De komst van de nieuwe Alfa Romeo Giulia markeerde de terugkeer van de originele sportsedan.
Alfa Romeo heeft zo ongeveer de sportieve middenklasser bedacht. BMW heeft de naamsbekendheid ermee, maar de Alfa Romeo Giulia in 1962 was de eerste stijlvolle, sportieve sedan. Het was een soort alles-in-één auto. Het was een sportieve auto om te rijden, de auto was representatief genoeg om zakelijk te gebruiken en de hele familie kon mee. De Alfa Romeo Giulia bleef uiteindelijk 15 jaar (tot 1977) in productie.
Inhoudsopgave
De laatste echte Alfa
De Alfa Romeo Giulia (105-generatie) werd in 1977 opgevolgd door de Giulietta. Geheel volgens de heersende trend van punk en new wave was de Giulietta eenvoudig en vierkant. De Giulietta hield het tot 1985 vol, toen de Alfa Romeo 75 (161) het stokje overnam. Voor velen is het de laatste echte Alfa Romeo. Het was namelijk de laatste Alfa Romeo die door Alfa werd ontwikkeld voordat Fiat de boel overnam. Ook was het de laatste Alfa-sedan met achterwielaandrijving voor een lange tijd.
155 en 156
De Alfa Romeo 155 nam het stokje over van de 75 in 1992. Deze 155 had een prachtige koets (getekend door Ercole Spada), maar beschikte over minder exotische techniek: de auto stond op een eenvoudig Tipo 3-platform met voorwielaandrijving. De Alfa Romeo 156 (932) stond ook op een voorwielaangedreven platform, maar dat was ditmaal veel hoogwaardiger. De 156 was een absolute lease-hit, niet in de minste plaats door de puike JTD-dieselmotoren. Ook het fraaie koetswerk van Walter de’Silva helpt absoluut mee.
159
De 156 werd in 2003 gefacelift door niemand minder dan Giorgetto Giugiaro van Italdesign, waardoor de auto er nog twee jaar tegenaan kon. Italdesign was ook verantwoordelijk voor de 159, die zo mogelijk nog fraaier was. De 159 was geboren uit een mislukt huwelijk met General Motors. Het zwaarlijvige karakter speelde de 159 parten. Ook was de kwaliteit nog steeds niet op het gewenste niveau. Sergio Marchionne (hoogste Fiat-baas) besloot de 159 in 2011 uit zijn lijden te verlossen. Er stond geen opvolger klaar.
Geen opvolger, wel geruchten
De Alfa Romeo-dealers hadden jarenlang geen middenklasse sedan in de aanbieding. Ook Fiat en Lancia (dat zelf al moeite had om te overleven) hadden geen aanbieding. Kortom, het zag er niet goed uit. De geruchten dat Alfa Romeo een compleet nieuwe opvolger ging ontwikkelen deden al jarenlang de ronde. Ook dat het een auto zou worden met achterwielaandrijving en potente motoren, bleef niet onvermeld. Het FCA-concern (Fiat Chrysler Auto, waartoe Alfa behoort) was echter dermate aan het kwakkelen dat men de geruchten niet voor waar aan nam.
Nieuwe Giulia
Wat dat betreft was dé verrassing van 2015 dat er een compleet nieuwe Alfa Romeo Giulia (952) werd onthuld. De Alfa Giulia stond op het compleet nieuw ontwikkelde Giorgio-platform. Dat platform was achterwielaangedreven, met de motor in lengte geplaatst. Bijzonder was de koolstofvezel cardanas. De technische ontwikkeling werd geleid door Philippe Krief, afkomstig van Ferrari. De Giulia was tevens de eerste Alfa Romeo met het nieuwe logo.
Sedan
De Alfa Romeo Giulia is er vooralsnog enkel en alleen als sedan. De auto is leverbaar met variaties van een 2.0 benzinemotor en een 2.2 JTD. De 2.0T benzine levert 200 pk en is gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. Er zijn drie diesels, alle drie 2.2 JTD’s met 136, 150 of 180 pk. De eerste twee hebben standaard een handgeschakelde zesbak, de 180 pk heeft standaard een automaat.
Giulia Quadrifoglio
De leukste Giulia is natuurlijk de Giulia Quadrifoglio. Met deze auto wilde Alfa Romeo direct de BMW M3 pareren, iets wat wonderbaarlijk goed lukte. De Quadrifoglio heeft een 2.9 V6 met twee turbo’s. Je zou het kunnen zien als een Ferrari V8 minus twee cilinders. De motor is goed voor maar liefst 510 pk en 600 Nm. Je kan kiezen tussen een handbak of automaat: in beide gevallen gaat de Giulia Quadrifoglio in 3,7 seconden naar de 100 km/u en bedraagt de topsnelheid 307 km/u.
Giulia Veloce
Voor wie dat te veel van het goede is, komt Alfa aan het einde van 2016 met de Giulia Veloce. Er is keuze tussen een 2.0T benzine (280 pk) of een 2.2 JTD (210 pk). De Veloce ziet er wat dikker uit dan de reguliere Giulia’s en ze zijn ook iets luxer uitgerust. Bijzonder is in beide gevallen de aanwezigheid van Q4-vierwielaandrijving. In 2018 vervangen de 2.2 JTD met 160 en 190 pk de versies met respectievelijk 150 en 180 pk. Een sportief actiemodel ‘B-Tech’, moet de interesse warm houden. De 136 pk diesel gaat er in 2019 uit.
Milde modelupdate
In 2020 wordt de Alfa Romeo Giulia voorzien van een uiterst milde modelupdate. De twee grootste ‘nadelen’ van de Giulia worden aangepakt. Zo wordt de ietwat verouderde navigatie-unit voorzien van een update. Ook zijn er diverse plekken in het interieur die worden voorzien van fraaiere materialen.
Leveringsprogramma
Het leveringsgamma is een stuk eenvoudiger geworden. Een handbak is niet meer mogelijk: alle Giulia’s hebben de automaat. 2.0T is er in basis-, Super-, Sprint- en Ti-vorm. De Giulia Veloce is er met een 2.0T 280 pk in combinatie met Q4 óf enkel achterwielaandrijving. Er is een 160 pk diesel, alleen in Super te verkrijgen. Bij de 190 pk versie kun je kiezen tussen een Sprint en Ti. De 210 pk en Q4-optie is vooralsnog komen te vervallen. Iets later in 2020 wordt de Giulia Quadrifoglio ook voorzien van een update.
GTA en GTAm
Heftiger nieuws is de Giulia GTA en GTAm. Deze heeft nog eens 30 pk meer dan de al niet kinderachtige Guilia Quadrifoglio. Met 540 pk en veel lichtgewicht onderdelen is deze versie nog sneller, ruiger en extremer. De GTAm doet er nog een schepje bovenop. Deze versie beschikt over twee racekuipen en heeft geen achterbank.
Tweede update
In 2022 krijgt de Alfa Romeo Giulia opnieuw een update. Van een facelift kunnen we niet spreken, want eigenlijk zijn alleen de koplampen gewijzigd. De vernieuwde Giulia krijgt LED Matrix-koplampen in de stijl van de Tonale. De Stelvio krijgt tegelijkertijd een update, zodat het hele gamma op één lijn zit. Het interieur was in 2020 al vernieuwd, dus daaraan verandert niet zoveel. Wel krijgt de Giulia een nieuw 12,3 inch digitaal instrumentarium.
Alfa Romeo Giulia artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Alfa Romeo Giulia.