Jeep is het origineel als het gaat om terreinwagens. Vandaar dat de merknaam in de volksmond een soortnaam geworden is. Het merk is ontstaan uit de Willy’s Jeep die in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt. Jeep is sinds 1987 onderdeel van Chrysler, wat tegenwoordig weer deel uitmaakt van Stellantis.
Jeep nieuws
-
Naar deze auto’s die in 2025 komen kijken we het meeste uit
Lees meer -
Bijna elke Jeep in 2025 goedkoper
Lees meer -
Elektrische SUV van Jeep wordt een ultieme caravantrekker
Lees meer
Jeep videos
Inhoudsopgave
Tweede Wereldoorlog
Sommige merknamen zijn dermate sterk dat ze uitgroeien tot soortnamen. Denk aan Aspirine en Luxaflex. In beide gevallen is het eigenlijk merk, maar ook een soortnaam. Waarschijnlijk zeggen we vaker luxaflex en aspirine tegen een product dat door een andere fabrikant gebouwd is. Bij Jeep is dat niet anders. Als we het hebben over een terreinwagen, worden ook vaak termen als een ‘Jeep’ of ‘Jeep-achtige’ gebezigd.
Maar er is er maar één echte Jeep en dat is dus, jawel, een Jeep. De naam Jeep komt van de afkorting van General Purpose, oftewel GP. Het merk heeft zijn oorsprong in de Tweede Wereldoorlog. Toen duidelijk werd dat Amerika zich aan ging sluiten bij de geallieerden, waren er nieuwe legervoertuigen nodig. Eentje daarvan was een compacte wagen die vlot over allerlei soorten terrein kon rijden. Het was eigenlijk een design van Bantam, dat door Willys-Overland (het bedrijf achter Jeep) en Ford doorontwikkeld en gebouwd werd.
De Willys-Overland GP was voor veel andere merken een inspiratie. Naast de Land Rover zijn er voldoende Japanse automerken die het idee overnamen. De Willys-Overland Jeep was niet alleen geschikt als legervoertuig, maar in principe kon je ‘m voor alles inzitten. Dankzij de vierwielaandrijving, de compacte dimensies en het lage gewicht kon je in bijna elk terrein uit de voeten. Van zowel de legeruitvoeringen als de straatmodellen zijn er een enorm aantal verschillende varianten. Je kunt de straatuitvoeringen herkennen aan de CJ-toevoeging, wat staat voor Civilian Jeep.
Uitbreiding Jeep-gamma
Jeep breidde het idee vrij snel uit, zo kwamen er pick-ups, Jeepsters met softtops en zelfs stationwagons. Die laatste kun je zien als de voorganger van de huidige SUV’s, alhoewel die auto nog heel basaal was. De meest legendarische auto die gezien kan worden als voorganger van de huidige luxe en grote SUV’s is de Wagoneer (SJ). Deze auto kwam in 1963 op de markt en bleef tot 1991 in productie! Jeep is in dit tijd enkele keren van eigenaar gewisseld. In 1963 was het nog onderdeel van de Kaiser-groep. Van 1972 tot 1987 viel het merk onder de AMC-vlag en sinds 1987 is Jeep eigendom van Chrysler.
Jeep Cherokee
Het succes van de Wagoneer bleef niet onopgemerkt. Jeep lanceerde daarom in 1974 al een kleinere versie. Het was de bedoeling dat deze auto sportiever was dan de enorme Wagoneer. Sterker nog, de uiteindelijk revolutionaire Cherokee is de eerste auto waarbij de term ‘Sport Utility Vehicle’ gebezigd werd in de folders. In eerste instantie had de auto slechts drie deuren, een vijfdeurs kwam pas drie jaar na introductie (in 1977).
Misschien wel de belangrijkste Jeep kwam in 1984 op de markt: de tweede generatie Cherokee. Het was deze auto die van het merk een enorm succes maakte. Het was de combinatie van uitstraling, luxe, terreinvaardigheid, prijs en prestaties. De tweede generatie Cherokee was de eerste volkomen nieuw ontworpen auto sinds de Wagoneer. Alle andere auto’s van Jeep waren eigenlijk derivaten van andere modellen. De hoekige Cherokee was populair bij iedereen: particulieren, bedrijven en overheden. Ook in Nederland was de Cherokee een bescheiden succesje. De Cherokee zou tot 2001 in productie blijven. Dus ook de Cherokee heeft meerdere eigenaren gekend: American Motors tot 1987, Chrysler tot 1998 en DaimlerChrysler tot 2001.
