De Tonale is de tweede crossover van Alfa Romeo.
Dat de wereld over zou gaan naar crossovers, dat was al een tijdje een gegeven. Dat voor Alfa Romeo daar een toekomst lag, kan geen verrassing zijn geweest. In de jaren ’90 toonde Bertone de ‘Sportut’, een sportieve crossover gebouwd op de techniek van Alfa 145. In 2003 toonde men de Kamal. Een ware perfecte BMW X3 concurrent nog voordat er een BMW X3 was.
Die auto kwam er gek genoeg niet, maar er kwam wel een Crosswagon-versie op basis van de Alfa 156. De auto was beperkt succesvol. Er was maar motoruitvoering (een diesel) en vierwielaandrijving was standaard. Ook werd het model pas heel laat geïntroduceerd. Pas in 2017 verscheen de Alfa Romeo Stelvio. Dit was de eerste echte crossover van het Italiaanse merk. Rijkelijk laat dus.
Alfa Romeo Tonale concept
Gelukkig pakte Alfa Romeo na de Stelvio door met hun volgende crossover, de Alfa Romeo Tonale. Net als de Stelvio is de Tonale een pas in Italië. De concept versie van de Tonale stond onthulde Alfa op de Salon van Genève in 2019. De auto zag er behoorlijk productierijp uit. Daardoor hoopte men dat de auto vrij snel geleverd zou kunnen worden. Dat bleek echter niet het geval. Het zou namelijk nog wel eventjes duren.
Er speelden wat dingen mee waardoor het langer duurder. De coronacrisis brak uit, vervolgens kwam er (door die crisis) een chiptekort. Toen Alfa Romeo dat eindelijk te boven was, vond Alfa Romeo baas Jean-Philippe Imperato de Tonale nog niet goed genoeg. De elektrische range moest groter, onder andere. Uiteindelijk werd de auto begin 2022 onthuld en starte de levering enkele maanden later.
Bekend platform
De Alfa Romeo Tonale (modelcode ‘965’) staat op het FCA SCCS-platform. Dat is in de basis stokoud, want nog afkomstig uit 2005 toen Fiat samenwerkte met General Motors. De specifieke technische basis van de Tonale is echte het ‘Small Wide 4×4 LWB’-platform. Dat werd in 2017 pas geïntroduceerd (op de Jeep Compass). Qua formaten moet je denkeen aan Toyota RAV4 of Audi Q3. De lengte is 4,53 meter, de breedte is 1,84 meter en de hoogte is 1,60 meter de wielbasis bedraagt 2,63 meter.
De Tonale is een belangrijke auto voor Alfa Romeo, want het autotype is wereldwijd populair. Daarom zijn er diverse motoren voor de auto leverbaar. Er zullen weinig markten zijn waar alle motoren leverbaar zullen zijn. Er zijn twee 1.5-motoren. Beide hebben een 1.5 viercilinder turbomotor (de GSE Firefly), maar bij de sterkere variant (130 pk ipv 160 pk) is de turbo voorzien van variabele geometrie. Aan de transmissie zit een 48V-generator die de benzinemotor ondersteund bij wegrijden en accelereren.
Automaat
Bij introductie zijn alle versies voorzien van een automatische transmissie. In Nederland is het topmodel de plug-in hybride. Dit is in feite de 4Xe-aandrijflijn van Jeep, maar dan met maar liefst 275 pk. Op sommige markten is er ook een 2.0 turbo – de GME die we kennen uit de Giulia – leverbaar. Ook een 1.6 Multijet diesel is voor sommige markten een optie.
In Nederland komen de 1.6 JTD en 2.0T niet op het bestelformulier te staan. De reden is vrij logisch. Vanwege de BPM op die modellen, zou de prijs erg dichtbij die van de PHEV komen. Die PHEV is meteen het snoepje van de range. Dankzij die 275 pk kun je in 6,2 seconden naar de 100 km/u sprinten. Aan de andere kant kun je met de 15,5 kWh-accu zo’n 60 kilometer halen op een volle accu. De Tonale PHEV is altijd voorzien van vierwielaandrijving. Net als met de 4xe modellen van Jeep drijft de verbrandingsmotor de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen. Dat is een layout die Volvo ook gebruikt bij de XC40 PHEV, een van de grootste concurrenten van de Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale Edizione Speciale
De eerste versie die naar Nederland komt is echter eentje met eenvoudige motor, maar omvangrijke uitrusting. Dit is de Tonale Edizione Speciale. Special Edition, maar dan op zijn Italiaans. Dit doen automerken wel vaker, om zo lekker complete (en prijzige) versies aan de man te brengen.
Het apparaat is voorzien van fraaie 20 inch velgen in ‘Teledial’-design met daarachter rode remklauwen. Ook kun je ze herkennen aan Matrix LED-koplampen en de donker getinte ramen. In interieur krijg je snuisterijen als een groot infotainmentscherm, sportstuurwiel en alcantara bekleding. De introductieprijs van 46 mille is vrij scherp gezien het gebodene, zeker als je rekening ermee houdt dat de opties op een Audi Q3, BMW X1 en Mercedes-Benz GLE erg duur kunnen zijn.Het gamma in Nederland wordt later uitgebreid met een sterkere 1.5T, de PHEV en andere uitrustingsniveau’s.
Meer artikelen over de Alfa Romeo Tonale
Wil je meer lezen over de Alfa Romeo Tonale? Hieronder een overzicht van de artikelen die over dit model eerder op Autoblog zijn verschenen.