De Alpina Alpina XB7 is letterlijk de dikste auto uit Buchloe.
De Alpina XB7 is de Alpina’s kijk op de BMW X7. De grote zevenzits SUV van BMW bleek een geschikte kandidaat voor de behandeling door de familie Bovensiepen uit Buchloe. De XB7 combineert de aandrijflijn uit de B5 met de grote SUV. De auto zul je in Nederland niet overal tegenkomen, maar is ontwikkeld met de VS in het achterhoofd. Sterker nog, de XB7 kun je bij de Amerikaanse BMW-dealer bestellen.
De BMW X7 is een auto voor mensen die een zeer grote én praktische auto wensen. Geld is minder een issue. De X7 kon je bij introductie alleen krijgen met dikke motoren. Het feest begint pas bij een dikke zes-in-lijn. Van de X7 zijn twee sportievere versies: een X7 M50d (met 400 pk en 760 Nm) en een X7 M50i (met 530 pk en 750 Nm). Voor als dat niet voldoende is, kun je terecht bij Alpina. Die hebben namelijk de X7 M50i flink onder handen genomen. Aanvankelijk was het de bedoeling om de super-SUV te onthullen op de salon van Genève in 2020. Die ging vanwege corona niet door, dus werd de auto uiteindelijk digitaal onthuld in mei van 2020.
Basis van de Alpina XB7
De basis van de Alpina XB7 is de X7 M50i en diens N63-motor, de 4.4 liter biturbo. Deze is vervolgens behoorlijk aangepakt. Het is niet simpel een chipje. Zo zijn er twee nieuwe grotere vloeistofkoelers, oliekoeler voor de automaat en twee grotere intercoolers. Ook is er een nieuwe actief sportuitlaatsysteem dat je kunt afstemmen op je eigen wens: stil of luid. Maximaal levert de V8 nu 621 pk en het koppel bedraagt 800 Nm. De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat, de ZF 8HP76 die ze bij Alpina hebben versterkt zodat deze het extra koppel aan kan.
Uiteraard heeft de Alpina vierwielaandrijving (Allrad genaamd). Het is wel een systeem dat het vermogen in eerste instantie naar de achterwielen stuurt. Sterker nog, op de achteras is er een sperdifferentieel aanwezig. Het is de bedoeling dat je alsnog wat lol kunt beleven met de Alpina XB7. De auto is standaard voorzien van luchtvering. In dit geval is de software aangepast naar Alpina-instellingen. Er zijn overigens wel degelijk hardware wijzigingen die de handling verbeteren. Zo zijn extra verstevigingen en anti-rollbars.
Prestaties
De prestaties zijn indrukwekkend. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,2 seconden achter de rug. Vervolgens kun je in 9,9 seconden later de 200 km/u aantikken. In tegenstelling tot veel andere crossovers is de XB7 níet begrensd. De topsnelheid bedraagt namelijk 290 km/u. Niet verkeerd voor een auto die 2.655 kg weegt. De Alpina XB7 is niet alleen de krachtigste auto die ze gebouwd hebben tot nu toe, maar ook de zwaarste.
Qua uiterlijk is het uiteraard een ‘echte’ Alpina. Dus met de bekende frontlip, dakspoiler, vier ovalen uitlaten en de welbekende 20-spaaks velgen. Standaard krijg je 21 inch gegoten Alpina Dynamic-velgen. Optioneel kun je kiezen voor de 23 inch gesmede Classic-wielen. Daarachter zie je de enorme 395 mm schijven (voor en achter) liggen. Ook is het mogelijk om de twee traditionele Alpina kleuren te bestellen. Het geheel wordt afgemaakt met de traditionele striping, de Dekoset.
In het interieur kun je het zo luxe maken als je zelf wilt. Standaard krijg je Alpina-houtinleg en Alpina-logo’s in de bekleding. Het stuurwiel is bekleed in zacht Lavalina-leder. Optioneel kun je kiezen uit een compleet Lavalina-interieur. Dat is het leer dat Rolls-Royce ook gebruikt. Voor een fractie van de prijs heb je dan een Cullinan alternatief met deze Alpina XB7.
Alpina XB7 facelift
In 2022 wordt de Alpina XB7 voorzien van een facelift en nog een vrij rigoreuze ook. Logisch, want de BMW X7 ging ‘m al voor. Dat komt natuurlijk om in de pas te lopen met andere BMW’s, met speciale vermelding van de dan recent geïntroduceerde BMW 7 Serie. Deze kenmerkt zich door een apart front met twee rijen qua koplampen, een beetje zoals Chevrolet SUV’s en pick-ups dat in de jaren ’00 ook hadden. Aan de achterzijde veranderde er aanzienlijk minder, waardoor het totaalplaatje een beetje apart is.
Toch is het een heel erg belangrijke auto voor Alpina. Van de nieuwe 7 Serie komt er namelijk geen Alpina-variant. De XB7 is zo ook de opvolger van de B7. In Nederland kun je de auto krijgen bij een Alpina-dealer. In de Verenigde Staten staat de auto gewoon bij de reguliere BMW-dealer, net als de B8 Gran Coupé Allrad. Opmerkelijk, in de VS kun je de dekoset níet bestellen, helaas. Gelukkig is dat achteraf altijd nog wel mogelijk bij Alpina.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Alpina XB7.