De meest fanatieke bouwer van kleine auto’s is Suzuki. Dit kunnen zowel hatchbacks, cross-overs als echte terreinwagens zijn (de Jimny). Suzuki ook wat grotere auto’s in de showroom staan, maar dat zijn gerebagdede Toyota hybrides om de CO2-uitstoot te drukken.
Suzuki nieuws
-
Suzuki Cara: past Wouter in deze keicar met middenmotor?
Lees meer -
Autoblog Foto van de Maand – Oktober 2024
Lees meer -
Suzuki-baas wil absoluut geen elektrische Jimny
Lees meer
Suzuki videos
Modellen
Inhoudsopgave
Oprichting Suzuki
Elke fabrikant heeft zo zijn specialiteit. Ferrari maakt graag dure sportwagens, Land Rover doet terreinwagens en Cadillac maakt enorme sloepen. Suzuki is een specialist in kleine auto’s. Een kleine auto is niet wezenlijk goedkoper om te fabriceren, maar je moet er in principe wel minder voor vragen. Daarom is dat eigenlijk nog veel knapper dan bovenstaande voorbeelden. Als blijkt dat ze ook nog eens erg betrouwbaar zijn, heb je wel een ijzersterke naam.
Dat is eigenlijk precies wat Suzuki heeft gedaan. Net als bijna alle andere merken begon Suzuki niet als autofabrikant. Evenals Toyota begint het bij Suzuki met het weven van zijde. In 1909 werd Suzuki Loom Works opgericht in Hamamatsu, aan de zuidkust van Japan. De zijde-industrie was in die periode zeer groot, dus Suzuki spinde daar garen bij. Helemaal toen men in 1929 bij Suzuki een doorbraak beleefde dankzij een nieuw type weefmachine. Suzuki fabriceerde deze machine zelf en verkocht ze wereldwijd.
Overstap naar auto’s
Ondanks het feit dat de zaken erg goed gingen, zag Michio Suzuki in dat deze situatie niet eeuwig zou zijn. Daarom werd er gekeken naar andere producten die gebouwd konden worden in de fabriek. Het idee was om auto’s te gaan bouwen. Japan had destijds nog geen echte autoindustrie of autocultuur. Maar, Michio Suzuki wist dat de auto wereldwijd in populariteit toenam en voorzag ook in Japan vraag naar klein, eenvoudig en deugdelijk transport.
Suzuki begon daar al voor de oorlog mee, maar tussen 1939 en 1945 mocht het bedrijf geen auto’s produceren van de Japanse overheid, waardoor Suzuki zich nog eventjes richtte op het weven van zijde. Na de oorlog kon Suzuki zich weer focussen op transport. Dat deden ze met de ‘Power Free’, wat in feite een gemotoriseerde fiets was. In 1955 introduceerde het merk de Suzulight, een kleine en eenvoudige auto. Michio Suzuki deed rond deze periode een stapje terug, terwijl zijn zoon het stokje overnam.
Auto’s en motoren
Suzuki maakte in rap tempo naam op het gebied van bromfietsen, motoren en compacte auto’s. De Fronte (in feite de opvolger van de Suzulight) maakte furore als perfecte stadsauto. Maar het merk leverde ook kleine bedrijfswagentjes (Carry) en terreinauto’s (Jimny). Aan het einde van de jaren ’70 werd de Alto op de markt gebracht. Het zou het succes van Suzuki naar ongekende hoogten brengen in de jaren ’80 (en daarna). De Alto is zeer doordachte kleine auto die bijna wereldwijd wordt verkocht.
Suzuki Swift
Voor de VS is het model net even te klein, maar GM heeft wel degelijk interesse in een kleine auto die volgens Suzuki-richtlijnen is ontwikkeld en gebouwd. De twee fabrikanten werken samen een iets grotere auto, de Swift. De Suzuki Swift wordt in ontelbare varianten gebouwd en onder de meest uiteenlopende namen verkocht. In Japan heet de auto Cultus, maar GM gebruikt de auto voor veel merken. Zo is de Swift er ook als Isuzu Geminett, Pontiac Firefly, Holden Barina en Chevrolet Metro.
Suzuki opent ook fabrieken buiten Japan om aan de vraag te kunnen voldoen. Een van de fabrieken komt in New Delhi, India. De Maruti-fabriek bouwt Maruti Suzuki’s. Officieel was de fabriek in eerste instantie van de Indiase overheid, die met Maruti’s de bevolking tegemoet wilden komen met een eenvoudige en betaalbare auto. Sinds 2003 is Maruti eigendom van Suzuki.
