De Abarth 124 Spider is de leukste betaalbare Italiaanse auto in jaren.
In ‘vroege’ jaren was Abarth jarenlang een specialist op het gebied van snelle Fiats. Daar heeft Fiat niet altijd even goed gebruik van gemaakt. In de jaren ’90 was het ooit zo legendarische schorpioenenlogo afgegleden tot spoilerpakketjes voor de Seicento, Punto en zelfs de Multipla.
Gelukkig beleefde Abarth een wedergeboorte in 2008 toen het merk weer nieuw leven in werd geblazen. In dit geval deed Fiat dat vanwege de 500. Zoals de Mini Cooper S de snelle versie was van de Mini, was de 500 Abarth de snelle Fiat 500. Dus ook dat idee werd overgenomen.
Abarth als merknaam
Een groot verschil is dat bij Mini ‘Cooper S’ de typenaam is, en Abarth bij de 500 de merknaam. De 500 is dan ook zeker niet de enige Abarth. In 2008 verscheen namelijk de Abarth Grande Punto, op basis van de Fiat Grande Punto. Die auto was geen lang leven beschoren. De Abarth Grande Punto bleek bij lange na niet zo populair te zijn als de 500. Wellicht dat men de ‘fun’ van de 500 meer kan waarderen.
Gelukkig heeft FCA (het moederbedrijf van Fiat) een ander ijzer in het vuur. Fiat is namelijk bezig met Mazda met de ontwikkeling van een nieuwe roadster. Voor Mazda is het de vierde generatie van de MX-5. Voor FCA was het aanvankelijk de bedoeling dat Alfa Romeo een Spider ontwikkelt. Alfa Romeo gaat echter meer ‘upmarket’ met auto’s als de 4C en de nieuwe Giulia. Ook mag de nieuw Alfa Spider niet in een ander land dan Italië gebouwd worden. Gelukkig heeft Fiat zelf ook een rijke historie als het gaat om cabrio’s. De Fiat 124 Spider die van 1966 tot 1981 geproduceerd werd past naadloos in het lijstje van auto’s als de MG B, Jensen-Heayley 1500 en Lotus Elan.
Nieuwe Fiat 124 Spider
De nieuwe Fiat 124 Spider is overduidelijk een hommage aan de originele 124. De auto is voornamelijk een Mazda als het gaat om het onderstel, chassis, de cabriokap en grote delen van het interieur. Echter, het koetswerk is compleet uniek voor de Fiat en de motor komt ook van Fiat.
De Mazda MX-5 is leverbaar met een 1.5i (131 pk) of een 2.0i (160 pk), beide atmosferisch. De Fiat 124 Spider heeft de 1.4 Multi-Jet motor onder de kap, goed voor 140 pk. Een groot verschil is het gebruik van een turbo, waardoor de Fiat-versie onderin het toerengebied aanzienlijk meer koppel heeft.
Introductie Abarth 124 Spider
De Abarth 124 Spider verschijnt in 2017 en is in feite ‘gewoon’ een snelle versie van de Fiat 124 Spider. Gelukkig hebben ze bij Abarth er wel flink werk van gemaakt om het een echte fun-mobiel van te maken. De motor is dezelfde 1.4 MultiJet, maar in dit geval levert deze 170 pk (bij 5.500 toeren) en 250 Nm (bij 2.500 toeren). Daarmee is de auto echt heel erg vlot, het apparaat weegt net iets meer dan 1.000 kg.
Van 0-100 km/u accelereren neemt slechts 6,8 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 238 km/u. Die cijfers gelden voor het model met de handgeschakelde zesbak. Je kon de Abarth 124 Spider ook krijgen met een automatische zestraps transmissie van Aisin. Die was op de 0-100 km/u-sprint nauwelijks langzamer: 6,9 seconden. Op de Autobahn kom je wel iets te kort, want bij de automaat is het feest bij 229 km/u al afgelopen.
Opvallen
De Abarth 124 Spider was overigens niet alleen sneller, hij ziet er ook sneller uit. Daarvoor kon Abarth terugkijken naar het verleden, want van de vorige 124 Sport Spider waren ook Abarth-varianten. De Abarth 124 Spider had een matzwarte motorkap, grotere wielen, stickers, striping, spiegelkapppen in afwijkende kleur en maar liefst vier uitlaten. Die zien er niet alleen heldhaftig uit, zo klinken ze ook. Als je niet opvalt met het spectaculaire uiterlijk van de auto, dan doet het geluid het wel voor je.
Competitieversie Abarth 124 Spider
Net als het origineel besloot FCA dat het een goed plan was om de Abarth 124 Spider in te zetten voor competitiedoeleinden met de Abarth 124 Rally. Deze hebben een 1.8 liter turbomotor met 300 pk. De auto is specifiek gebouwd voor de ‘R-GT-klasse. Dat is een rallyklasse voor het asfalt voor auto’s met tweewielaandrijving zoals de Lotus Exige R-GT en Porsche 911 GT3. In 2017 wordt de Abarth 124 Spider ‘Scorpione’ onthuld op de Salon van Genève. Het is voornamelijk een special edition met luxere uitrusting. De Scorpione kon je bestellen in zwart of grijs.
Hardtop
De Abarth 124 GT is dan wel een afwijkende auto. Deze herken je heel snel aan het dak. Dat is nu geen softtop, maar een carbon hardtop. Datzelfde koolstofvezel is ook gebruikt voor de spiegelkappen. Ook de wielen zijn lichter dan normaal, standaard heeft de Abarth 124 GT namelijk lichtgewicht OZ-velgen.
Vervolgens komen er nog een paar Special Editions op de markt in de vorm van de Veleno (Amerikaanse markt), Rally Tribute (2019, 124 stuks van gebouwd), 70° Anniversario (2019) en de Scorpion Sting (2019). Aan het einde van 2019 wordt de Abarth 124 Spider uit productie genomen, simpelweg omdat de Fiat 124 Spider uit productie genomen wordt. Beide auto’s krijgen geen opvolger. De Mazda MX-5 waar de auto’s op gebaseerd zijn blijven nog wel even leverbaar.
Meer lezen?
De laatste artikelen over Abarth lees je hier: