De Aston Martin DBS is altijd een bijzonder vlaggenschip van het Britse merk, maar wel telkens in een andere vorm.
De naam DBS komt al heel erg lang voor bij Aston Martin. De ‘DB’ en-dan-een-nummer is de basis ervan. DB staat voor David Brown, een van de eigenaren van het merk. In 1967 kwam de DBS op de markt, bedoeld als opvolger van de Aston Martin DB6. Dat was nog een ronde, wulpse en elegante GT, terwijl de DBS een veel hoekigere, stoerdere en grotere auto was.
De DBS en DB6 werden dan ook nog zij aan zij verkocht omdat de verschillen zo groot waren. De DBS had een zescilinder lijnmotor, enkele jaren later kwam de Aston Martin V8 als topmodel, wat in feite een DBS was met een V8-motor.
Twee modellen
In de jaren ’90 was het vrij simpel met de topmodellen van Aston Martin. Er was een DB7 met zescilinder en de grote oude V8 met achtcilinder. Na de milleniumwisseling werd dat de DB7/9 met twaalfcilinder en de Vanquish met bijna dezelfde twaalfcilinder. Daarbij leken de modellen ook nog eens behoorlijk veel op elkaar, ondanks dat het compleet andere auto’s waren. De DB7 was een oude Jaguar XJ-S doorontwikkeling, de Vanquish stond op een compleet nieuw platform en was opgetrokken uit carbon en aluminium.
Aston Martin DBS
Toen de DB7 werd opgevolgd door de DB9, werd het gat alleen maar kleiner. Ja, de DB9 had een paar pk minder en een ander type versnellingsbak, maar beide waren grote Britse GT’s met schitterende styling en heerlijke V12’s. Als modellen zoveel op elkaar lijken, kunnen ze net zo goed veel techniek met elkaar delen. De DBS arriveerde in 2007 als de opvolger van de Vanquish. De auto was volledig gebaseerd op de Aston Martin DB9. De DBS was stoerder, breder, sterker, duurder en sneller. Het was wel meer een topuitvoering van de DB9 dan echt een apart model.
Casino Royale
De auto maakte zijn debuut in de James Bond-film Casino Royale in 2006. In 2007 stond het model in de showrooms. De V12 was goed voor 510 pk, wat gek genoeg 10 pk minder was dan de Vanquish S aan het einde van zijn carrière kon leveren. Een groot voordeel was dat de gerobotiseerde handbak niet terugkeerde. Er was keuze uit een zestraps automaat van ZF of een handbak met zes versnellingen van Graziano. In 2009 werd de DBS Coupé vergezeld door een DBS Volante. Er zijn uiteindelijk zo’n 3.400 exemplaren van de DBS gebouwd.
Aston Martin Vanquish
Het wordt nog verwarrender, want in 2012 werd de Aston Martin DBS opgevolgd door de Vanquish. Net als vroeger was dit eigenlijk meer een DB9 met een iets andere koets, dan een op zichzelf staand model. Wel was de koets meer afwijkend dan voorheen. Waar de DBS nog duidelijk een dikkere en heftigere DB9 is, kreeg de Vanquish een andere voorzijde en afwijkende achterkant. Je kon echter en profil nog goed zien dat beide modellen dezelfde proporties hadden: een lange motorkap en een fraai aflopende daklijn. Over daklijnen gesproken, er was een Vanquish coupé en cabriolet. De Vanquish werd tot 2019 gebouwd.
Zij aan zij met de DB11
Dat betekent dat de Vanquish drie jaar lang naast de nieuwe Aston Martin DB11 werd gebouwd. Deze auto was een serieuze stap voorwaarts ten opzichte van de DB9. Dit vanwege een compleet nieuw chassis en een nieuwe biturbo-motor.
Compleet nieuwe Aston Martin DBS Superleggera
Pas in 2019 werd de Vanquish vervangen door de DBS Superleggera. Dat Superleggera slaat op de carrossiebouwer Touring Superleggera. Dit bedrijf vervaardigde koetsen voor Aston Martin in de jaren ’60. Er was in 2005 een Aston Martin DB9 die eenzelfde hoedtik uitdeelde. Dat was nog echt een bijzondere uitvoering, de DBS Superleggera was een nieuw topmodel.
Zo was de nieuwe V12 nog krachtiger in de DBS Superleggera. De motor was de 5.2 V12, maar dankzij twee turbo’s iets eenvoudiger op te kietelen voor meer vermogen. Maximaal was er 715 pk beschikbaar en maar liefst 900 Nm. Door die kracht moest ZF zijn krachtigste automaat leveren om het aan te kunnen, de ZF 8HP95. Mede dankzij het relatief lage gewicht (nog geen 1.700 kilogram is redelijk licht voor een grote V12 GT), zijn de prestaties uitstekend. De topsnelheid bedraagt 340 km/u.
Diverse uitvoeringen
Uiteraard werd de range uitgebreid in 2019 met een Aston Martin DBS Superleggera Volante, de cabriolet-versie. Met name in de VS is een open versie heel erg belangrijk. Uiteraard kwam Aston Martin ook met voldoende speciale edities. Twee daarvan zijn gelieerd aan James Bond. In mei arriveerde de Superleggera OHMSS, waarbij dat laatste staat voor On Her Majesty’s Secret Service. Die film was beroemder om de auto (DBS) en vrouwelijke tegenspeler (Emma Peel) dan James Bond zelf. Het was namelijk de enige met Australiër George Lazenby als James Bond. De DBS OHMSS was groen van kleur en voorzien van kruisspaak velgen. In 2021 wordt de ‘Superleggera’-naam niet meer toegepast en heet de auto ‘gewoon’ weer Aston Martin DBS.
DBS 770 Ultimate
Aan alles komt een einde. Zo ook aan de Aston Martin DBS. De Britse autofabrikant laat dit niet onopgemerkt voorbijgaan. Het ultieme afscheidscadeau komt er in vorm van de Aston Martin DBS 770 Ultimate. Daarvan is het cijfer een verwijzing naar het vermogen van deze uitvoering. De Ultimate komt altijd met carbon keramische remmen, een sper op de achteras en een aanpassing van de adaptieve dempers voor een nog sportiever rijgedrag.
De 5.9 liter grotere V12 heeft een krachtkuur gehad en levert nu maar liefst 770 pk en 900 Nm aan koppel. Het blok is nog altijd gekoppeld aan een ZF-automaat met acht verzetten. Vanuit stilstand knalt de ultieme Aston Martin DBS in slechts 3,4 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 340 km/u. Deze cijfers zijn voor de coupé, er komt ook een Volante. De open variant van de DBS 770 Ultimate is twee tienden langzamer op de sprint. De auto heeft het toegenomen vermogen te danken aan een nieuw luchtinlaattraject en het feit dat de turbodruk is toegenomen.
Je herkent een DBS 770 Ultimate onder andere aan zijn nieuwe wielen van 21 inch, een diffuser en een splitter. In totaal komen er 499 stuks van de Aston Martin DBS 770 Ultimate. Het merendeel is met 300 units een coupé, 199 zijn een Volante. Daarmee valt het doek voor de DBS met een ronkende twaalfcilinder onder de motorkap.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Aston Martin DBS.