat toch altijd een irritatie-puntje van Aston Martins.
Motor Aston Martin DBX
Bij de introductie van de Aston Martin DBX is er slechts één motor leverbaar, de M177 van AMG. Dit is een 4.0 liter V8 met twee turbo’s. Het blok is goed voor een maximum vermogen van 510 pk. Daarmee is de DBX adequaat bediend. Het apparaat weegt namelijk een fikse 2.300 kilogram, maar gek genoeg zijn er zwaardere concurrenten. Ook de automaat is van Mercedes, een negentrapas automaat met koppelomvormer. De prestaties waren meer dan prima. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,5 seconden achter de rug, mede geholpen door de grip van de standaard vierwielaandrijving. De topsnelheid is ook niet verkeerd, daar Aston Martin zijn auto’s niet begrensd op 250 km/u. De DBX haalt namelijk maar liefst 292 km/u.
Net als bij de Lamborghini Urus duurde het even voordat er diverse uitvoeringen bij kwamen. De reden daarvoor is simpel. De splinternieuwe fabriek (in Saint Athan, Wales) kon de vraag nauwelijks bijbenen. Er zijn wel twee ‘Special Editions’ op de markt gekomen. De Q by Aston Martin DBX en de Bowmore Edition. In beide gevallen worden ze door de Q-divisie van Aston Martin gebouwd. Het gaat om andere uitrusting en uitvoering, niet echt om technisch afwijkende uitvoeringen.
Medical car
Meestal pas op het moment dat de verkopen inzakken, gaat een fabrikant nieuwe uitvoeringen lanceren om de aandacht erbij te houden. Om de auto onder de aandacht te brengen, is de auto ook te zien voor miljoenen racefans. De auto wordt namelijk ingezet als Medical Car in het Formule 1-circus.
De Aston Martin V8 Vantage is dan de Safety Car. Deze twee wisselen af met de bekende Mercedes-AMG’s (GT R en C63 S Estate), die allemaal dezelfde motoren onder de kap hebben. Niet geheel ontoevallig geldt hetzelfde voor de Aston Martin en Mercedes Formule 1-auto’s. In 2021 wordt het gamma uitgebreid met de Aston Martin DBX Straight Six. Deze uitvoering heeft een 435 pk sterke zes-in-lijn en is specifiek voor de Chinese markt bedoeld.
DBX 707
In 2022 introduceert Aston Martin een nieuw topmodel van de DBX onder de naam 707. Het is een verwijzing naar het aantal paardenkrachten. En inderdaad. Met 707 pk is dit één van de krachtigste SUV’s in het segment.
De Aston Martin DBX 707 is wat dat betreft de overtreffende trap. 707 pk, 900 Nm koppel en 0-100 km/u tijd van slechts 3,2 seconden. De topsnelheid ligt op 310 km/u. Naast een ruiger uiterlijk en meer vermogen zijn er nog een aantal aanpassingen gedaan wat de 707 zo uniek maakt.
Zo zijn er zeer capabele remmen gemonteerd om het geweld tot stoppen te brengen. Voor meten de remschijven 420 mm en achter is er gekozen voor 390 mm grote schijven. De Aston Martin DBX 707 is onder meer te herkennen aan vier uitlaten. Een normale DBX heeft er twee.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Aston Martin DBX.