De Alfa Romeo 4C is het type auto dat Italianen bouwen tijdens crisis.
Alfa Romeo is een bijzonder merk. Het is in principe een middenklasse merk met dat beetje extra. De Duitsers zouden het premium noemen. Dan wordt er knuffelbaar plastic in gemonteerd en een zacht dashboard. Bij Alfa Romeo is dat niet het enige, het moet ook stijlvol zijn. Met zo’n gedachtegang heb je niet altijd de beste of goedkoopste auto’s, maar wel de leukste.
Inhoudsopgave
159
Aan het einde van het eerste decennium van het tweede millennium gaat het desondanks niet al te best met Alfa Romeo. De 159 is verre van perfect en slaat helaas niet goed aan. De MiTo is op zich een aardig succes, maar ondanks de aantallen zijn de marges gewoonweg te klein. De Giulietta lijkt een stap in de goede richting te zijn. De stijlvolle C-segment komt in 2010 de gelederen versterken.
Twee modellen in het gamma
Je zou denken dat Alfa Romeo de 159 ingrijpend gaat verbeteren en een cross-over op de markt gaat brengen. Maar nee, dat gebeurt niet. Ondanks dat Alfa Romeo al in 2003 de Kamal SUV toonde, blijft een productieversie uit. Maar het wordt erger, in 2012 worden de 159 Berline, 159 Sportwagon, de Brera en de Spider uit productie gehaald. Opvolgers komen er niet. Daarmee heeft Alfa slechts twee modellen in hun gamma.
Lichtgewicht sportwagen
Dus wat doen ze bij Alfa Romeo? Ze vullen het gamma aan met een lichtgewicht sportwagen. De kleine sportauto wordt in 2011 aan het grote publiek getoond. Op de Salon van Genève kan het publiek zich vergapen aan de beeldschone auto. Niemand nam toen aan dat de auto er daadwerkelijk zou komen, ondanks diverse beloftes en geruchten. Op het Concours d’Elegance op Villa d’Este in 2012 laat Alfa Romeo echter zien dat ze bloedserieus zijn: de productieversie van de Alfa Romeo 4C wordt daar getoond aan het niet al te grote publiek. Gelukkig is er voldoende pers aanwezig.
Productieversie
Op de Salon van Genève in 2013 staat de auto er alsnog. Dat niet alleen, ook het chassis van de auto (zonder de auto dus) is zichtbaar. Dat is interessant, want de Alfa Romeo 4C heeft zeer exotische bouw. De Lotus Elise (een soortgelijke auto) heeft een aluminium bak waar het de ophanging aan wordt bevestigd. In het geval van de 4C is deze pub in zijn geheel van koolstofvezel.
900 kilogram
De Alfa Romeo 4C lijkt daardoor in niets op andere Alfa Romeo’s die wél in de showroom staan. De motor wordt overdwars geplaatst tussen de stoelen en achterwielen, een heuse middenmotor dus. De motor is overigens wel een bekende. Het is de 1.750 TBI uit de Giulietta Quadrifoglio. In die C-segment hatchback is de 240 pk sterke motor al behoorlijk potent, maar met de 900 kilogram zware sportwagen heeft de viercilinder turbo geen enkele moeite.
Prestaties Alfa Romeo 4C
De auto sprint zodoende in 4,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 263 km/u. Serieuze waarden voor een dergelijke auto. Dat komt mede door de TCT-transmissie, een automaat met dubbele koppeling die je bedient met flippers achter het stuurwiel. Dankzij de gunstige pk-gewichtsverdeling en de uitstekende wegligging is de auto op circuits ongeveer even snel als een Ferrari 360 Modena uit 2000.
De auto kwam daadwerkelijk op de markt in 2013. De verschillen met het concept waren minimaal. De achterlichten, luchtinlaten op de achterschermen en koplampen zijn afwijkend. Die koplampen kunnen overigens rekenen op behoorlijk wat kritiek. Ze zijn geheel van koolstofvezel, maar de looks kan niet iedereen bekoren.
Alfa Romeo 4C Spider
Dit wordt goed gemaakt in 2014, dan wordt de Spider geïntroduceerd, wederom in Genève. Vanwege de stijfheid is de Spider ietsje zwaarder dan de Coupé. Nog een reden zijn de strengere eisen voor cabrio’s in de VS. Daarmee hebben we meteen de voornaamste reden achter de keuze voor de Alfa Romeo 4C te pakken. Alfa wilde terugkeren op de Amerikaanse markt en met een een sportwagen heb je een enorm bereik. Een dergelijk model spreekt immers erg tot de verbeelding, dus alle tijdschriften en websites zijn er erg enthousiast over. Op deze manier kon de 4C het pad vereffenen voor de Giulia en Stelvio.
Alfa Romeo 4C CPZ Track Edition
Er komt een enorm aantal speciale 4C’s op de markt. Deze zijn voorzien van andere wielen, speciale uitrusting, aparte kleuren, stickers en/of andere items. Er is ook een 4C met Nederlands tintje: de 4C CPZ Track Edition, een verwijzing naar het Circuit Park Zandvoort. Deze uitvoering is voorzien van extra veel koolstofvezel en heeft een GPS-laptimer. Er worden 20 stuks gebouwd: 10 Spiders en 10 Coupés.
Einde productie
In 2020 is het helaas allemaal weer voorbij. Al in 2018 werd de Coupé uit productie gehaald en de Spider mocht het uitzingen tot 2020. Bij ons in Nederland was de 4C geen groot succes, maar gezien zijn prijs deed de auto het toch niet verkeerd. Er zijn er van 2014 tot 2019 zo’n 110 verkocht.
Artikelen Alfa Romeo 4C
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Alfa Romeo 4C.