De Audi R8 is de ultieme imagebooster met vierwielaandrijving.
Voor lange tijd zat Audi een beetje tussen de ‘normale merken’ en de ‘premium merken’ in. Voor lange tijd was dat ook geen enkel probleem. Merken als Lancia, Saab, Rover en dergelijke zaten daar al jaren met succes. Toch wilde Audi hogerop. Iets dat ook prima lukte. Met de quattro, S-modellen, RS-modellen en de TT had Audi voldoende ‘leuke’ modellen in de aanbieding. Maar het kon dus nog een stapje beter met de Audi R8.
Le Mans
De naam R8 komt van de enorm succesvolle raceauto van Audi. Sinds 1999 deed Audi mee aan de befaamde 24-uursrace en sinds 2000 wonnen ze deze race gewoon elke keer. Nog een wapenfeit in 1999 is dat Audi in dat jaar Lamborghini overnam. Het eerste wat Audi doet bij Lamborghini is huishouden: de Diablo SV gaat eruit, Project Canto wordt stopgezet en men begint met de ontwikkeling van een kleine sportwagen.
Gallardo
Die auto wordt de Lamborghini Gallardo, een kleine tiencilinder sportwagen die onder de V12 Murciélago valt. In de tussentijd wint Audi de Le Mans-race jaar op jaar. Kortom: het is tijd voor Audi om dat te vieren. Soms wordt aangegeven dat de Audi R8 een Gallardo van Audi is, maar dat is iets te kort door de bocht. Op de IAA kunnen we de Le Mans quattro Concept verwelkomen, een sportwagen die aangeeft welke kant het opgaat met de Audi R8. Het is goed te zien dat de Audi ietsje groter is ten opzichte van de Gallardo.
Audi R8 introductie
De Audi R8 komt in 2006 op de markt. In eerste instantie alleen met een achtcilinder motor: de 4.2 FSI. Deze komt uit de Audi RS4 (B7) en levert 420 pk en 430 Nm. De R8 is standaard voorzien van vierwielaandrijving. In tegenstelling tot ‘echte’ quattro’s is het systeem voornamelijk bedoeld om de achterwielen te voorzien van vermogen, zo’n 70% gaat initieel naar de achterwielen. Het is de eerste Audi sinds de RS2 die sneller gaat dan 250 km/u. De R8 heeft namelijk een topsnelheid van 302 km/u. Er zijn twee transmissies: een handbak en een R-Tronic sequentiële bak.
R8 V10
Een groot verschil tussen de Gallardo en de eerste R8 is diens motor. De Gallardo heeft een V10. Eindelijk krijgt de R8 deze motor ook. De 5.2 liter V12 is goed voor 520 pk en 530 Nm. Het prestatiepotentieel van de V10 is een groot verschil met de V8, evenals diens geluid. Visueel kun je de V10-versie het makkelijkst herkennen aan de ovale uitlaten. Overigens is er wel gedacht aan de hiërarchie: sinds de invoering van de V10 bij de R8 heeft de Gallardo 560 pk.
R8 Spyder
Om te zorgen dat je wat meer kunt genieten van die fraaie motoren wordt in 2010 de Spyder gelanceerd. Aanvankelijk met alleen een 5.2 V10, de V8 volgt in 2011. Tevens zien we in 2011 de R8 GT, een iets lichtere (100 kg minder) en sterkere (35 pk meer) R8. Er worden er 333 wereldwijd van gebouwd. Later bouwt Audi ook nog 333 Spyders van de GT, wat het totaal op 666 exemplaren brengt.
Audi R8 facelift
In 2012 wordt de Audi R8 voorzien van een facelift. Qua uiterlijk is het vrij lastig te zien welke welke is. Er is een nieuwe grille, set koplampen en voorbumper die afwijkt. Aan de achterzijde zijn er nieuwe achterlichten en achterbumper, maar het duidelijkste herkenningspunt zijn de uitlaten: die zijn nu groot en rond voor alle varianten. Belangrijker nieuws is dat de trage R Tronic bak is vervangen voor een veel beter schakelende S Tronic transmissie, een automaat met dubbele koppeling. In 2012 komt er tevens een V10 Plus, met 560 pk, carbon splitter, 19” Y-spaak velgen en carbon diffuser. De Audi R8 LMX is het ultieme model van de ‘Type 42’-reeks van de R8, compleet met een 570 pk sterke V10 en fraaie hardware.
