De Alpina B5 is de extra snelle 5 Serie van de familie Bovensiepen.
Alpina bouwt al jaren auto’s op basis van de 5 Serie. Het probleem is dat ze hun naamgeving daar niet echt op afgestemd hebben. B7, B9, B10, D10, B11, allemaal zijn het (mogelijk) Alpina 5 Series. Gelukkig zien ze in 2004 het licht bij Alpina. Dan verschijnt namelijk de eerste Alpina B5. Bij Alpina hadden ze door dat de naamgeving niet voor iedereen duidelijk was. Beter gezegd: de naamgeving was voor iedereen niet duidelijk.
Eerste generatie Alpina B5
Net als bij de B3 op de 3 Serie gebaseerd is en de B7 op de 7 Serie, is de B5 gebaseerd op de 5 Serie. Wel pakt Alpina het compleet anders aan dan voorheen. In de basis is het een 4.4 liter V8 uit de BMW 545i. Standaard is deze goed voor 333 pk, maar dankzij een mechanische compressor van ASA stijgt het vermogen naar 500 pk. Het koppel is zo mogelijk nog indrukwekkender: 700 Nm. Deze cijfers lijken sterk op die van de MercedesE55 AMG, die ook een supercharged V8 onder de kap heeft. De M5 die later zal verschijnen heeft ietsje meer pk’s (7 stuks), maar aanzienlijk minder koppel.
Nog een verschil is de transmissie, de Alpina B5 heeft een zestraps automaat van ZF. Je kunt de Alpina B5 uiteraard herkennen aan de spoilerlip en 20-spaaks 19-inch gesmede velgen. Waar je de auto ook aan kunt herkennen is de Alpina Dekoset, alhoewel je de B5 ook zonder kon bestellen. Ten opzichte van de M5 waren er nog een paar dingen bijzonder.
De B5 kon je bestellen als stationwagon (Touring, kon bij de M5 pas na de facelift) en er was géén begrenzer aan boord. De Alpina B5 haalt 314 km/u. Voor wie dat niet snel genoeg is, komt er in 2008 een BMW Alpina B5 S. Hierbij had Alpina de motor nog eventjes gekieteld tot 530 pk aan vermogen en 724 Nm aan koppel. De B5 S kon 0-100 km/u afraffelen in 4,6 seconden en een topsnelheid halen van 317 km/u. Ook nu was er een B5 S Touring.
Tweede generatie Alpina B5
In 2010 komt er een compleet nieuwe 5 Serie op de markt, de F10 (sedan) en F11 (stationwagon). De Alpina B5 komt al in 2011, eerder dan de M5. De basis is de 550i met biturbo V8. Deze is standaard al goed voor 408 pk en 600 Nm. De Alpina B5 doet daar een flinke schep bovenop. Dankzij andere turbo’s, bougies, zuigers en andere cilinderkoppen levert de motort 507 pk en 700 Nm.
Net als de 550i is een achttraps automaat van ZF de enige optie qua transmissie. Een Akrapovic-uitlaat moet zorgen voor een beter uitlaatgeluid, de turbo’s snoepen wel wat vermogen weg. De 0-100 km/u sprint duurt 4,7 seconden en de topsnelheid is 307 km/u.
In 2011 komt er een dieselversie bij, de D5. Deze heeft geen V8, maar zescilinder lijnmotor uit de 535d onder de kap. Qua 350 pk mist ‘ie wel wat vermogen, maar het koppel van 700 Nm is exact evenveel. Qua uiterlijk zijn ze niet uit elkaar te houden. De prestaties van de Alpina B5 zijn veel beter, maar met een top van 275 pk/h doet de D5 het niet slecht. In Japan is er ook een D5 Turbo met 280 pk.
Facelift
Niet veel later krijgt de B5 ook een update in de vorm van een facelift en de Alpina B5 S. Nu heeft de V8 een vermogen van 544 pk en een koppel van 733 Nm. Uiterlijk was er niet veel anders, maar je kon nu wel 319 km/u halen als je daar de ruimte voor had op de Autobahn. Net als bij de alle andere B5’s kun je alle versies als sedan en stationwagon krijgen.
Het topmodel komt in 2016 op de markt in de vorm van de Alpina B5 Edition 50. Deze uitvoering is er om het vijftig jarig jubileum van Alpina te vieren. De turbo’s mochten extra hard aan het werk om zo een ronde 600 pk te leveren én een eveneens ronde 800 Nm. De topsnelheid van deze sedan is 328 km/u. Dankzij de gesmede velgen en Akrapovic-uitlaat moet het gewicht juist ietsje lager zijn dan bij de reguliere B5.
Alpina B5 G30
In 2017 staat er op de Salon van Genève een Alpina-versie op basis van de BMW 5 Serie G30-generatie te schitteren. Alpina maakt het zich niet heel erg moeilijk en neemt een groot gedeelte van de aandrijflijn over van de B5 Edition 50. Dat is op zich wel logisch, want die motor was nog hartstikke nieuw. Ook wordt de N63-motor nog gebruikt voor de BMW 5 Serie G30. Deze heeft intussen al 530 pk, dus de Alpina B5 krijgt nog een paar extra paarden: 608 pk in totaal. De topsnelheid van deze auto is bizar: op een lege baan kun je 330 km/u halen. De Touring haalt alsnog 328 km/u. Ook nu verschijnt er een dieselversie, de Alpina D5 S. Deze heeft drie turbo’s en levert 388 pk en 800 Nm. Qua uiterlijk zie je het verschil nauwelijks.
In 2020 krijgt de Alpina B5 een facelift, in navolging van de 5 Serie. Een groot verschil met het pre-facelift model is dat men nu de versie met M-pakket als basis neemt. Dus meer dan bij een normale facelift is er een groot verschil tussen de pre- en postfacelift modellen. Qua snelheid komt je in elk geval niets te kort. De B5 heeft 621 pk, de diesel is alsnog nog goed voor 408 pk.
Alpina B5 GT
In 2023 introduceert Alpina een nieuwe variant op de B5 in vorm van de GT. De 4.4-liter Biturbo V8 heeft een upgrade gekregen en levert nu 634 pk en 850 Nm koppel. Daarmee is het de krachtigste Alpina ooit. De B5 GT komt er zowel als sedan als Touring. Alpina maakt slechts 250 exemplaren van de B5 GT. Het is een wapen van een auto. In slechts 3,4 seconden accelereert de sedan naar honderd kilometer per uur. De Touring is twee tienden langzamer. De topsnelheid bedraagt 330 km/u (sedan) of 322 km/u (Touring).
Naast extra power heeft Alpina ook de rijeigenschappen verbeterd. Meer vermogen is leuk, maar natuurlijk heeft Alpina ook aan stoppen gedacht. De B5 GT komt met 395 mm grote Brembo remmen voor en 398 mm achter.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Alpina B5.