Als een Ferrari of Maserati niet exclusief, fraai en vocaal genoeg is, kun je opteren voor een Alfa Romeo 8C.
Alfa Romeo is een bijzonder merk. Naast hun reguliere modellen doen ze geregeld ‘iets geks’. De meest fabrikanten doen dat eens in de vijftig of honderd jaar, maar Alfa Romeo doet het liever op regelmatige basis. Het laatste wapenfeit is natuurlijk de Alfa Romeo 4C, een exotische hardcore sportwagen met een koolstofvezel chassis en een van de fraaiste koetswerken aller tijden.
Inhoudsopgave
Sprint Zagato
Alfa Romeo heeft echter vaker zoiets gedaan. Denk aan de Montreal. In de tijd dat het merk kleine sportsedans en coupeetjes aan de man brengt, komt Alfa Romeo aanzetten met een enorme GT met V8. Eind jaren ’80 introduceert Alfa Romeo de SZ, wat staat voor Sprint Zagato. Deze auto was de laatste achterwielaangedreven Alfa Romeo. De SZ was erg prijzig en had een zeer bijzonder uiterlijk. Helemaal geweldig. Aan het einde van de carrière kwam er nog een RZ, een open versie. Toen deze in 1994 uit productie ging was het gedaan met de pret. Alle Alfa Romeo’s waren sindsdien voorzien van voorwielaandrijving of vierwielaandrijving.
Alfa Romeo 8C Concept
In 2003 staat op de IAA de Alfa Romeo 8C te schitteren. Nu komt het vaker voor dat een fabrikant laat zien waartoe het in staat is via een supercar, sportcoupé of stijlvolle GT. De Alfa Romeo 8C had wat van alle drie. De naam 8C stond simpelweg voor 8 Cilinders. In tegenstelling tot een andere recente coupé van Alfa Romeo (de Brera) werd deze niet door Giugiaro van ItalDesign getekend, maar door Alfa Romeo’s eigen Centro Stile. Onder de bezielende leiding van Wolfgang Egger werd min of meer de mooist denkbare Gran Turismo getekend.
Productie
Het ging in 2003 nog best aardig met Alfa Romeo, maar een paar jaar later kwam de klad er een beetje in. De Alfa Romeo 159 sloeg niet zo goed aan als gehoopt. De 147 was over zijn top heen. Zowel de Brera als de GT wisten het coupé-roepend publiek niet te verleiden en de Spider had een serieus obesitasprobleem. De 166 was bijna bejaard en een cross-over was in geen velden of wegen te bekennen. Dus wat doet Alfa Romeo? Inderdaad, die nemen de 8C in productie. Het verschil tussen de concept en productieversie is niet zo heel erg groot. De achterklep scharniert anders, de luchtroosters zijn wat gewijzigd, evenals de koplampen.
Pareltje
In technisch opzicht is de Alfa Romeo 8C ook een pareltje. De motor is een 4.7 liter grote V8 van Ferrari-origine. Het is in principe de motor die Maserati gebruikte in de Quattroporte en de te introduceren GranTurismo en GranCabrio. In de Alfa Romeo is deze ‘wet sump’ gesmeerde achtcilinder goed voor 450 pk bij 7.000 toeren, terwijl het koppel van 470 Nm vrijkwam bij 4.750 toeren. Een echte machine dus waarbij je moet werken voor (zeer) aansprekende prestaties.
Prestaties
Volgens Alfa Romeo was het mogelijk om in 4,2 seconden naar de 100 km/u te accelereren. Gezien het feit dat de auto voorzien was van een sequentieel te bedienen gerobotiseerde handbak en enkel achterwielaandrijving, lijkt deze tijd heel erg plausibel. De topsnelheid was dat echter niet. Volgens Alfa Romeo was de koek op bij 292 km/u, een zeer conservatieve opgave. Op zich logisch, het was de bedoeling dat de Alfa Romeo niet zo dicht bij de Ferrari’s van die tijd zou komen qua prestaties. Volgens diverse journalisten ging de auto eenvoudig over de 300 km/u op de GPS.
Beperkte oplage
De Alfa Romeo 8C Competizione kwam in 2008 op de markt in een beperkte oplage van slechts 500 exemplaren. Voor wie achter het net viste, was er goed nieuws op de Salon van Genève in 2008. Daar stond namelijk de Alfa Romeo 8C Spider. Al in 2005 werd er een concept getoond, maar de productieversie zag pas het levenslicht in 2008. Van deze auto werd er ook een gelimiteerd aantal van 500 auto’s aangekondigd.
Alfa Romeo 8C Spider
De Alfa Romeo 8C Spider was zo mogelijk nog mooier dan de Coupé. Vanwege diverse verstevigingen om het verlies in stijfheid te compenseren was de 8C Spider 90 kg zwaarder. Dientengevolge was Spider iets langzamer. Van 0-100 km/u accelereren duurde 4,4 seconden en voluit haalde de 8C Spider alsnog 290 km/u. Nogmaals, het zijn allemaal zeer conservatieve opgaven om zo niet in Ferrari-vaarwater te komen. Dat was sowieso een dingetje want met name de Spider was schreeuwend duur.
Carozzeria Touring
Wat dat betreft is het verschrikkelijk om te weten dat Carozzeria Touring zeven Spiders en en enkele Coupé’s heeft geslachtofferd om er Disco Volantes van te maken. Deze auto’s werden ontdaan van hun koetswerk en kregen een compleet nieuw uiterlijk en gedeeltelijke een nieuw interieur. In technisch opzicht veranderde er niet veel: de motor was alsnog 450 pk sterk, wel klonk deze nog hemelser dan voorheen.
TZ3 Corsa
Ook Alfa Romeo zelf heeft een 8C gebruikt voor een ander model, namelijk de TZ3 Corsa. Deze auto was gebouwd in opdracht van een steenrijke verzamelaar. De auto is een bijzonder fraaie raceauto, met een leeggewicht van slechts 850 kg! Let op: er waren een paar straatuitvoeringen van de TZ3 Corsa, genaamd TZ3 Stradale. Deze waren echter gebaseerd op een Dodge Viper. Lange tijd gingen er geruchten dat Alfa Romeo nog op de proppen zou komen met de Alfa Romeo 8C GTA, om het 100-jarig jubileum te vieren. Helaas kwam het nooit zo ver.
Artikelen Alfa Romeo 8C
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Alfa Romeo 8C.