Modellen in Nederland
Suzuki levert per werelddeel of land diverse modellen. De Suzuki’s in Japan zijn nog kleiner dan in Europa, bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat er geen grote Suzuki’s zijn. In Europa hebben wij in de jaren ’80 slechts drie modellen: de Alto, de Swift en de LJ/SJ terreinauto. In de jaren ’90 komt daar de Vitara bij, een grotere terreinwagen.
Bijzonder leuk is de kleine Cappucino die in 1991 verschijnt en ook in Nederland leverbaar is. Het is een raszuivere sportwagen met open dak en achterwielaandrijving. Voor het eerst mengt het merk zich ook in het C-segment, met de Baleno. De auto is er als hatchback, sedan en zelfs als stationwagon. Kenmerkend voor Suzuki is de Wagon R+, die in 1997 verschijnt. Het is een klein, hoge en smalle auto (alhoewel de Japanse Wagon R zonder ‘+’ nog kleiner en smaller is). Vanwege de hoge zitpositie, vijf deuren en het handige interieur is de auto populair bij ouderen of als tweede auto voor gezinnen.
Ommekeer
Na de millenniumwisseling zet Suzuki er even een paar tandjes bij. Er verschijnt een compleet nieuwe Alto. De Baleno wordt opgevolgd door Liana en er komt een nóg grotere terreinauto, de XL-7. De nieuwe Swift in 2003 is een grote ommekeer voor Suzuki. De voorgaande generatie was vanaf 1988 op markt en ernstig verouderd. Het model voldeed niet alleen niet meer aan de tijd, maar bezorgde het merk ook een belegen imago. Het nieuwe model Swift was compleet nieuw en gebouwd met de Europese markt in het achterhoofd. Dus met een fraai interieur, funky styling en voldoende keuze qua interieur en uitvoeringen. De Swift wordt vanaf 2003 ook in Europa (Hongarije) gebouwd. Met name de originele styling legt het model geen windeieren.
Suzuki na milleniumwisseling
Sowieso waagt Suzuki zich geregeld aan bijzondere modellen. In 2009 verschijnt de Kizashi. De auto werd al enkele malen als concept getoond. Het is een D-segment sedan die het moet opnemen tegen de wat sportievere en luxere middenklasser, zoals de Audi A4. De auto slaagt er behoorlijk in trouwens. Alleen de verkoopcijfers blijven achter.
In 2014 wordt de Alto opgevolgd door de Celerio. Dit model zou de laatste A-segmentauto van Suzuki zijn die in Europa geleverd wordt. De reden is logisch, het is vrij duur om de auto in Japan te fabriceren en te importeren. Daardoor komen er taksen op, waardoor het eigenlijk niet meer de moeite is om de auto te verkopen. Met de SX-4 (later S-Cross) richt Suzuki zich op de consument die een cross-over wil, maar geen echte terreinauto zoals de Jimny, die in de prijslijsten blijft staan. De Vitara is inmiddels afgezwakt tot iets grotere cross-over. De nieuwe Jimny die in 2018 verschijnt heeft nog altijd een ladderchassis, permanente vierwielaandrijving en een lage gearing. Een echte terreinauto, dus.
Toyota’s met Suzuki-badge
In 2020 worden er twee bijzondere Suzuki’s toegevoegd aan het gamma, de Across en Swace. Deze hybride cross-over en stationwagon zijn in principe alleen maar om de CO2-uitstoot terug te dringen. Ondanks dat Suzuki’s licht en zuinig zijn, zijn de WLTP-resultaten niet zo denderend als PHEV’s kunnen zijn. Door wat van deze auto’s aan te bieden en te verkopen hoopt Suzuki zo de gemiddelde CO2-uitstoot iets te kunnen drukken. Beide auto’s zijn in Nederland ook als Toyota leverbaar: de Swace is een Corolla Touring Sport en de Across een RAV4 Plug-In hybrid.
Verkopen in Nederland
Qua verkopen in Nederland deed Suzuki het altijd heel erg constant. Normaalgesproken verkoopt de importeur zo rond de 15.000 exemplaren op jaarbasis, soms iets meer, soms iets minder. In 2002 maakt het een uitschieter naar meer dan 21.500 stuks. Sinds 2013 raakt het getal onder de 10.000, iets wat telkens vaker voorkwam in de volgende jaren. In 2022 wordt een dieptepunt bereikt met slechts iets meer dan 4.700 exemplaren.