De Alpina B4 is een extra snelle BMW 4 Serie.
En Alpina is altijd iets bijzonders, zonder dat het er dik bovenop ligt. Waar er bij sommige modellen geen enorm verschil is, zoals bij de BMW M5 en Alpina B5, is het verschil bij de kleinere modellen groter. De BMW M3 was altijd een uitgesproken sportieve auto, de Alpina B3 was juist de luxe comfortcruiser.
Normaal gesproken was de Alpina naamgeving vrij onbegrijpelijk, maar de verwarring komt nu toch echt van BMW. BMW had al eens eerder het plan om de 3 Serie Coupé en Cabriolet om te dopen tot 4 Serie. Daar kwam het echter niet van tot en met de E9X-generatie. Pas met de F32 durfde BMW het aan om de 3 Serie Coupé en Cabrio te vervangen door de 4 Serie. Geen vreemde zet, want Audi zette de A5 (Coupé, Cabrio en Sportback) op deze wijze ook ietsje hoger in de markt dan de A4 waarop deze was gebaseerd.
Alpina B4 naast M4
Dit betekende dat naast een BMW M4 er nu ook voor het eerst een Alpina B4 zou komen. Deze maakt op de Tokyo Motor Show aan het einde van 2013 zijn debuut. Bijzonder is dat zowel de 435i, M4 als B4 gebruik maken van een zescilinder turbomotor. Toch zijn er verschillen. De Alpina B4 maakt gebruik van de N55-motor uit de 435i, zij het met twee turbo’s in plaats van eentje. Verder heeft de N55 een nieuwe krukas, een grotere intercooler en heeft deze betere zuigers.
Het zorgt ervoor dat de motor goed is voor 408 pk (dat is precies 300 kW) en 600 Nm. Dat koppel is beschikbaar tussen 3.000 en 4.000 toeren. Waar de BMW M4 meer vermogen heeft en een tikkeltje onstuimig is qua vermogensafgifte, is de motor in de Alpina B4 juist heel erg mooi lineair. Qua prestaties hoef je je niet schamen, want in 4,2 seconden sprint je naar de 100 km/u, de Allrad is zelfs twee tienden sneller. De topsnelheid ligt op 303 km/u.
Nog een verschil is de transmissie. De BMW M4 heeft een handbak of DCT, een automaat met dubbele koppeling. De Alpina B4 heeft een achttraps automaat van ZF met speciale Alpina-software voor de afstemming ervan. Er is keuze uit achterwielaandrijving of ‘Allrad’, zoals ze bij Alpina xDrive noemen. Het systeem is verder wel identiek. Het onderstel is uiteraard compleet herzien door Alpina met nieuwe veren, adaptieve dempers en anti-rollbars. Net als veel andere Alpina’s kun je de B4 herkennen aan de frontlip, 20-spaaks velgen en optionele striping, de Dekoset. De B4 heeft een Akrapovic-sportuitlaat met vier eindpijpen en er is een subtiele achterspoiler.
Open versie
In 2014 verschijnt de Alpina B4 Bi-Turbo Cabrio. Deze is uiteraard gebaseerd op de BMW 4 Serie Cabriolet (F33). Deze heeft ook het metalen klapdak van de 4 Serie. Hierdoor is de B4 Bi-Turbo Cabriolet wat zwaarder en trager: 0-100 km/u duurt 4,5 seconden en de topsnelheid is ‘slechts’ 301 km/u. Mocht je een iets tragere doch zuinigere auto wensen, kan dat ook. Er is namelijk een Alpina D4 Bi-Turbo, met een biturbo zescilinder dieselmotor. Deze is goed voor 350 pk en 700 Nm.
In 2017 verschijnt de Alpina B4 S. Deze is zoals de S suggereert net eventjes wat sikker. De motor is opgevoerd naar 440 pk. Uiteraard is dat op een Alpina-wijze gegaan, niet enkel een chipje. De turbo’s zijn groter en er is een grotere intercooler. Het koppel stijgt naar 660 Nm. Het onderstel is ietsje aangepast met stijvere veren, straffere dempers en afwijkende geometrie zodat de auto makkelijker instuurt. Je kan de B4 S herkennen aan de nieuwe frontlip. De topsnelheid van dit apparaat? 306 km/u.
Alpina B4 S Edition 99
Daarmee is het nog niet eens de dikste, want dat is de Alpina B4 S Edition 99. Deze heeft nog meer vermogen: 460 pk en nog meer koppel: 680 Nm. Je kunt kiezen uit een versie met achterwielaandrijving of Allrad. Bijzonder is de kleur Fire Orange, die je eventueel kunt combineren met een zwarte bovenzijde (van motorkap, zijschermen, dak en achterklep) en klassieke BMW Alpina opschrift. De velgen zijn wederom 20-spaaks 20-inch wielen, maar wel van een ander design.
Bijzonder is ook het onderstel, dat nog wat straffer is. Optioneel kun je een sperdifferentieel en torque-vectoring krijgen. Hiermee komt de Alpina B4 S Edition 99 dichter bij de BMW M4 dan ooit. Zoals de naam al verklapt, bouwt Alpina er slechts 99 van. Er zijn zelfs cabrio-versies van de 99 gebouwd, maar die zijn erg zeldzaam. In 2019 gaat de Alpina B4 uit productie (omdat de gewone 4 Serie er ook uit gaat).
Alpina B4 Gran Coupé
De auto krijgt niet direct een opvolger uit Buchloe. Je zou zeggen dat met een nieuwe 4 Serie Coupé er een nieuwe Alpina B4 klaar moet staan. Dat is echter niet het geval. Van zowel de coupé als de cabriolet komt er geen Alpina-versie. Daarvoor moeten we even wachten op de Gran Coupé. Met de vorige generatie 4 Serie was dat juist de enige versie waar géén Alpina-variant van was.
Nu is het juist de enige waar wél een Alpina versie van komt. De B4 heeft dezelfde motor als de B3, dus de M3 S55-motor met twee turbo’s. Deze turbo’s zijn echter ietsje kleiner in de B4 (ten opzichte van de M4). Qua vermogen (460 pk) en koppel (700 Nm) kom je niets te kort. Iets later voegt Alpina ook een diesel versie toe, de Alpina D4 S Gran Coupé Allrad met 355 pk en 730 Nm.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Alpina B4.