De Alfa Romeo 156 is een van de laatste hoogtepunten van het Italiaanse merk.
De Alfa Romeo 156 is een D-Segment sedan, ontwerpen, ontwikkeld en gebouwd in Italië. Het is de eerste personenauto die gebruik maakt van commonrail-dieselmotoren. De 156 is Auto van het jaar 1998. Ook is het een hoogtepunt van Walter de Silva, alhoewel hij zelf zegt dat de Audi A5 dat is. De auto was in Nederland een enorme hit onder de leaserijders. De 156 was dermate goed dat de 159 de grootst mogelijke moeite had om de 156 te doen vergeten.
156 nieuws
-
Dit zijn 9 glorieuze dikke Alfa Romeo’s op een rij
Lees meer -
Busso V6: Geschiedenis en auto’s die ‘m hebben!
Lees meer -
Alfa 156 V6 met 16 eigenaren is duur en ongewild
Lees meer
De Alfa Romeo 156 (modelcode: 932) komt in 1997 op de markt als opvolger van de niet al te populaire 155. Op zich verkoopt de 155 niet onaardig, maar de Alfisti zijn er niet helemaal tevreden over. De styling is wat timide en de techniek komt van een Tipo. Met de 156 zet Alfa dat recht. De auto heeft weliswaar geen voorwielaandrijving, maar wel een van de fraaiere koetswerken én interieurs in zijn klasse. Geinig detail zijn de deurgrepen achter, waardoor het net een coupe lijkt.
Alfa Romeo 156 motoren
De Alfa Romeo 156 komt met een paar bekende motoren (de Twin Sparks) uit de 155 en een paar nieuwe diesels en een V6. De 2.5 V6 met 192 pk is de grote attractie, maar de diesels zijn eigenlijk de grootste verassing. Dankzij de commonrail-inspuiting (een uitvinding van Fiat) zijn de diesels bovengemiddeld krachtig maar ook en stuk gemanierder. Er is een 1.9 viercilinder en een 2.4 vijfcilinder.
In de meeste 156’s moet je zelf schakelen. In 1999 verschijnt de 2.0 er als Selespeed (gerobotiseerde handbak). De V6 is in 1999 wel als automaat (Q-System) leverbaar. In 2000 verschijnt de 156 Sportwagon. Een zeer fraaie stationwagon waarbij de looks minstens zo belangrijk zijn als het praktisch gemak. De Sportwagon is er in alle motoren als de sedan.
Eerste update
In 2002 krijgt de 156 een lichte modelupdate. Je kunt deze aan de buitenkant herkennen aan de meegespoten bumperstrips en in het interieur aan de nieuwe aircopaneel. De 2.0 Twin Spark wordt vervangen door de 2.0 JTS met directe inspuiting. De diesels krijgen meer vermogen en koppel, plus de komst van en 16-kleps 1.9 JTD. Tevens kun je kiezen uit twee uitrustingsniveau’s: Progression of Distinctive. Het meest spectaculair is echter de GTA, het nieuwe topmodel.
Deze krijgt een 3.2 V6 met 250 pk en 300 Nm. Deze versie krijgt ook een afwijkende bodykit, unieke velgen en uiteraard een bijzonder gaaf sportinterieur. De GTA kan men kiezen in vier uitvoeringen: sedan handbak, sedan Selespeed, Sportwagon en Sportwagon Selespeed. De handgeschakelde sedan sprint in 6,3 seconden naar de 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Facelift Alfa Romeo 156
De Alfa Romeo 156 krijgt in 2003 nogmaals een facelift. Hierbij mag Giorgetto Giugiaro flink zijn plasje doen. De auto krijgt een nieuwe front dat geïnspireerd is op de Brera concept (die later in productie zou gaan). Ook de achterzijde is afwijkend. In motorisch opzicht veranderd er qua benzinemotoren niet veel.
Wel krijgt de 2.4 JTD de vierkleps kop, waardoor het totaal op 20 stuks uit komt. Hierdoor komt het vermogen uit op 185 pk en het koppel op 385 Nm. De GTA blijft in het gamma, maar is geen onderdeel van de facelift. Deze behoudt dus de oude neus en achterzijde. Tevens is er een nieuw instap-uitvoering: Impression.
Ondanks dat de markt nu wel aan het wachten is op een opvolger van de 156, blijft Alfa het model er nog even in houden. De 156 krijgt in 2005 een nieuwe uitvoering, de Sportwagon Q4. Dit is een Sportwagon met de 150 pk sterke 1.9 diesel. De Q4 is voorzien van vierwielaandrijving. Het is opmerkelijk dat Alfa kiest voor deze uitvoering, daar de 2.4 JTD en met name de GTA’s veel meer problemen hebben om hun vermogen op de weg te krijgen.
Crosswagon
Om de aanhoudende SUV-gekte het hoofd te bieden, heeft Alfa Romeo een verrassing in de vorm van de 156 Crosswagon. Hierbij volgt Alfa Romeo het recept dat Audi (Allroad) en Subaru (Outback) al hebben toegepast. De 156 Crosswagon staat hoger op de poten en heeft lekker dikke plastic bumpers.
Vierwielaandrijving is altijd aanwezig. Er is maar één motor leverbaar, de 1.9 JTD met 150 pk, altijd voorzien van de handbak. De Alfa Romeo 159 verschijnt iets later in 2005. Alfa Romeo kiest ervoor om de 156 Crosswagon nog een tijdje naast de 159 aan te bieden. De 156 wordt op dat moment nog maar mondjesmaat verkocht.
De Alfa Romeo 156 is een van de hoogtepunten van merk, zeker in Nederland. Er worden er namelijk meer dan 25.000 van verkocht door Alfa Romeo Nederland. Met name in 1998, 1999 en 2.000 is de auto niet aan te slepen. Dan worden er meer dan 5.000 per jaar op kenteken gezet. Daarmee is de 156 de op één na populairste Alfa Voor Alfa Romeo Nederland, op de 33 na.