Jaren ’90
In de jaren ’90 vertrouwd Jeep op drie modellen: Wrangler (als afstammeling van de oer-Jeep), de Cherokee en de grotere en luxere Grand Cherokee, die gezien kan worden als een iets compactere opvolger van de Wagoneer. In het nieuwe millennium is Jeep een klein beetje de weg kwijt onder DaimlerChrysler-regie. De nogal rond vormgegeven Liberty wordt als opvolger van de Cherokee niet voor vol aan gezien door de fans. De kleine Compass en Patriot moeten zorgen voor grote aantallen, maar de auto’s zijn matig ontwikkeld en komen zwaar te kort ten opzichte van de Aziatische concurrentie.
Jeep onder FCA-vlag
Vanaf 2014 valt Jeep onder FCA. Voor FCA (Fiat Chrysler Automobiles) is de Amerikaanse 4×4-specialist van enorm belang. Het merk vertegenwoordigt een enorme waarde. Onder regie van FCA komen er kleinere modellen bij en worden sommige ingrijpend verbeterd. De guitige Renegade staat op een Fiat-platform. Standaard zijn ze niet eens voorzien van vierwielaandrijving! Het gaat voornamelijk om de guitige looks met Willys-Jeep kenmerken (voorzijde) en een acceptabele prijs en vooral laag brandstofverbruik. De Compass wordt succesvol gefacelift in 2011. Met name de voorzijde en het interieur gingen er enorm op vooruit.
Ondanks de nieuwere compacte modellen, blijft de Wrangler onverminderd populair. Sterker nog, de auto is enorme hit. Met name de vierdeurs ‘Unlimited’ is een gigantische cash-wow voor FCA. Logisch dus dat Jeep er niet al te veel aan verandert met de nieuwe generatie (JL) die in 2017 op de markt komt. In Nederland is deze ook leverbaar met een 2.0T benzine en 2.2 JTD diesel die we kennen uit de Alfa Romeo Giulia, alleen kost de Wrangler twee keer zoveel in Nederland dankzij het BPM-regime. In Nederland moet het merk het voornamelijk hebben van de Renegade en Compass. Voor al deze drie modellen is een plug-in hybride versie beschikbaar, die Jeep 4xe noemt.
Luxe modellen
Tegelijkertijd zoekt Jeep het alsmaar hogerop. In 2020 wordt de Grand Wagoneer onthuld. Voor het eerst gaat Jeep de strijd aan met de grootste SUV’s in deze klasse, zoals de Cadillac Escalade en Lincoln Navigator en in mindere mate de BMW X7, Land Rover Range Rover en de Mercedes-Benz GLS. Maar er is meer belangrijk nieuws in deze klasse, want er komt nóg een model in deze klasse, de Grand Cherokee L. Deze grote SUV komt in eerste instantie als versie met lange wielbasis. Het platform is nieuw, maar de motoren zijn inmiddels hopeloos verouderd: een 3.6 Pentastar V6 en 5.7 Hemi V8 zijn niet echt de laatste stand der techniek. Het platform is dat wel, want de auto staat op het Giorgio-platform van de Alfa Romeo Stelvio.
In Nederland speelt Jeep eigenlijk altijd een rol in de marge. Dat is op zich erg logisch, de wegen zijn van goede kwaliteit en weersomstandigheden zijn vrij mild. Nederlanders hebben een Jeep niet echt ‘nodig’. Elk jaar kan de Jeep-importeur zo’n 500 tot 1.000 exemplaren op kenteken zetten. Het recordjaar is 2019, toen er 1.401 exemplaren werden verkocht. Voor lange tijd waren de Cherokee en Grand Cherokee de meest populaire Jeeps in Nederland. In de tussentijd zijn de Renegade (nummer twee) en Compass (nummer één) daar aan voorbijgegaan.
Jeep Avenger
In 2022 komt Jeep met een model dat beter aansluit op de Nederlandse markt. De Avenger is namelijk een compacte elektrische cross-over. De specificaties klinken heel bekend, want de Avenger is een zustermodel van onder meer de Opel Mokka-e en de Peugeot e-2008. De Avenger wordt in 2022 verrassend genoeg uitgeroepen tot European Car of the Year.