Hyundai is de grootste Zuid-Koreaanse autofabrikant, die sinds de jaren ’70 in Nederland actief is. Het is inmiddels uitgegroeid tot een van de bestverkochte merken in ons land. Onder het Ioniq-label verkoopt Hyundai elektrische auto’s, met een geheel eigen designtaal.
Hyundai nieuws
-
Heet! De gigantische Hyundai IONIQ 9 is hier
Lees meer -
Dit zijn de EV’s met de hoogste kilometerstand op Marktplaats
Lees meer -
Drie Hyundai-medewerkers komen om tijdens testen auto
Lees meer
Hyundai videos
Hyundai spots
- Spotter: willem77
- Spotter: julian06
- Spotter: basfransencarphotography
Modellen
Inhoudsopgave
Oprichting Hyundai
Het bedrijf Hyundai Togun (Engineering and Construction Company) werd in 1947 opgericht door Chun Ju-Yung. In eerste instantie hield Hyundai Togun zich alleen bezig met de thuismarkt. Het bedrijf groeide in korte tijd uit tot een van de grootste bedrijven in Zuid-Korea, samen met hulp van de overheid en de familie van Chun Ju-Yung. Hyundai hield zich met alles bezig, maar werd groot als aannemersbedrijf voor enorme constructies. Pas in 1967 ging men auto’s bouwen.
Ford Cortina
De eerste auto van Hyundai was niet eigenlijk niet de eerste Hyundai. Het is een Ford Cortina die door hen gebouwd wordt. De auto wordt niet eens als Hyundai verkocht, maar gewoon als Ford. Hyundai wil graag eigen auto’s bouwen en heeft in korte tijd de fijne kneepjes van het vak geleerd qua productie, maar niet het ontwerpen en het ontwikkelen ervan. Daarvoor huurt Hyundai enkele Britse ingenieurs van British Leyland. Voor het ontwerpen van de auto maakt Hyundai gebruik van de diensten van Giorgetto Giugiaro. Voor de techniek maakt Hyundai gebruik van Mitsubishi-aandrijflijnen.
Hyundai Pony
Het resultaat is de Hyundai Pony. De auto is in 1976 klaar. De auto maakt zijn debuut op de Salon van Turijn in 1974. De auto komt in diverse smaakje op de markt, waaronder een vierdeurs sedan (die eruit ziet als een liftback), driedeurs hatchback, een pick-up en zelfs een stationwagon. Na enkele jaren succes te hebben op de thuismarkt, wil Hyundai de wereld gaan veroveren met zijn auto’s. Een van de eerste exportmarkten is Nederland.
Aanvankelijk alleen met de Pony, die in Nederland helemaal niet onaardig verkoopt. De Pony biedt veel waar voor zijn geld en dankzij de lijnen van Italdesign valt de auto niet uit de toon in het straatbeeld. De Pony wordt in de jaren vergezeld door de Stellar. Deze auto moest de grote Ford-sedans gaan vervangen. De Stellar had net als de Pony een koetswerk van Italdesign. Dit koetswerk lag dan wel op een platform van Ford, terwijl de motor en transmissies van Mitsubishi-origine waren. Ook arriveerde in 1986 de tweede generatie Pony in de jaren ’80, die vanaf dat moment voorwielaandrijving had. De Pony werd in 1989 omgedoopt tot Excel.
Jaren ’90
Het zijn echter de jaren ’90 waarin het meeste gebeurt voor het automerk Hyundai. Tussen de Excel en Sonata is een enorme ruimte die wordt opgevuld door de Lantra. Je zou de Excel als B-segment auto kunnen zien, Lantra als C-segment en Sonata als D-segment. Allemaal zijn ze voor hun klasse iets aan de grote én voordelige kant. Logisch dus dat de auto’s in Nederland bij een koopbewust gedeelte in trek zijn, zeker in combinatie met de uitrusting.
Dat Hyundai ook de emotie kan aanspreken proberen ze te doen met de Scoupé, een kek coupeetje. Ook is er een nieuw topmodel, de enorme Grandeur. Dit is in principe een Mitsubishi Debonair met een andere badge. Ook qua bedrijfswagens breidt Hyundai het gamma enorm uit. In Nederland is de H100 erg populair.