Audi R8 (Type 4S)
De Audi R8 ‘Type 42’ wordt in 2016 opgevolgd door de R8 ‘Type 4S’. Deze Audi R8 zoekt het een stuk hogerop. Er is geen V8 meer. Ook de geruchten van een V6-biturbo komen niet uit. De instapmotor van de Audi R8 is een 5.2 liter grote V10. In dit geval is de Audi R8 wederom gelieerd aan een Lamborghini, ditmaal de Huracán. Logisch, want dat is de opvolger van de Gallardo. Beide sportwagens staan op het MSB-platform. Qua dimensies zitten de R8 en Lamborghini nu dichter bij elkaar dan voorheen. Wel is de styling compleet anders. De Lamborghini is extravert, opvallend en buitenissig, de Audi R8 is meer functioneel en ingetogen, voor zover dat mogelijk is bij een supercar met middenmotor.
Louter V10’s
Ondanks dat er maar één motor was, betekent niet dat de aspirant R8-koper geen keuze had. Het programma begon met een 5.2 liter V10, goed voor 540 pk. Een stapje hoger staat de Audi R8 V10 Plus, die is voorzien van dezelfde motor, maar dan met 610 pk. In 2016 wordt de Spyder aan het programma toegevoegd. Deze is met dezelfde uitrusting leerbaar. De R8 Spyder is ietsje zwaarder dan de coupé en de prestaties zijn daardoor iets minder, alhoewel het met de snelheid nog steeds wel snor zit.
Audi R8 RWS
Nog langzamer is de Audi R8 RWS die in 2018 aan het gamma wordt toegevoegd. Dit is voor het eerst dat een Audi geen voorwielaandrijving of vierwielaandrijving heeft, maar enkel achterwielaandrijving. Op basis van de Gallardo en Huracan waren er al enkele versie met alleen achterwielaandrijving, maar de R8 was altijd een ‘quattro’. Op papier is de versie met vierwielaandrijving sneller: dankzij meer tractie is 0-100 km/u sneller achter de rug en dankzij meer vermogen is de topsnelheid hoger. In real life en op tussensprints zal het verschil er waarschijnlijk niet zijn, gezien het lagere gewicht en minder transmissie verliezen.
R8 facelift
In 2019 wordt het ietwat anonieme gezicht van de R8 overboord gegooid middels een facelift. De R8 krijgt wat meer visueel drama mee vanuit huis. De drie luchthappers onder de voorklep (het is immers geen motorkap) moeten refereren aan de grille van de Sport quattro. Motorisch wordt er ook iets gewijzigd. Wat blijft zijn de motoren, maar de instapper heeft nu 30 pk meer, waardoor het vermogen van die uitvoering op 570 pk uitkomt. De R8 V10 Plus komt uit op 620 pk. Een jaartje later wordt de R8 RWD ook aan het gamma toegevoegd.
Audi R8 V10 GT RWD
Van de tweede generatie Audi R8 verschijnt in 2022 ook een GT. In tegenstelling tot de eerste generatie, beschikt deze supercar over louter achterwielaandrijving. Audi noemt het dan ook de R8 V10 GT RWD. Er worden in totaal 666 exemplaren gebouwd van de R8 V10 GT RWD. Daarvan zijn er 333 een coupé en 333 een cabrio. Met 612 pk en 565 Nm koppel op de achterwielen snelt de GT in 3,4 seconden de honderd. De topsnelheid bedraagt 320 km/u. De sprint naar de 200 is gedaan in 10,1 seconden.
De R8 V10 GT RWD heeft een lekker extreem uiterlijk. Daarnaast stuurt het ook echt anders met de toevoeging van Torque Rear Mode. Daarbij zijn zeven standen mogelijk, standje 1 laat weinig slip toe en standje 7 juist heel veel. Iedere R8 V10 GT RWD staat op Michelin Sport Cup 2 banden.
Audi R8 artikelen
Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi R8: