De Aston Martin DB9 is misschien wel de mooiste auto van het nieuwe millennium.
Autodesign is nooit onomstreden. Er zijn altijd voor- en tegenstanders. Zeker na de jaren ’60, toen autodesign nog alle kanten op kon gaan en er niet veel beperkingen waren. Naarmate de jaren vorderden werd autodesign telkens verder gecomprimeerd door regelgeving omtrent veiligheid, aerodynamica en dergelijke. Een auto die bijna onomstreden is, is de Aston Martin DB9.
Inhoudsopgave
Aston Martin ligt in de jaren ’80 bijna op zijn gat. Er worden nauwelijks auto’s verkocht en het merk heeft moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Het eerste goede nieuws is dat Ford de boel overneemt. Dat resulteert in een verbeterde Virage/Vantage modellijn en nog belangrijker, de DB7. Dit is de eerste Aston Martin die in grote aantallen verkocht wordt. Het nadeel is dat de auto zwaar leunt op de Jaguar XJ-S waarop ‘ie is gebaseerd. Er moet echt een nieuw model komen om het succes van de DB7 een vervolg te geven. De Aston Martin Vanquish, het nieuwe topmodel, geeft de richting al aan. Dat is echter een vrij prijzige en sportieve auto, terwijl de DB7 meer een comfortabele allrounder is.
Introductie Aston Martin DB9
Op de IAA in Frankfurt staat de Aston Martin DB9 te schitteren. De auto staat op een compleet nieuwe bodemsectie, het VH-platform. Daarmee neemt Aston Martin eindelijk afscheid van het stokoude DB7-onderstel. De motor is een 5.9 liter V12, eentje die al debuteerde in de DB7, maar nu met 30 pk meer: 450 pk. Ook is deze motor (zij het met meer vermogen) te vinden in de Vanquish. Een bijzonder verschil is dat de V12 nu gekoppeld is aan een zestraps met automaat en koppelomvormer, terwijl je bij de Vanquish (aanvankelijk) alleen een sequentiële bak kunt krijgen.
De Aston Martin DB9 is tevens de eerste auto van het Britse merk dat niet gebouwd wort in Newport-Pagnell. Er is een nieuwe fabriek in Gaydon waar de auto van de band loopt. Newport-Pagnell wordt gebruikt voor de Vanquish en de afdeling voor klanten met speciale wensen. In eerste instantie wordt de auto gelanceerd meteen automaat (van ZF), maar een handgeschakelde zesbak (van Graziano) is ook beschikbaar. Uiteraard is de Aston Martin DB9 ook in Nederland leverbaar.
Cabrio
Vrij snel daarop volgt de Aston Martin DB9 Volante, de cabrio-uitvoering. Ondanks de nadelen van een cabrio: het hogere gewicht en meer flex in de carrosserie, is het een zeer belangrijke auto voor veel markten. Als je een dure auto rijdt, wil je wel gezien kunnen worden. Op zich past de Volante erg goed bij de DB9, want het is een comfortabele GT, niet een straatracer. Wil je een sportievere DB9, dan kan dit. In 2006 lanceert men het Sports Pack. Deze kun je herkennen aan de lichtgewicht vijfspaaks velgen. Verder zijn er nieuwe veren (6 mm lager), dempers en anti-rollbars. Tevens was er een aluminium paneel onder de auto die zorgde voor een goede luchtgeleiding én extra stijfheid. Je kon het Sports Pack alleen bestellen op de Coupé, alhoewel de opties los grotendeels ook aan te vinken waren op de Volante.
Eerste update
De eerste facelift van de Aston Martin DB9 komt in 2008. Qua uiterlijke wijzigingen gebeurde er bijna niets. Logisch, want het uiterlijk was iets waar de auto om geroemd werd. De V12 krijgt wel wat meer vermogen, 470 pk in plaats van 450 pk. Ook het koppel steeg: naar maar liefst 600 Nm. Er waren wel een paar nieuwe kleuren, velg-designs en interieur-mogelijkheden. Over het interieur gesproken, het dashboard werd wel aangepast, met name de middentunnel. Wederom heb je twee keuzes: Coupé of Volante en handbak of automaat.
In 2012 volgt de tweede facelift. Deze is nieuw en toch ook weer niet. Aston Martin probeert een complete familie van auto’s te maken die min of meer hetzelfde zijn. Dat zorgt voor de nodige overlap. De Aston Martin V8 Vantage is logisch, die staat ook op het VH-platform, maar is kleiner en heeft een V8 (in het begin althans). De DBS staat boven de DB9, maar is in principe niets meer dan een sportieve DB9 met bodykit, grote wielen en meer vermogen.
Ondanks dat die ruimte tussen die auto niet heel erg groot is, propt Aston Martin de Virage daartussen. In principe is de Virage van 2011 gewoon de DB9 vanaf 2012 en vice versa. Ditmaal is het design wel licht afwijkend. De nieuwe voorbumper is het meest opvallende gedeelte. Ook de motor met 490 pk is standaard voor de DB9 vanaf 2012. Uiteraard is er ook nu een keuze uit cabrio of coupé en zelf schakelen of een automaat.
Einde carrière Aston Martin DB9
In 2015 verschijnt de Aston Martin DB9. Net als bij de DB7 is dat het uitzwaaimodel. Deze kun je herkennen aan de unieke velgen, zwart gespoten splitter en diffusor en gewijzigde koplampen en achterlichten. Op basis van de Aston Martin DB9 GT kun je kiezen uit de Bond Edition. Deze auto viert de premiere van de Bondfilm Spectre. In 2016 gaat de DB9 uit productie na 12 jaar. De auto wordt opgevolgd door de Aston Martin DB11.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Aston Martin DB9.