De Alpina B3 is de aangepakte hoog potente luxe Alpina-versie van de BMW 3 Serie.
Alpina is altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest. Het is officieel een merk, maar begon destijds wel degelijk als tuner. In principe doen ze wat alle tuners doen: een bestaande auto aanpakken. Alpina gaat echter vaak net even wat verder. Bij Alpina begint het feest bij de 3 Serie.
Inhoudsopgave
Eerste Alpina 3 Series
De eerste Alpina 3 Series verschijnen al in 1976. Echter, die hebben niet de naam Alpina B3. De eerste is op basis van de BMW 320i en heet de Alpina A4/3 en komt in 1976. Een dikkere Alpina B6 komt in 1978 en verschijnt in 1978. Deze heeft een 2.8 zes-in-lijnmotor met zo’n 200 pk. Iets minder prijzig is de Alpina C1 2.3 uit 1980, met een iets bescheidener motor.
Bij de E30 worden ook deze namen gebruikt. De instapper, de C1 2.3/1 komt in 1983. Een jaar later is er een B6 2.7. De B6 komt er ook als 2.8/1 (in 1984) en zelfs een dikke B6 3.5, eveneens in 1984. De C1 wordt opgevolgd door Alpina C2 2.5 en Alpina C2 2.7 in 1986. Die namen zijn enorm verwarrend, al zit er op zich wel logica achter. Alpina maakt in kleine oplage auto’s. Daarbij zijn ze uiteraard afhankelijk van BMW wat de basis is. Als de basis verandert, verandert de Alpina mee.
Alpina B3 (E30)
In 1987 verschijnt dan eindelijk de eerste ‘logische’ Alpina op basis van de E30, de Alpina B3. Deze heeft de 325i als basis. De motor is vergroot tot 2.7 liter en levert 204 pk. Hiermee is het een alternatief voor de BMW M3. Die is echter een stuk sportiever met een hoogtoerige viercilinder met 195 pk. De Alpina-varianten hebben meer ‘comfortabel’ koppel en vermogen. Alpina’s zijn voor gebruik op de weg, ondanks de activiteiten in de racerij. Overigens was er wel degelijk een ‘M3’ van Alpina. De Alpina B6 3.5 S was in feite een M3 met een opgefokte 3,5 liter zescilinder uit de Alpina B10 (5 Serie).
Alpina B3 (E36)
De Alpina B3 op basis van de E36 verscheen al eind 1992 op de markt. In eerste instantie met een 2.8 zescilinder motor. In 1993 krijgt de B3 een upgrade in de vorm van een 3.0-motor met 250 pk. Bijzonder was dat je deze met een ‘Switch Tronic’-automaat kan krijgen. Dat is een reguliere automaat, maar dan met knoppen op het stuurwiel. De B3 is leverbaar als sedan, coupé, cabriolet en Touring. In 1996 wordt de motor nogmaals vergroot. De Alpina B3 3.2 heeft nu een 265 pk sterke zes-in-lijn. In vergelijking met de 321 pk van de BMW is duidelijk dat de Alpina B3 qua prestaties er ietsje onder staat. Een snellere Alpina E36 is overigens wél mogelijk in de vorm van de Alpina B8, in eerste instantie met een 4.0 V8, later zelfs een 4.6 V8.
Alpina B3 (E46)
In 1999 verschijnt de Alpina B3 3.3 op basis van de BMW 328i. Wederom kun je kiezen uit vier carrosserievarianten. Met 280 pk is de B3 is minder krachtig dan de 343 pk sterke BMW M3. Ook is de M3 aanzienlijk sportiever, de B3 is meer een comfortabele toermachine die tot zeer hoge prestaties in staat is. Een verschil is de snelheidsbegrenzer. Die heeft de Alpina B3 3.3 niet. In 2002 komen er twee smaakjes die de oude 3.3 opvolgen. Er is een B3 3.3 Allrad met vierwielaandrijving, gebaseerd op de 330xi. Deze kun je alleen als sedan of stationwagon bestellen. De andere versie is de Alpina B3 S met een 3.4 liter motor, goed voor 305 pk. Dit zijn nu ware collector’s items. Het zijn namelijk de laatste 3 Series met een handgebouwde zes-in-lijn. De B3 S gaat in 2005 uit productie.
Alpina B3 (E90)
Met de E90-generatie gaat Alpina twee kanten op. Er is nu een benzine- en een diesel versie. Vanwege interessante subsidieregelingen vanuit de overheid om zuinige auto’s te bouwen, maakt Alpina een serie van de D3. Deze auto’s zijn de naam Alpina bijna niet waardig. De basis is een 320d. Met 200 pk en 400 Nm zijn het vlotte diesels, maar het zijn tevens ongeveer de traagste Alpina’s ooit gebouwd. De B3 Bi-Turbo maakt het gelukkig helemaal goed. Deze heeft de N54-motor onder de kap, de twin turbomotor uit de 335i. In dit geval goed voor 360 pk en 500 Nm. In 2010 kun je deze versie ook met vierwielaandrijving bestellen. De Alpina B3 S verschijnt in 2010 en is goed voor 400 pk. De Coupé en Sedan-versie halen maar liefst 300 km/u. De D3 krijgt een twee turbo, maar blijft een viercilinder. Met 215 pk is de D3 Bi-Turbo 215 pk nog steeds niet helemaal de naam Alpina waardig. Dat geldt wel voor de Alpina B3 GT3. Zie het als de Alpina-tegenhanger van de M3 GTS. Een lichtere, sneller, sterkere en meer hardcore versie van de B3 Coupé. Met 408 pk en 540 Nm is het een enorm krachtig apparaat.
Alpina B3 (F30)
De Alpina B3 op basis van de F30 komt in 2013. De basis is wederom de 335i. De biturbo zes-in-lijn is goed voor maar liefst 410 pk en 600 Nm. In de sedan is dat goed voor een topsnelheid van 303 km/u. Een paar maanden later keert de D3 terug, ditmaal met een 3.0 biturbo-zescilinder diesel. Met 350 pk en mar liefst 700 Nm is deze versie de naam Alpina wél waardig. Net als voorgaande keren sluit Alpina af met de B3 S. Deze komt in 2017 op basis van de BMW 340i. Vanaf nu heb je 440 pk en 660 Nm.
Alpina B3 (G20)
Op de IAA in Frankfurt in 2019 is het de beurt aan de vijfde generatie van de Alpina B3. De Alpina B3 heeft nu de motor uit de M3, zij het met kleinere turbo’s. Met 462 pk en 700 Nm is het alsnog een zeer krachtig apparaat. Datzelfde geldt voor de 355 pk sterke Alpina D3 S. Wederom is er een sedan en stationwagon. In alle gevallen heb je ‘Allrad’ vierwielaandrijving. In 2022 krijgt de Alpina B3 een facelift. Dit behelst niet alleen een strakkere neus, maar ook (nog) meer power. Er is nu 488 pk en 740 Nm aan koppel voorhanden.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Alpina B3.