XPeng is een Chinees automerk dat opgericht is in 2014 en in korte tijd grote sprongen maakt. XPeng is gespecialiseerd in elektrische auto’s. Ze betraden in 2022 de Nederlandse markt.
xpeng nieuws
-
Deze gloednieuwe EV’s verschenen voor het eerst op Nederlands kenteken
Lees meer -
Deze nieuwe topsedan is een Mercedes EQS, maar dan mooier
Lees meer -
Kopen Nederlanders nou Chinese auto’s of niet?
Lees meer
Inhoudsopgave
Veel nieuwe Chinese EV-bouwers
De Chinese autoindustrie maakt enorme sprongen. Dit zorgt ervoor dat er enorme winst te behalen is voor bestaande automerken. Denk aan Volkswagen en Buick, die al in de jaren ’90 erg actief zijn in China. In het geval van Volkswagen werkt men samen met meerdere Chinese bedrijven. Daardoor zijn er Dongfeng-Volkswagens en FAW-Volkswagens, bijvoorbeeld.
Al deze merken moeten dus in een joint venture werken. Dat is bepaald vanuit de Chinese overheid. Het idee is vrij simpel. De Chinese markt was potentieel een goudmijn. Met een joint venture kan een merk auto’s produceren en verkopen in China, maar wel met een Chinese partner. Deze kan vervolgens de controle behouden én veel leren van de partner. Ergo: beide partijen profiteren ervan.
Maar na de milleniumwisseling komen er in rap tempo meer merken bij. Aanvankelijk is het nog echt hilarisch met de meest aparte kopieën. Maar de Chinezen leren heel erg snel, zo zou blijken. Want naast nieuwe automerken komen er ook nieuwe elektrische automerken. Vanwege de vele smog-problemen in Chinese steden, omarmt ment het elektrische rijden. Na 2010 stappen veel merken (deels) over op elektrische auto’s. Echter, er komen ook een hoop nieuwe merken bij die zich enkel en allen focussen op elektrische auto’s.
Xiaopeng = XPeng
Eentje daarvan is XPeng Motors, dat is een merk van Guangzhou Xiaopeng Motors Technology. De naam XPeng komt van meneer He Xiaopeng. Dat is de oprichter van UCWeb en voormalig topman bij Alibaba. De andere man die dicht bij de oprichting staat van XPeng is Lei Jun, de grote man achter Xiaomi, de electronica-reus. Dit soort invloedrijke mannen trekken invloedrijke mannen aan, want later stappen er veel investeerders van Alibaba in het XPeng-project.
XPeng wil zich met name gaan focussen op elektrische auto’s en autonome technieken. Dat XPeng de dingen even iets origineler aanpakt, blijkt wel uit het feit dat hun eerste auto niet op de Salon van Genève staat, maar de Consumers Electronics Show in Las Vegas. Het eerste wapenfeit van het merk is de XPeng G3.
XPeng Beta
Deze auto begon zijn carrière als de XPeng Beta in 2016, maar groeide in 2018 uit tot een productiemodel. Je zou kunnen denken dat XPeng G3 inhoudt dat er ook een G1 en G2 zijn en dat klopt min of meer. Er was een XPeng 1.0 en 2.0, exclusief voor vroege investeerders. De eerste G3 heeft nog een vrij bescheiden batterij van 47 kWh, maar de capaciteit groeit gestaag. Net als de Japanse automerken in hun goede jaren worden de modellen bijna jaarlijks verbeterd.
P7
In het interieur is goed te zien waar men de inspiratie vandaan haalt: Tesla. Er is een groot centraal scherm dat verticaal staat. Ook qua styling lijken ze er wel wat op. Of lijken moet leken zijn, want in de nieuwe modellen en facelifts die het merk aankondigt, zijn voorzien van een heel eigen gezicht. De XPeng P7 is een grote sedan en debuteert in 2019. Deze auto staat in de zomer van 2020 dan ook bij de dealers. De auto is een regelrechte tegenhanger voor de Tesla Model 3.
