Chevrolet is het volumemerk van General Motors, dat al sinds 1911 bestaat. Chevrolet maakte altijd vooral betaalbare modellen, met de Corvette ernaast als image builder. Vanaf 2004 leverde Chevrolet in Europa gerebagde Daewoo’s. In 2015 was het grotendeels klaar met Chevrolet in Nederland, al zijn de Corvette en Camaro nog langer geleverd.
Chevrolet nieuws
-
Nieuwe Corvette ZR1 is een beest op de sprint
Lees meer -
Grootste autobouwer van Amerika stopt met zelfrijdende auto’s
Lees meer -
Dit zijn de meest bijzondere elektrische occasions op Marktplaats
Lees meer
Chevrolet videos
Modellen
Inhoudsopgave
Eerste model: Chevrolet Classic Six
Chevrolet is een van de grootste merken wereldwijd. Net als veel andere GM-merken is het een behoorlijk oud merk. Het werd namelijk opgericht in 1911 door Louis Chevrolet, Arthur Chevrolet (zijn broer) en William Durant. Die laatste is tevens de grote man achter General Motors. De visie van Durant was dat je met een één concern c.q. moederbedrijf diverse merken in je portfolio kon hebben. Durant had GM destijds al opgericht, maar was enkele jaren alweer uit zijn functie gezet.
Nog voordat Chevrolet goed en wel was opgericht, was de eerste auto al klaar. De Classic Six was een idee van Louis Chevrolet, uitgewerkt door Etienne Plache. De Classic Six ging pas in 2013 in productie. Dat was overigens niet de eerste Chevrolet met het beroemde ‘bowtie’-logo. Die kwam een jaar later in 1914. De herkomst van het logo is nog altijd in nevelen gehuld, maar op de H Series- en L Series-modellen prijkten ze op de voorzijde. Niet veel later verkocht Louis Chevrolet zijn aandelen aan Durant. Die laatste had zijn positie bij GM weten te heroveren, waardoor hij Chevrolet perfect kon opnemen in het General Motors merkportfolio.
Betaalbaar merk
Chevrolet werd al vrij vroeg neergezet als een ‘value-for-money’-merk. Zeker in een periode waarin de automobiel meer en meer gemeengoed werd, kon Chevrolet floreren. Het merk concurreerde met Ford en Plymouth. Na de Tweede Wereldoorlog kon het merk grote stappen zetten. Zo werd in 1953 de eerste Corvette onthuld, een spectaculaire sportwagen. Het idee erachter was simpel, de Corvette moest het merk Chevrolet meer aanzien geven. Daarbij was de Corvette relatief gezien betaalbaar ten opzichte van zijn concurrenten.
Corvair en Camaro
Ondanks dat Chevrolet een betaalbaar merk was, waren de auto’s allemaal vrij groot. Modellen zoals bijvoorbeeld de 150, 210, Handyman, Delray, Townsman, Bel Air, Impala en Nomad waren gigantisch. In de jaren ’60 moest de auto voor mensen bereikbaar worden. Met de Corvair (een samenvoeging van Corvette en Bel Air) deed GM een dappere poging. De auto was voorzien van een zescilinder boxermotor die achter d achteras geplaatst was.
De auto bleek enorm instabiel in snelle bochten met gas los. Ralph Nader fileerde de auto in zijn boek ‘Unsafe At Any Speed’. Hoewel Chevrolet de Corvair snel verbeterde, was het leed al geschied en werd de auto een verkoopflop. Gelukkig kwamen in de jaren ’60 er meer compacte modellen als de Nova, Malibu en Chevelle. Aan het einde van de jaren ’60 kwam Chevrolet dan eindelijk met een concurrent van de super-populaire Ford Mustang: de Camaro.
Chevrolet en de oliecrisis
In de jaren ’70 moest Chevrolet nog meer betaalbare auto’s gaan maken. De gigantische Silverado’s, Caprices en Suburbans waren goede cashcows: er zat veel meer marge op én ze verkochten erg goed. Maar de oliecrisis in 1973 veranderde veel. De consument ging ineens één of twee segmenten lager shoppen.
Het benzineverbruik van de grote auto’s was enorm. De Chevrolet Vega was gelukkig net op de markt gekomen. De Vega was enkel leverbaar met viercilinder motoren. Naar Europese maatstaven waren het flinke motoren (2,3 liter), alhoewel er ook een Cosworth-versie was met slechts 2 liter slagvolume.
Samenwerking met Japanse merken
Hoewel Chevrolet het probeert, is het merk niet zo succesvol in het bouwen van kleine auto’s als de Europese en Japanse concurrentie. In de jaren ’80 werkt Chevrolet samen met de Japanse merken Suzuki (Sprint), Toyota (Nova) en Isuzu (Spectrum) voor de kleinere modellen. Uiteindelijk worden alle compacte modellen samengevoegd in één cluster genaamd ‘Geo’. Sommige van deze modellen staan in de Nederlandse Suzuki-showrooms geplaatst.
