De SUV voor mensen die eigenlijk geen SUV willen: de Alfa Romeo Stelvio.
Alfa Romeo is een merk dat het dit millennium nogal zwaar heeft gehad. Hun laatste enorme succes was de 156, een beeldschone berline (of sportwagon). De op de 156 gebaseerde 147 en GT deden het ook niet onaardig, maar daarna kwam het slop erin. De Mito, Giulietta en 159 waren fraai, maar minder in trek dan hun voorgangers. Ook miste er wat Alfa Romeo-DNA.
Inhoudsopgave
Giulia
In 2016 werd dat weer rechtgezet met de Giulia. De achterwielaangedreven sedan moest het tij weer doen keren. Het was duidelijk waar de Giulia zijn pijlen op richtte: de BMW 3 Serie. Maar uiteraard ga je het niet alleen met een sedan redden in het premium segment. De Duitse automerken grossieren in stationwagons in deze klasse, maar dat is voornamelijk in Noord-Europa het geval. Gelukkig kwam er een oplossing voor mensen die een Giulia wensen, maar dan een stuk praktischer: een cross-over.
Cross-over
Alfa Romeo en cross-overs is nog niet eens zo’n heel gek idee. In de jaren ’80 was er al de 33 Sportwagon 4×4. Een praktischere 33 met vierwielaandrijving. Aan het einde van de carrière van de eerder genoemde 156, leverde Alfa Romeo de 156 Crosswagon. Een hoge, praktische en extra stoere versie van de 156 met vierwielaandrijving. Om maar te zwijgen van de diverse concepts. De boodschap van de Sportut (Bertone) uit 1997 en met name de Kamal uit 2003 was overduidelijk: Alfa Romeo wilde een cross-over.
Stelvio
Pas in 2017 was het pas zover: Alfa Romeo introduceert zijn eerste échte SUV. Wat dat betreft is duidelijk dat Alfa met de Kamal al heel aardig bij de vormtaal van het uiteindelijke product zat. Alfa Romeo geeft de auto de naam Stelvio. Uitstekend gekozen want de Italiaanse berg staat bekend om zijn vele haarspeldbochten. Alfa Romeo blijft natuurlijk wel Alfa Romeo en wil de meest sportieve cross-over in het segment aanbieden.
Motoren
Er zijn benzinemotoren en drie diesels. De diesels zijn allen een 2.2 JTD, met 150 pk, 180 pk of 210 pk. De eerste twee hebben enkel achterwielaandrijving, de versie met 210 pk heeft vierwielaandrijving (AWD). De benzinemotoren zijn altijd voorzien van integrale aandrijving. De 2.0T is er in twee smaakjes: 200 pk of 280 pk. Publiek geheim: in basis zijn het dezelfde motoren, dus je kan de standaard 2.0T relatief eenvoudig naar 280 pk tillen.
Stelvio Quadrifoglio
De meest sportieve versie is de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Als de ‘gewone’ Stelvio een concurrent is voor de Porsche Macan, is de Quadrifoglio een concurrent voor de Macan Turbo. De Stelvio Quadrifoglio krijgt dezelfde 510 pk sterke biturbo V6 met Ferrari-genen tot zijn beschikking als de Giulia Quadrifoglio. Omdat de Stelvio standaard is voorzien van vierwielaandrijving, gaat de Stelvio nog sneller naar de 100 km/u vanuit stilstand: in 3,8 seconden.
283 km/u
De topsnelheid van de Alfa Romeo Giulia (die gaat 307 km/u!) wordt niet gehaald, maar in tegenstelling tot veel concurrenten is de maximumsnelheid van de Stelvio Quadrifoglio niet begrensd: op de Autobahn haal je alsnog 283 km/u. Over Duitsland gesproken: op de Nordschleife van de Nürburgring is een record gehaald van 07:51. Dat is een bijzonder snelle rondetijd, helemaal voor een cross-over.
Mutaties en verkopen
In 2018 voert Alfa Romeo een paar kleine mutaties door in de Stelvio-range. De 150 en 180 pk dieselmotoren ruimen het veld voor een 2.2 JTD met respectievelijk 160 en 190 pk. De versie met 210 pk blijft. Ook nieuw is de ‘B-Tech’-uitvoering, die extra compleet en luxe is uitgevoerd. De Stelvio is in Nederland een zeer bescheiden succesje. In het eerste jaar worden er 236 van verkocht, in het tweede jaar (2018) 247 stuks. In 2019 zakken de cijfers alweer in, met0 163 stuks. Ook in 2020 wil het echt niet vlotten. Er zijn geen extra bijtellingsvriendelijke versies, waar de leasemarkt wel vrij duidelijk voor lijkt te kiezen. Een gevalletje: goede auto, verkeerd moment, dus.
Modelupdate
Om de verkopen een kleine boost te geven, wordt de Stelvio voorzien van een welkome modelupdate. Het gaat te ver om te zeggen dat het een facelift is, daar het uiterlijk grotendeels ongemoeid wordt gelaten. Wel krijgt de Stelvio in het interieur een paar modificaties: de afwerking en het materiaalgebruik staan op een hoger peil. Ook wordt het infotainmentsysteem ingrijpend vernieuwd. Dat was overigens geen overbodige luxe.
Simpeler
Qua motoren en uitvoeringen wordt het allemaal iets simpeler vanaf modeljaar 2020. Er is een 2.0T met 200 pk. Die kun je in Nederland krijgen als naamloos standaardmodel, ‘Super’, ‘Sprint’ en ‘Ti’. De 2.0T met 280 pk is altijd een ‘Veloce’. De 2.2 JTD 160 is komen te vervallen en er is ook geen naamloos basismodel, het begint met de diesel bij een ‘Super’. Daarnaast die 190 pk diesel ook als ‘Sprint’ en ‘Ti’ te krijgen. Deze drie Stelvio’s zijn voorzien van achterwielaandrijving. De 2.2 JDT met 210 pk is ook hier de Veloce en heeft standaard vierwielaandrijving. In 2020 wordt de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio ook voorzien van een welkome update.
Tweede update
In 2022 is er wederom een update voor de Stelvio, tegelijkertijd met de Giulia. Het grootste nieuws zijn de koplampen. Dit zijn nu LED Matrix-koplampen, waarin drie keer een L-vorm is te zien. Daarmee sluit de Stelvio nu beter aan op de Tonale. In het interieur is een nieuw 12,3 inch digitaal instrumentarium te vinden, maar verder blijft het binnenste ongemoeid. Dat is op zich logisch, want het interieur had in 2020 al een opfrisser gekregen.
Artikelen Alfa Romeo Stelvio
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Alfa Romeo Stelvio.