Infiniti is het Lexus van Nissan, oftewel: het luxemerk van Nissan. Vooral buiten Europa is Infiniti succesvol. In West-Europa kwam Infiniti niet van de grond. Daarom is Infiniti sinds 2020 niet meer actief in onze regionen.
Infiniti nieuws
-
Deze premium cabrio met 337 pk is verrassend goedkoop
Lees meer -
X7 concurrent is 15 cm langer (en mag 3.885 kg trekken)
Lees meer -
Betrouwbare youngtimer (20K) – Autoblog Advies
Lees meer
Infiniti videos
Infiniti spots
- Spotter: marcel050
- Spotter: tiescarphotography
- Spotter: pinguinman18
Inhoudsopgave
Autofabrikanten proberen op diverse manieren een nieuwe businesscase te verzinnen. Dat kun je doen door een luxer merk boven een bestaand automerk te plaatsen. Honda deed dat succesvol met Acura, Ford met Lincoln en Toyota met Lexus. Als alternatief voor Acura, Lincoln en Lexus verscheen in 1989 het merk Infiniti in de Verenigde Staten, een luxemerk van Nissan. De verkoop van Infiniti startte officieel op 8 november 1989 in Noord-Amerika.
Succes kwam later
Echt succesvol was Infiniti in eerste instantie niet. Sterker nog: de verkoop van eerdere modellen viel vies tegen. Nissan twijfelde zelfs of het door moest zetten met zijn eigen luxemerk. Maar onder het mom van ‘de aanhouder wint’, kwam er toch succes. Nissan – pardon Infiniti – introduceerde de Q45 in 2002, in de Amerikaanse volksmond ook wel de ‘Japanse Lincoln’ genoemd. De Q45 werd nagenoeg tegelijk geïntroduceerd met de Lexus LS 400.
Het Japanse BMW
Niet alleen de Q45 bracht succes. In 2003 verscheen de G35, gebaseerd op de Nissan Skyline die in Japan werd verkocht. De sportieve FX45 SUV tilde het succes van Infiniti naar een nog hoger plan. Het luxemerk had zijn plekje veroverd op de Noord-Amerikaanse markt, ook vanwege puike rijeigenschappen. Vanaf 2005 werd dit automerk ook wel het ‘Japanse BMW’ genoemd.
2008: op naar Europa
In 2008 waagt Infiniti een poging op de Europese markt. Er kwamen vestigingen in Parijs, Brussel, Rotterdam en Amsterdam. Modellen die in Europa werden verkocht, waren onder meer de FX, M en EX. De Q30 en QX30 waren specifiek voor de Europese markt ontwikkeld. De Q30 was in feite een Mercedes-Benz GLA. De QX30 was onderhuids ook een GLA, maar met ruige lipstick. Van een verkoopsucces was geen sprake. Sowieso had dit luxemerk het in Europa vrij moeilijk.
Infiniti FX Vettel Edition
Een unieke auto van Infiniti was de FX Vettel Edition, uitgerust met een 420 pk sterke 5,0-liter V8-motor. Goed voor een 0-100-tijd van 5,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Van de FX Vettel Edition zijn wereldwijd slechts 150 exemplaren geleverd, waarvan 50 in West-Europa, 50 in Rusland en 50 voor het Midden-Oosten. De productie van deze snelle variant begon op 1 februari 2013 en eindigde in juni 2013.
Vertrek uit Europa
Op 31 maart 2020 trok Infiniti daarom de stekker uit de West-Europese verkoop. Gezien alle kosten en de beperkte afzet was het niet langer rendabel om Infiniti’s te slijten in West-Europa. De verkoop van nieuwe auto’s is dan wel ten einde gekomen, Infiniti is wel verplicht om huidige rijders nog te blijven ondersteunen. Voor onderhoudswerkzaamheden aan je eigen auto kun je in Nederland terecht bij VKV Nissan in Amsterdam en Rotterdam.