In Nederland is Chevrolet in de jaren ’80 verkrijgbaar, zij het met een aangepast modelaanbod. Het begint bij de Corsica (terwijl in de VS er nog een kleinere Cavalier is). De coupé-versie van de Corsica, de Beretta, is ook officieel leverbaar in Nederland. De Lumina APV is een vroege concurrent voor de Chrysler Voyager en Renault Espace. De enorme Caprice is ook te verkrijgen in ons land, maar wordt alleen door sommige taxibedrijven gerund. Ook de Lumina sedan kun je kopen, maar dat doet bijna niemand.
Chevrolet in Europa
Aan het einde van het millennium past GM het Europese gamma aan. Het heeft geen zin om in de middenklasse te concurreren, daar is Opel immers al actief. Daarmee wordt Chevrolet iets hoger gepositioneerd.
De Chevrolet Trans Sport is in feite een Pontiac en de Alero is een Oldsmobile. In beide gevallen neemt Chevrolet niet eens de moeite om de grille te wijzigen. Daarnaast is er een Blazer en Tahoe SUV’s en twee sportwagens: de Camaro en Corvette.
Chevrolet als Koreaans budgetmerk
In 2005 verandert alles weer. General Motors gaat Chevrolet positioneren ónder Opel. Dat doet men door Daewoo om te badgen tot Chevrolet. Dit betekent dat modellen als de Kalos, Nubira, Tacuma en Evanda ineens een Chevrolet-badge krijgen. Zelfs de piepkleine Matix met 0,8 driecilinder is nu een heuse Chevrolet. Gelukkig komen er ook snel nieuwe modellen aan.
De Aveo (B-segment) volgt de Kalos op en de Cruze is een Nubira/Lacetti vervanger voor het C-segment. De nauwelijks verkochte Evanda wordt opgevolgd door de Epica. Deze heeft een neus die overduidelijk is geïnspireerd op de BMW 5 Serie (E60) en zelfs met zes-in-lijn motoren leverbaar is. De Chevrolet HHR is een vreemd geval. Het is een concurrent voor de Chrysler PT Cruiser, maar de auto komt pas op de markt wanneer de hele hype rond die auto is gaan liggen.
Corvette wordt merknaam
Met de sportwagens gebeurt iets vreemds. De Camaro gaat in 2002 uit productie en krijgt geen opvolger. De Corvette wel en blijft ook in Nederland leverbaar. Men maakt in Europa de epische fout door de Corvette als merk te gaan voeren. Dan is de Chevrolet-connotatie weg en kan de auto beter concurreren met auto’s als de Porsche 911. Op zich is het idee niet heel erg raar, omdat de Corvette in Nederland niet zo spotgoedkoop is als deze is in de VS. Het probleem is echter: net op het moment dat Chevrolet een ‘Europees’ merk wordt, haal je de image builder van dat merk uit het gamma en wordt ‘ie tussen de Cadillacs gestald. In Nederland zijn alle Corvette’s, dus ook de snelle Z06 en ZR1 te verkrijgen.
Nieuwe Camaro en Volt
In 2011 komt daar een Camaro bij. Wederom wacht GM een paar jaar om een concurrent voor de Mustang te maken. De uitwerking is niet verkeerd, de Camaro staat op een Holden Commodore-platform is te verkrijgen met een geweldige 6.2 liter grote V8. Aan de andere kant van het spectrum is de Volt, een van de eerste plug-in hybrides. De Volt was een ‘moetje’ van de Amerikaanse overheid. Toen de financiële crisis inhakte bij GM, kregen ze alleen een lening op voorwaarde dat er milieuvriendelijkere auto’s werden gebouwd. De Volt was in Nederland een kleine hit, dankzij de gunstige bijtelling.
Uitbreiding gamma Europese Chevrolets
De eerste serie Daewoo-Chevrolets waren niet al te best in vergelijking met de concurrentie. Ze waren ruim, goedkoop en vaak goed uitgerust. Maar qua verfijning en finesse was de techniek vrij verouderd. Dat veranderde uiteindelijk wel. De Chevrolet Orlando (compacte MPV), Trax (compacte crossover) en Captiva (medium crossover) waren een grote verbetering.
Helaas mocht het niet baten. In 2015 besloot GM te stoppen met Chevrolet in Europa. Mede dankzij de constant scherper worden milieu-eisen was het vrij duur om de Zuid-Koreaanse auto’s in te voeren in Europa. Rond diezelfde periode kocht General Motors de laatste aandelen van Daewoo, waardoor die afdeling nu GM Korea heet. Die auto’s heten nu Chevrolet.
Niet meer in Nederland
In Nederland bleef Chevrolet wel bestaan, maar nu met slechts twee modellen: de Camaro en de Corvette. Ook de nieuwere generaties van die modellen bleven bij ons leverbaar. Net als met de Mustang was er gelukkig ook een viercilinder Camaro (2.0T Ecotec) die iets minder onbetaalbaar was. De Camaro SS met V8 ging al gauw naar een ton in euro’s (terwijl de auto iets meer dan 30 mille in de VS kost).
In 2019 hield Chevrolet het voor gezien in Europa. De Camaro is dus niet meer in Nederland leverbaar en ook de nieuwe Corvette C8 – met middenmotor – gaat aan onze neus voorbij.