Het stijlvolle Golf-alternatief: de Alfa Romeo Giulietta.
De Giulietta heeft een bijzondere historie binnen Alfa Romeo. Giulietta is namelijk de naam van de originele compacte sport sedan in de jaren ’60 voordat BMW deze ‘uitvond’. Het was de auto voor de sportieve huisvader die de auto ook voor zijn werk moest gebruiken. De Giulietta (Tipo 750/101) werd van 1954 tot 1965 verkocht. In 1977 keerde naam weer terug. Ditmaal werd Giulietta (Tipo 116) gebruikt voor een middenklasse sportsedan, de voorloper van de roemruchte 75.
Inhoudsopgave
Milano
Het was niet eens de bedoeling dat de naam Giulietta zou terugkeren in 2010. Aanvankelijk was het plan dat de auto Milano zou gaan heten. De folders waren al gedrukt, maar op het laatst maakte Alfa Romeo er toch Giulietta van (Tipo 940). Waar de MiTo nog uit de General Motors-tijd stamde, was de Giulietta iets moderner en stond deze op het Compact-platform, waar later ook een aantal modellen van Dodge, Jeep en Chrysler op gebouwd zouden worden. Logisch: Fiat Auto fuseerde met Chrysler Motor tot FCA (Fiat Chrysler Automobiles).
Salon van Genève 2010
De Giulietta werd begin 2010 onthuld op de Salon van Genève. De auto werd later dat jaar ook leverbaar in Nederland. De Giulietta is altijd een vijfdeurs hatchback, in tegenstelling tot zijn voorganger (de 147) die er ook als driedeurs was. Wel leende Alfa Romeo het bekende trucje met de deurgrepen aan de achterzijde die in de C-stijl verstopt zijn, waardoor de auto wel de uitstraling van een driedeurs heeft.
Vijf motoren
De Alfa Romeo Giulietta was aanvankelijk te verkrijgen met drie benzinemotoren en twee diesels. Instappen deed je met de 120 pk sterke 1.4 turbo, de 170 pk sterke 1.4 MultiAir (ook een turbo) stond daar boven. Voor de echte sportievelingen was er Giulietta QV, wat staat voor Quadrifoglio Verde. Dit was de tegenhanger van de Golf GTI, maar dan wat frivoler. De Giulietta Quadrifoglio Verde had de beschikking over de 1.750 Turbo Benzina motor uit de 159, deze motor was behoorlijk gewijzigd waardoor het vermogen steeg van 200 naar 235 pk. Dit resulteerde in aansprekende prestaties. In 6,8 seconden kon je al naar de 100 km/u sprinten en de topsnelheid bedroeg 242 km/u.
Diesels
Dan waren er nog twee dieselmotoren. De 1.6 met 105 pk was handig voor de rustige en behouden bestuurder, maar de 2.0 JTDm de keuze was voor de meer sportieve rijders. Er waren twee gradaties: eentje met 140 pk, terwijl er ook een versie was met 170 pk. Mocht je een automaat wensen, dan moet je even opletten. Alleen de 1.4 MultiAir en de sterkste 2.0 was leverbaar met een automaat. Dit was dan wel een zogenaamde ‘TCT’-automaat, dus met een dubbele koppeling. In het voorjaar van 2012 werd deze automaat zelfs tijdelijk gratis geleverd.
Eerste facelift
In 2013 onthult Alfa Romeo de gefacelifte Giulietta. De wijzigingen zijn vrij behouden. Denk aan een chromen omlijsting voor de mistlampjes, een iets gewijzigde grille plus nieuwe kleuren en wielen. Er is een nieuw infotainmentsysteem met touchscreen, naar keuze 5 of 6,5 inch. Motorisch is er nieuws in de vorm van een compleet nieuwe 2.0 JTDm dieselmotor, die in dit geval maximaal 150 pk en maar liefst 380 Nm levert. Een paar maanden later wordt de Giulietta ook aangepakt. Deze heeft nu 240 pk (in plaats van 235) en de eerdergenoemde TCT-automaat. Een handbak is niet meer mogelijk. De Giulietta is iets sneller naar de 100 (0,2 seconde sneller) maar iets langzamer op topsnelheid (maximaal 240 km/u).
Giulietta Sprint
Voor wie wel sportieve looks wenst, maar minder dikke motoren is het handig om uit te kijken naar de Giulietta Sprint. Deze is voorzien van 17” wielen, andere bumpers en dubbele uitlaat pijpjes, maar heeft een bescheiden 1.4 Multiair motor met in dit geval 150 pk. De Sprint met automaat heeft altijd 170 pk. Ook dieselen is mogelijk met de ‘Sprint’.
Tweede ‘facelift’
In 2016 wordt Alfa Romeo Giulietta nogmaals voorzien van een ‘facelift’. De wijzigingen zijn wederom erg subtiel, alhoewel de compacte hatchback nu een andere voorbumper krijgt. Ook de grille is nieuw. Je kan de ‘MY2016’-modellen herkennen aan de nieuwe Alfa Romeo logo’s en het nieuwe lettertype, waarmee de Giulietta in de pas loopt met de Giulia, die ook in 2016 het levenslicht ziet. De Veloce krijgt donkere koplamp-units en een overboost-functie, waarmee de auto nu in 6,0 seconden naar de 100 km/u sprint en 243 km/u haalt.
Laatste update
Op de Salon van Genève toont Alfa Romeo andermaal een opgewarmde Giulietta. De auto is minimaal gewijzigd en te herkennen aan de gekleurde bies in de bumper. Het leveringsprogramma is een stuk minder omvangrijk. Er is een standaardmodel en een Sport. Qua motoren is het niet bijzonders. Er is een 1.4T benzine met 120 pk of een 1.6 JTD diesel met eveneens 120 paarden. Die laatste is de enige Giulietta die je kunt krijgen met een automaat.
In 2020 wordt er een punt gezet achter de productie. Een opvolger staat niet op de planning. De Tonale, een compacte cross-over, moet het gat dichten wat de MiTo en Giulietta achterlaten.
Artikelen Alfa Romeo Giulietta
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Alfa Romeo Giulietta.