De Alfa Romeo 159 is een BMW 3 Serie concurrent uit Italië.
De Duitse merken hadden in de jaren ’90 grotendeels het rijk alleen. BMW (3 Serie), Mercedes-Benz (C-Klasse) en Audi (A4) waren hofleverancier van het premium leaseblik. Eind jaren ’90, begin 2000 komen daar een paar concurrenten bij. Lexus doet een vermakelijke poging met de achterwielaangedreven IS200, maar het is Alfa Romeo dat met de 156 een knaller in huis heeft. De laatste paar procenten qua raffinement mist de 156, maar de puike rijeigenschappen en uitstekende dieselmotoren maken dat meer dan goed. Ook is het een schitterende auto om te zien. Voor de opvolger is het de bedoeling dat de auto aanzienlijk volwassener wordt om zo de Duitsers aan te kunnen pakken.
Inhoudsopgave
Dat gebeurt met de Alfa Romeo 159. De eerste ItalDesign-facelift in 2003 ging er al een klein beetje naartoe (de looks van de Brera concept car). Bijzonder is het platform van de 159. Deze auto komt uit de tijd dat General Motors en Fiat samenwerkte. Hierdoor kun je de dieselmotoren van Fiat ook aantreffen in Saabs en Opels. De 159 staat op het ‘Premium Platform’. Deze is bedoeld voor de 159, de opvolger van de 166 en diverse Holdens. Bijzonder is dat het geschikt is voor voorwielaandrijving, vierwielaandrijving én achterwielaandrijving. De 159 krijgt standaard voorwielaandrijving en op sommige modellen is Q4-vierwielaandrijving beschikbaar (of zelfs standaard).
Motoren Alfa Romeo 159
Alfa Romeo is bloedserieus met de 159. Onder leiding van Karl-Heinz Kalbfell vindt de persintroductie plaats in München, de thuisplaats van de BMW 3 Serie. De 159 is leverbaar met nieuwe benzinemotoren en doorontwikkelingen van de bekende diesels. De benzinemotoren zijn in basis GM-units, maar aangepast door de Italianen. Het begint met de 1.8 MPI met 140 pk. Een stapje hoger staat de 1.9 JTS met 160 pk. De 2.2 JTS levert 185 pk. Het voorlopige topmodel is de 3.2 V6 met 260 pk. Die heeft dan ook standaard vierwielaandrijving. Op de 2.2 en 3.2 is optioneel een automaat mogelijk. Qua uitvoeringen begint het met de Impression (instapper), naar Progression en Distinctive. Uiteraard zijn er de nodige Business-uitvoeringen voor de lease en diverse actiemodellen om de verkopen te stimuleren. Zo’n hardloper als de Alfa Romeo 156 is de 159 namelijk niet, ook voor Alfa Romeo Nederland niet.
Geen GTA
Dieselen kan met de JTDm-motoren. De instapper is een 1.9 JTD met acht kleppen, goed voor 120 pk. Een stapje hoger is de 1.9 JTDm 16v met 150 pk. Topdiesel is de 200 pk sterke 2.4 JTDm 20v. De achtklepper heeft altijd de handbak, de andere twee kunnen met automaat geleverd worden. Vierwielaandrijving is vanaf 2007 optioneel leverbaar op de 2.4. Ook nieuwe voor 2007 is de Ti-uitvoering. Deze is aanzienlijk sportiever aangekleed met een straffer onderstel, fraaie velgen, sideskirts, sportstoelen en nog wat sportieve accenten. Een GTA-opvolger komt er overigens niet, ondanks hardnekkige geruchten.
Dat kan komen door de ietwat tegenvallende verkoopresultaten, want een groot succes is de Alfa Romeo 159 niet. Het publiek en het journaille heeft de 159 namelijk minder positief ontvangen. Over het uiterlijk is iedereen lovend, maar de 159 is aanzienlijk zwaarder dan de 156, waardoor de rijeigenschappen minder speels zijn. Ook is de 159 minder snel dan de 156 met gelijkwaardige motor. De V6 is geen Busso (en klinkt minder goed) en met name de viercilinders moeten er hard aan trekken. De dieselmotoren passen verrassend genoeg het beste bij de auto.
Facelift die geen facelift mag heten
In 2008 word de 159 voorzien van een modelupdate. Echt een facelift is het niet, er verandert namelijk niet veel qua uiterlijk. Onderhuids gebeurt er meer, want de auto wordt iets lichter. Dankzij meer gebruik van aluminium en lichtere wielen. Een enorm verschil is het niet, maar het is zeker een stap in de goede richting. Belangrijker is de komst van twee nieuwe motoren. De 1750 TBI is een 200 pk sterke viercilinder turbo en past uitstekend bij het karakter van de Alfa. De 1.9 JTS komt in 2009 te vervallen, in 2010 gaan de 1.8 MPI en 2.2 JTS eruit. Op diesel gebied gebeurt er ook het een en ander. Helemaal nieuw is de 2.0 JTDm. Deze nieuwe diesel is er met 136 pk of 170 pk. De andere diesels komen te vervallen in 2009 en 2010.
Geen opvolger voor Alfa Romeo 159
De Alfa Romeo 159 zal niet lang in productie blijven vanaf dat moment. De verkopen waren al nooit denderend, maar het gaat dermate slecht dat Alfa Romeo de auto voortijdig van de markt haalt. In 2011 wordt de productie gestaakt. Sommige modellen staan geregistreerd op 2012, maar zijn geproduceerd het jaar ervoor. Opvallender is dat er géén opvolger is. Fiat is onder leiding van Sergio Marchionne het spoor een beetje bijster. Alle modellen die geen winst opleveren gaan er vrij snel uit, wat betekent dat er bij Alfa Romeo in korte tijd maar twee modellen zijn, de Mito en de Giulietta. Uiteindelijk komt in 2016 de opvolger in de vorm van de Alfa Romeo Giulia. In Nederland zijn er dik 8.700 exemplaren van verkocht, waarmee de auto bij lange na niet in de buurt kwam van het succes van de 156.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Alfa Romeo 159.