De Alpine A110 is een zeer vermakelijke retro sportwagen hoedtik zonder kitsch.
Het is het makkelijkste recept voor autodesigners en tegelijkertijd een hele lastige: retro-auto’s. Klassieke en legendarische auto’s uit het verleden nieuw leven inblazen. Althans, het basisontwerp gebruiken op moderne techniek. In sommige gevallen is de uitkomst briljant (Mini), in andere gevallen werkt het wow-effect maar heel erg kort (Chrysler PT Cruiser) of helemaal niet (Ford Thunderbird).
Inhoudsopgave
De originele Alpine A110
Wat dat betreft is de Alpine A110 een hele lastige. De originele A110 is een klein sportwagentje dat door Alpine een flinke periode werd gebouwd: van 1961 tot 1977. Je kunt de auto het beste benaderen als een soort Franse Lotus: motor en bak zijn niet bijzonder exotisch (in dit geval van Renault), maar een enorm krachtige aandrijflijn is niet nodig, want het gewicht is bijzonder laag. Overigens was de Alpine A110 niet het eerste Alpine-model.
Klassieker
De Alpine A110 werd een klassieker. Ondanks de naam A110, zijn er enorm veel verschillende varianten geweest met die naam. De auto begon zijn carrière met een kleine 1 liter motor en slechts 55 pk. Bijna elk jaar werd het model voorzien van een motorische update met meer vermogen. Het hoogtepunt was in de jaren ’70. Van 1970 tot 1975 waren de motoren ‘dikke’ 1.6 viercilinder met meer dan 130 pk.
A310, V6 Turbo en A610
De Alpine A110 werd min of meer opgevolgd door A310, die een maatje groter en zwaarder was. Je kon dat model zelfs krijgen met een PRV V6. De Alpine A310 werd opgevolgd door de V6 GT, die (zoals je aan de naam kunt herleiden) enkel en alleen met een V6 leverbaar was. De V6 GT evolueerde door als A610. Ondanks dat de auto in zijn klasse relatief licht was, was de auto een 2+2 met V6 turbomotor en serieuze prestaties. Ook de prijs was erg hoog. De auto werd enorm goed ontvangen door de pers, maar niet door het kopende publiek. In 1995 ging de A610 uit productie.
Renault Sport
In de tussentijd werd Alpine omgedoopt tot Renault Sport en werden er diverse bijzondere auto’s op Renault basis gemaakt. Met name na de millenniumwisseling gonsde het van de geruchten. In 2012 stond dan eindelijk de Renault Alpine A110-50 concept te schitteren. Het was meer een circuitwaardige en spectaculaire supercar. Het zou uiteindelijk tot 2017 duren voordat de A110 als productiemodel op de markt zou komen. Het eindproduct, wederom ook echt A110 genaamd, kenmerkte zich door subtiel retro-design.
Alpine A110
De verhouding zijn grotendeels gelijk, maar het is eerder een moderne auto met Alpine A110-kenmerken dan een kopie van het origineel. Een groot voordeel is dat de technische lay-out gelijk is gebleven. Bij de VW New Beetje ging dit hopeloos mis: het design van originele kever kwam door de boxermotor achter de achteras, terwijl de motor bij de New Beetle dwars voorin lag. Bij de Alpine A110 was de lay-out gelijk: overdwars lag een viercilinder benzinemotor met de transmissie ernaast, die krachten gaan naar de achterwielen.
Viercilinder turbo
De motor van de Alpine A110 is een 1.8 liter viercilinder met turbo. Het is de motor die Renault ook gebruikt in de Mégane RS. In de A110 is de motor goed voor 252 pk en 320 Nm. Omdat de Alpine minder dan 1.100 kg weegt, zijn de prestaties meer dan acceptabel. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,5 seconden al achter de rug. De topsnelheid is 250 km/u.
Drie uitvoeringen
Er zijn drie varianten van de A110 verkrijgbaar: Pure, Legendes en Premiere Edition. Ze hebben allemaal dezelfde aandrijflijn. Het verschil zit ‘m in de aankleding. De ‘Pure’ is gericht op rijplezier en heeft geen toeters en bellen aan boord, alhoewel de auto niet zo kaal en spartaans is als een Lotus Elise. Eigenlijk hoe het hoort op zo’n auto. De ‘Legendes’ is voorzien van retro-elementen (zoals de putdeksel velgen) en geven de auto de retro-uitstraling van het origineel. De ‘Premiere Edition’ is het topmodel met de meest rijke uitrusting. De Premiere Edition is geen ‘vast’ model, maar een tijdelijke aanbieding. Een tijdelijke aanbieding van 2 jaar, want tot 2020 wordt dit model in Nederland geleverd.
Alpine A110 S
Belangrijker nieuws komt ook in 2020, namelijk in de vorm van de A110 S. Dit is een A110, maar dan een stuk strakker, scherper en sneller. De motor van de A110 S is in basis dezelfde 1.8 liter, maar nu met 292 pk. Het maximale draaimoment van 320 Nm blijft gelijk. De reden ervoor is simpel: de transmissie (een automaat met dubbele koppeling, de enige bak in een Alpine A110) kan niet meer koppel aan.
De prestaties op papier zijn bescheiden verbeteringen. De sprint van 0-100 km/u duurt nu 4,4 seconden en de topsnelheid is nu maximaal 260 km/u. De ’S’-versie onderscheidt zich voornamelijk met andere hardware als grotere remmen, een straffer chassis en sportiever interieur. Helaas breekt in 2020 eveneens de coronacrisis uit, waardoor het merk Alpine zich in een keer in zwaar bevindt.
Alpine A110 R
Op de autoshow van Parijs 2022 presenteerde Alpine in Europa het nieuwe topmodel binnen de line-up: de A110 R. Het is de snelste en meest extreme variant van de A110 R. In vergelijking met de A110 S heeft Alpine 34 kg van het gewicht weten te snoepen. De Alpine A110 R weegt slechts 1.082 kg. Onder andere de voorklep, motorklep, vleugel, de Sabel-sportkuipen en ook de wielen zijn van carbon.
Optioneel is het mogelijk om het Kit Aero mee te bestellen. Daarbij krijgt de Alpine een nog agressiever uiterlijk in vorm van een brute spoiler. Het draait voornamelijk om aero en lichtgewicht met deze A110 R. Het vermogen is met 300 pk en 320 Nm koppel gelijk gebleven aan dat van de S. De R is wel sneller: 0-100 km/u is in 3,9 seconden voltooid. De topsnelheid ligt op 285 km/u.
Liefhebbers die interesse hebben in een Alpine A110 R moeten er snel bij zijn. De sportwagen wordt in een strikt gelimiteerde oplage gemaakt.
Alpine A110 R Fernando Alonso
Op de basis van de hardcore A110 R is er ook een speciale editie verschenen. De Fernando Alonso editie is met hulp van de Formule 1-coureur samengesteld. Je kunt deze editie onder meer herkennen aan de kleurencombinatie Bleu Racing Mat en Noir Profond. De kleuren zijn terug te vinden op het exterieur en interieur van de auto. De productie van de Alpine A110 R Fernando Alonso is gelimiteerd op 32 exemplaren.
Artikelen Alpine A110
Wil je meer lezen over de Alpine A110? Hieronder een overzicht van de artikelen over de Alpine A110.