Hyundai designcentrum in Rüsselsheim
Ook in Nederland groeit het merk gestaag. In 1990 worden er iets meer dan 4.000 auto’s aan de man gebracht, in 2000 zijn dat er 10.000 méér. Ondanks dat Hyundai’s niet verkeerd verkopen, is er ook kritiek. Ze zijn compleet, betaalbaar en relatief ruim voor hun klasse. De bouwkwaliteit is echter niet fraai en de rijeigenschappen niet denderend, waardoor het meer witgoed is dan een auto. De auto’s zijn ontwikkeld met de Aziatische markt in het achterhoofd, terwijl wij in Europa andere eisen en wensen hebben.
Daarom wordt er in Rüsselsheim een ontwikkelings- en designcentrum geopend. Precies in het hol van de leeuw, want beoogd concurrent Opel komt daar ook vandaan. De eerste auto die uit Rüsselsheim komt, is de Getz. Dit is wellicht de eerste echte Europese Hyundai. De auto kan zich meten met concurrenten als de Opel Corsa en Renault Clio.
Cross-overs en SUV’s
Een ander vlak waar Hyundai enorm goed scoort is dat van de cross-overs. Waar de Europese merken vrij traag zijn met het aanbieden van een cross-over, heeft Hyundai in 2000 de Santa Fe in de showrooms staan. In 2004 volgt de compactere Tucson. Voor Hyundai ook prettig, want deze modellen zijn wereldwijd goed te verkopen. Hyundai past zijn aanbod aan per markt. In de Amerikaanse of Thaise dealers zullen andere modellen staan dan in Nederland.
Hyundai i30
In 2007 komt de i30 op de markt. Deze auto is wederom in Duitsland ontworpen. Net als de Getz slaat dit model goed aan in Nederland. De i30 is de eerste Hyundai volgens de nieuwe naamgeving. De Atos wordt de i10, de Getz de i20 en de Sonata mag verder gaan als i40. Voor de Tucson en Santa Fe zijn er ook andere namen: ix35 en ix55. Die slaan kennelijk niet aan, want Hyundai keert weer terug naar Tucson en Santa Fe.
Sportieve modellen
Naast de logische en verstandige modellen, probeert Hyundai ook een wat ander type auto’s te bouwen die moeten appelleren aan de liefhebber. De Veloster coupé is zo’n auto, deze auto heeft twee deuren aan de ene kant en eentje aan de andere. De reden erachter is nog steeds onduidelijk. Een andere sportieve auto is de Hyundai Genesis Coupé. Deze achterwielaangedreven coupé kan gezien worden als concurrent voor de BMW 3 Serie Coupé, Audi A5 Coupé en Infiniti G37 Coupé.
In Nederland zijn deze twee auto’s niet bijzonder populair. Toch geeft Hyundai het niet op qua sportieve modellen. Want in 2017 arriveert daar dan eindelijk de Hyundai i30 N. Het N-label voor Hyundai moet doen wat AMG en M voor Mercedes en BMW hebben gedaan. Hyundai neemt zeker geen halve maatregelen. Bij de Nürburgring Nordschleife wordt er een testcentrum geopend. De i30 N heeft een 2.0 turbomotor met 250 of 275 pk. De auto wordt bovengemiddeld goed ontvangen en kan zich meten met de hete hatchbacks van Volkswagen, Renault en Ford.
Alternatieve aandrijflijnen
Ook als het gaat om alternatieve aandrijflijnen is Hyundai er snel bij. Veel merken lijken één paradepaardje te kiezen en daarop in te zetten. Zo wilde VW het lang met dieseltjes proberen, Toyota houdt vast aan de hybride en Renault zet in op elektrisch. Hyundai pakt alles mee eigenlijk. De Ioniq is een regelrechte Prius-concurrent die je kunt krijgen als hybride, plug-in hybride en volledig elektrische variant. De Nexo rijdt op waterstof.
Daarnaast hoef je bij Hyundai niet per se een apart model te hebben voor een afwijkende aandrijflijn, zo kun je de nieuwe Tucson bestellen met benzinemotor, hybride of als PHEV. De Hyundai Kona Electric is in Nederland een gigantische hit (samen met de bijna identieke Kia e-Niro). Het is wellicht de eerste echte serieuze en betaalbare elektrische auto.
Ioniq
In 2022 maakt een belangrijk nieuw model zijn opwachting: de Ioniq 5. Dit is het eerste model op het nieuwe E-GMP-platform en de eerste telg in een reeks Ioniq-modellen. Dit is een nieuw label voor volledig elektrische modellen. Het plan was aanvankelijk om van Ioniq een apart merk te maken (á la Polestar), maar uiteindelijk krijgt de Ioniq 5 toch gewoon een Hyundai-logo.