Het is dus een D-segment sedan met een fastback-styling. Net als de populaire Tesla heeft de P7 een separate kofferbak, ondanks het feit dat de auto eruit ziet als een liftback. Qua actieradius hoef je je geen zorgen te maken, want zelfs met de kleinste accu haal je meer dan 550 km. Let wel op bij Chinese merken: die schermen met NEDC-waarden in hun eigen land, terwijl wij de minder gunstige WLTP-methode hanteren die realistischer is.
XPeng naar Europa
Gesteund door het succes van de auto komen er meer en meer investeerders op af. Waar veel automerken stoeien om succesvol een omslag te vinden naar elektrische mobiliteit, heb je daar met een compleet nieuw merk geen last van. Je hoeft alleen maar op te starten, niet af te bouwen en dan opnieuw op te starten. Het zorgt ervoor dat er veel grote bedrijven enorm veel geld in XPeng pompen.
Uiteraard heeft XPeng ook exportplannen. De markt die Tesla nu pakt is veel te groot voor slechts een paar automerken. De eerste markt voor XPeng is – hoe kan het ook anders – Noorwegen. Voor XPeng is de Europese markt heel erg belangrijk, want er worden heel veel elektrische auto’s verkocht. Omdat de EU en diverse Europese landen de komst van de elektrische auto willen stimuleren en auto’s met een verbrandingsmotor telkens moeilijker verkocht kunnen worden, houden de fabrikanten van elektrische auto’s deze markt dan ook goed in de gaten.
G3i, faceliftmodel
In 2021 verschijnt de XPeng G3i. Zoals vermeldt is deze facelift behoorlijk rigoureus. De Tesla-esque voorzijde maakt plaats voor platte lampen die in een horizontaal cluster lijken te zitten. Daaronder is een apart gedeelte met nog wat lampen. Net als Rivian of Lynk & Co geeft het de XPeng een heel eigen gezicht, alhoewel ze het bij het Amerikaanse Lucid het vast vinden lijken op de neus van hun Air, die ook zo’n horizontale snoet heeft.
G9
De Xpeng G9 Prototype arriveert in 2021 op de Guangzhou International Motor Show. Het idee is erg eenvoudig, een grote elektrische cross-over. In China is men weg van sedans en cross-overs. Dat scheelt, want de cross-over is ook heel erg populair in Europa en de Verenigde Staten. Mede daardoor dat XPeng zo snel mogelijk deze auto op de markt wil brengen. Al in 2022 komt het model op de markt. Sterker nog, de XPeng P9 is ontworpen met de EU in het achterhoofd. Dus qua veiligheidseisen hoeven ze geen aanpassingen doen. In Europa zijn deze eisen enorm streng, wat meteen de reden is dat er zoveel auto’s in China er op zich zelf wel prima uitzien, maar niet naar Nederland (of Europa) komen.
P5
Een andere belangrijke XPeng die arriveert in 2021 is de ‘P5’. Al die Chinese automerken hebben veel van dit soort namen met een reden: je dient de merknaam erbij te zetten en je ziet meteen waar de auto in het modelgamma staat. De XPeng P5 staat dus logischerwijs iets onder de P7. Ook de P5 is een typische EV. Dus een heel kaal, functioneel en minimalistisch interieur en vrij generieke styling. Waar de P7 best een fraaie auto is om te zien, heeft de P5 een wat oubollig uiterlijk, vanwege andere verhoudingen. Qua lengte (4,80 meter) is de auto erg fors voor zijn segment.
De XPeng P5 lijkt in eerste instantie het eerste model te zijn dat ook naar Nederland komt. In Leidschendam is er een Experience Store waar je de auto al in de lente van 2022 kunt bekijken. Ook de P7 geeft acte présence. De introductie gaat echter niet zoals gepland: de P5 wordt tóch niet in Nederland geleverd en de bestaande reserveringen worden gecanceld. De grotere P7 en de G9 zijn wel leverbaar.