Compact, luxe, sportief: de Alfa Romeo MiTo is eigenlijk een Italiaanse Mini.
Kleine Alfa’s worden groot. Ooit was de Alfasud de ‘kleine’ Alfa Romeo. Deze werd later vervangen door de 33 en groeide zo beetje bij beetje uit tot de 145 en 147. Er was dus iets ruimte onder. Normaliter zijn het Fiat en Lancia die dat marktsegment bedienen, met auto’s als de Punto en Ypsilon, maar de New MINI toonde aan dat het mogelijk is om een kleine auto tegen hoge prijzen te verkopen. De Alfa Romeo-badge was (en is) premium genoeg om de auto hoger in de markt te zeggen, geholpen door een rijke uitrusting, prettige aandrijflijnen en natuurlijk een smakelijk uiterlijk.
Inhoudsopgave
Centro Stile
Dat lukte uitstekend. De MiTo werd ontworpen door Alfa Romeo’s eigen ‘Centro Stile’. Voor de auto (werktitel ‘Junior’) werd de nodige inspiratie geput uit het lijnenspel van de Alfa Romeo 8C Competizione. De vormen werden alleen gedicteerd door het autotype: een compacte driedeurs hatchback. De auto stond op een ‘SCCS’-platform. Dit was een platform dat werd ontwikkeld door General Motors en Fiat Auto. Het platform was dermate modulair dat zowel Opel en Fiat ermee uit de voeten konden.
Milaan en Turijn
In het geval van Opel werd het gebruikt voor onder andere de Corsa (D én E) en Adam. Bij Fiat was het platform geschikt voor de Grande Punto en de Qubo. De Alfa Romeo MiTo komt in 2008 bij ons op de markt. De naam MiTo is een samenvoeging van Milaan (waar de auto is ontworpen) en Torino, oftewel Turijn (waar deze van de band loopt). Er zijn twee benzinemotoren en twee diesels. De benzinemotoren zijn beide een 1.4 Turbo, een gewone met 120 pk en een MultiAir met 155 pk. Meer dan voldoende voor zo’n kleine rakker. Dan zijn er twee dieseltjes: een 1.3 (wat stiekem een 1.2 is) met 90 pk en een 1.6 met 120 pk.
Eco-diesel
In het eerste jaar loopt het nog niet storm: er worden er amper 300 van verkocht. Dat heeft ook te maken met het feit dat het niet het eerste volle jaar was, dat was namelijk 2009. Toen werden er bijna 1.000 van op kenteken gezet. Normaal gesproken zakken de verkoopcijfers na de eerste twee, drie jaar, behoorlijk in, maar bij de Alfa Romeo MiTo ging het iets anders. Dat had te maken met de bijtelling en wegenbelasting voor de MiTo 1.3 JTD Eco. Dit was Alfa-versie van de Punto Eco en de Corsa EcoFlex, concurrenten voor de overheersende Polo BlueMotion. Het grote voordeel van de Italiaanse motor was diens viercilinder, waar de Polo het met een karige driepitter moest doen.
Enorme vlucht
Ook zag de Mito Eco er niet noemenswaardig anders uit. Sterker nog, waar je bij de Polo slechts kon kiezen uit een paar kleurtjes, twee interieurkleuren en een setje wielen, was de keuze reuze bij de Mito. Alfa-rood met karamel interieur en 18” wielen? Geen probleem. Zwart met rood leer en 17” velgen? Ook geen probleem. De verkoopcijfers namen een enorme vlucht. Bijna 1.150 stuks in 2010. In dat jaar werd de Quadrifoglio aan het gamma toegevoegd. Deze maakte gebruik van de 1.4 MultiAir, maar nu met 170 pk en 250 Nm. Voldoende om de Cooper S-concurrent in 7,5 seconden naar de 100 km/u te bewegen en een top te halen van 219 km/u. In 2010 kwam er tevens een 105 pk benzinemotor.
Eenvoudige benzinemotoren
Het topjaar was 2011, met 2.838 verkochte exemplaren. Voor 2012 was het iets minder, maar met 2.116 verkochte MiTo’s had Alfa Romeo nog steeds geen reden tot klagen. Maar ook in 2013 en 2014 verkocht de importeur alsnog meer dan 1.000 exemplaren. In 2013 gaf Alfa Romeo de MiTo een zeer subtiele facelift. Belangrijk is de toevoeging van een eenvoudige benzinemotor. Die ontbrak nog in de range voor de eerste vijf (!) jaar. De 1.4 achtklepper is geen monster met 78 pk, maar met een vanafprijs van iets meer dan 16 mille was de auto bereikbaarder dan ooit. De MultiAir tweecilinder was geavanceerder doch aanzienlijk duurder. In 2014 wordt er een bi-fuelversie aan het gamma toegevoegd op basis van de 1.4 turbo.
‘Facelift’
In 2016 wordt de MiTo andermaal gefacelift. Alfa Romeo was absoluut in zijn nopjes met de MiTo, want het uiterlijk veranderde nauwelijks. Nieuwe velgen, kleuren, bekledingen en opties waren de grootste aanpassingen. De sterkste benzinemotor (170 pk) en diesel (120 pk) komen te vervallen. Eindelijk maken de verkoopcijfers een vrije val. In 2015 zijn het er nog 436, daarna blijft het redelijk stabiel op zo’n 200 tot 250 exemplaren op jaarbasis. De Alfa Romeo MiTo blijft tot 2020 in productie. Op dat moment is de auto hopeloos verouderd: 12 jaar is een enorme tijd voor een auto in een drukbezet en competitief segment.
Focus op Tonale
Naar goed gebruik wordt de Alfa Romeo MiTo níet voorzien van een opvolger. Daar zijn meerdere redenen voor. De klasse is minder populair dan voorheen, alhoewel de Audi A1 en MINI goede zaken blijven doen. Ook is er geen Fiat-basis waarop Alfa Romeo de auto kan bouwen, want ook de Fiat Punto kreeg geen opvolger. In het compacte segment concentreert Alfa Romeo zich op de Tonale, een cross-over.
Artikelen Alfa Romeo Mito
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Alfa Romeo MiTo.