De Abarth 500e is een extra snelle en toffe Fiat 500e.
Fiat had met de 500 een goede slag geslagen. Men neme het onderstel van een Panda, zette daarop een leuke koets en bam: Fiat verkocht ze met bosjes. De Abarth 500-versies waren daarbij heel erg belangrijk. Dat had Fiat goed afgekeken van Mini. Traditioneel valt er met kleine auto’s niet heel veel geld te verdienen: de marges zijn klein. Je moet het dan hebben van de aantallen als fabrikant. En waar de Mini nog een B-segment auto is, is de Fiat 500 een A-segment auto. De Abarths werden verkocht voor hoge prijzen met grotere marges. Ergo, met hetzelfde concept kon Fiat dus meer geld verdienen.
Inhoudsopgave
Abarth 500e (en 500eC)
Logisch dus dat Fiat eenzelfde tactiek ging hanteren met de Fiat 500e, de elektrische 500 die in 2020 op de markt kwam. Die auto kostte in Nederland zo’n 26 mille, later 30 mille. De Fiat 500eC (de cabrio-versie) deed er nog eens schepje bovenop. De Abarth 500e is de volgende stap. Je kunt echter niet zomaar Abarth-logo op een Fiat plakken en het daarbij laten. Dat probeerde Fiat al in de jaren ’90 en dat pakte niet goed uit. Er moet natuurlijk wel iets tegenover staan.
Dat doet Fiat dan ook. In 2022 introduceert men de Abarth 500e en Abarth 500eC. Daarbij lanceert Abarth meteen de 500e Scorpionissima. Dit is een eerste editie die vol zit met opties, goed voor een hoge verkoopprijs. Je krijgt daar wel iets voor terug ten opzichte van de reguliere Fiat 500e. De Fiat-versie heeft een elektromotor met 98 pk en de sterkere variant (met grotere 42 kWh accu) heeft 118 pk met eveneens 220 Nm. De Abarth heeft maar liefst 155 pk en 235 Nm tot zijn beschikking. Dat heeft de auto ook wel nodig, want het gewicht stijgt naar 1.375 kg, wat vrij stevig is voor een auto van dit formaat.
Sneller op lage snelheden
Qua prestaties stelt de elektrische Abarth niet teleur, want je kunt van 0-100 km/u sprinten in slechts 7 seconden, ongeveer op het niveau van de voorgaande Abarths met benzinemotor. Dat is ook twee tellen sneller dan de snelste Fiat 500e en 2,5 seconden sneller dan de eenvoudigste 500e. De topsnelheid is begrensd op 155 km/u. Overigens is het wel van belang dat de accu opgeladen is tot meer dan 90% om die 7 seconden te halen.
Ten opzichte van een vergelijkbare Abarth op benzine is de 500e 50% seconde sneller op de tussensprint van 20 naar 40 km/u. Van 40 tot 60 km/u is de elektrische versie 1 hele seconde sneller. En ook van 60-100 km/u is de Abarth 500e sneller met een hele seconde. Nu is deze manier van prestaties opgeven best een slimme zet. Elektrische motoren leveren namelijk hun vermogen en koppel vanaf 0 toeren. Er is geen turbogat, je hebt direct het vermogen. Met name bij de sprintjes op lagere snelheden ben je dan in het voordeel, zoals de cijfers uitwijzen.
Accupakket Abarth 500e
Daarbij, wanneer de benzinemotor op volle toeren is, is de elektromotor in het nadeel. Die cijfers deelde Abarth opmerkelijk genoeg dan weer niet bij de introductie. Een nadeel van een elektrische auto is het ontbreken van geluid, maar middels een Sound Generator probeert Abarth een beetje emotie toe te voegen. Dat is een beetje vals spelen, maar het klink absoluut erg geinig.
Het accupakket is 42 kWh, maar dat is een brutocapaciteit. Netto is deze 37,3 kWh. Je kunt op twee manieren laden. Gewoon aan de laadpaal thuis of op kantoor kun je 11 kW laden, waarmee je tweeënhalf uur bezig bent om ‘m van 20 naar 80% te krijgen. Snelladen is mogelijk, maar slechts tot 85 kW. Van 20% naar 80% laden duurt dan een halfuurtje. Nu is de Abarth 500e een kleine auto en beschikt deze niet over de laatste stand der techniek, maar anno 2022 zijn betere specificaties mogelijk.
Limited Edition
De Scorpionissima is een limited edition, Abarth bouwt er namelijk slechts 1.949 exemplaren van. Je kan ze herkennen aan de graphics en felle kleuren. Je krijgt bij aanschaf ook een echtheidscertificaat speciaal genummerd voor jouw Abarth 500e Scorpionissima. Het mag op zich ook wel, want de auto is er in Nederland vanaf 43.000 euro en de Cabrio-versie is nog eens 3.000 euro duurder. Nu staat er wel wat tegenover, naast de prestaties. Zo is het interieur zeer keurig aangekleed met alcantara en gave sportkuipen. Ook heb je een unieke bodykit met enorme Abarth-logo’s erop. Ook qua standaarduitrusting zit je meer dan goed met climate control, navigatie, bluetooth, LED-koplampen en DAB+ radio.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Abarth 500e.