Aston Martin is een van de gaafste, coolste en meest gedistingeerde merken. Niet in de laatste geplaatste geholpen door een beroemde Britse geheim agent. Maar Aston Martin is meer dan James Bond en het Formule 1 team.
Aston Martin nieuws
-
Ook bij Aston Martin is dromen nog steeds toegestaan
Lees meer -
Vergeet de Valkyrie, Aston Martin Valhalla is hier
Lees meer -
Koopje: een unieke V12 Aston voor slechts €35k
Lees meer
Aston Martin videos
Aston Martin spots
- Spotter: spotcrewda
- Spotter: rubenpriest
- Spotter: spotcrewda
Modellen
Bamford & Martin
De wortels van Aston Martin beginnen bij de naam Bamford & Martin. Dat is de naam van een garage van oprichters Robert Bamford en Lionel Martin. Bij die garage werd Singer gebouwd en verkocht, evenals andere enkele andere merken. De naam Aston Martin komt van de Aston Hill heuvelklim-race. Om naam te maken als garage, raceten Bamford & Martin met eigen bouwproject mee op de heuvelklim-race.
Aston Martin Motors
Het idee komt boven om zelf auto’s te gaan bouwen. Net het moment dat Bamford & Martin daarmee willen beginnen, breekt de oorlog (WO I) uit. Na de oorlog produceren ze mondjesmaat diverse sportieve auto’s, waaronder voertuigen waarmee snelheidsrecords gebroken worden. In 1924 gaat Bamford & Martin failliet. Bamford stapt eruit en Martin gaat met de rijke Charnwood-familie in zee.
In 1925 gaat het niets beter waardoor Lionel Martin de zaak moet verkopen aan de Charwood-familie. Hun eerste wapenfeit: ze noemen het bedrijf Aston Martin Motors. In de jaren 20 en 30 worden diverse sportieve auto’s gebouwd.
David Brown
Na de Tweede Wereldoorlog wordt David Brown Limited de nieuwe eigenaar. Rond deze periode kon Aston Martin uitgroeien tot waar het merk nu voor staat. De ‘DB’-modellen zijn vernoemd naar David Brown. Daarnaast wordt er succesvol geracet, waaronder op Le Mans. In 1954 wordt onder leiding van Tadek Marek de krachtige zes-in-lijn motor geleverd in diverse modellen.
Aston Martin DB5
In 1953 komt de DB5 op de markt. Een auto die in de James Bond-film Goldfinger enorme bekendheid, roem en status zou vergaren. Ondanks de bloedmooie koetswerken (van Touring Superleggera), uiterst potente motoren en de best mogelijk reclame blijft Aston Martin een geplaagd merk op de boekhoudafdeling.
William Wilson
David Brown is genoodzaakt in 1972 Aston Martin te verkopen aan een consortium geleid door William Wilson, die het overigens niet veel beter doet en in 1975 het merk weer moet verkopen, ditmaal een aan groep van drie zakenlieden uit Canada, VK en de VS. Heel veel hielp het niet. Er kwamen de meest bijzondere auto’s uit de fabriek rollen. De DBS en V8 modellen waren de opvolgers van de sexy GT’s uit de jaren ’70. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in de ontwikkeling van auto’s als de Bulldog en Lagonda. De prijzen stegen aanzienlijk en er werd gesneden in het personeelsbestand.
Victor Gauntlett
In 1980 brak er een recessie en een jaar later nam wéér een nieuwe eigenaar het over, ditmaal Victor Gauntlett. Hij zorgde ervoor dat James Bond weer Aston Martin ging rijden (V8 Vantage in The Living Daylights). Commercieel was het alsnog een drama. Gelukkig werd Ford de nieuwe eigenaar in 1991.
Ford Motor Company
Vanaf dat moment ging het veel beter. Ford zag in dat er een nieuwe instapper nodig was voor het merk. Een betaalbaarder model dat een breder publiek most aanspreken. Een plan voor een Jaguar sportwagen wordt stopgezet bij Jaguar en overgedragen aan DB7. De op de XJ-S gebaseerde sportwagen wordt uiteindelijk de DB7. De auto heeft een Jaguar zes-in-lijn met supercharger en 335 pk.
DB7: redder in nood
Relatief gezien is de auto een enorm succes. Dankzij de beperkte ontwikkelingskosten en de hoge aantallen kan Aston Martin eindelijk spek op de botten krijgen. De DB7 is de ingang voor een nieuw tijdperk voor het merk, al helemaal in 1999. Dan krijgt de auto eindelijk een prestigieuze motor: een 5,9 liter V12 met 420 pk. Deze door Cosworth ontwikkelde motor bestaat in feite uit twee Duratec V6-motoren van Ford.
Aston Martin Vanquish
De motor wordt ook gebruikt in de Vanquish, het eerste echt volkomen nieuw model die de oude V8 Vantage opvolgt. In de Vanquish heeft de motor nog meer vermogen en klinkt deze nog wat beter.
DB9
In 2003 slaat Aston Martin een automobiele homerun met de opvolger van de DB7, de DB9. Deze Gran Tourer is precies waar het edele Britse merk voor staat. De 2+2 GT met V12 is wederom een groot succes. Vele derivaten zullen hierop volgen, zoals de DBS, Virage en Rapide (vierdeurs). Allen staan op het VH-platform. Daar maakt de nieuwe V8 Vantage ook gebruik van. Dit is een kleiner model die rechtstreeks moet concurreren met de Porsche 911. Deze wordt in 2010 ook leverbaar met de V12 uit de DB9.
Dave Richards
In 2007 geraakt Ford in een lastige positie waardoor zij diverse merken uit hun portfolio moeten verkopen. Onder leiding van Dave Richards (Prodrive, het team dat racet met de DBR9 op Le Mans) neemt een consortium het edele merk over. Om de tijd te overbruggen maakt Aston Martin telkens een nieuwe variant op het VH-platform die een klein beetje afwijkt.
Aston Martin Cygnet
De Cygnet is een flop: de kleine auto (in feite een Toyota IQ met Aston-neus en -leer) was oorspronkelijk slim bedacht om de uitstoot laag te houden, maar de auto wordt uiteindelijk als duur accessoire in de markt gezet, waar niemand in trapt.
AMG motoren voor Aston Martin
Om te overleven, moet Aston Martin hulp van buitenaf vragen. Zij vinden een technologie-partner in Mercedes, dat hen van AMG-motoren kan voorzien. Ook prettig: de Britten mogen shoppen in de magazijnen van Mercedes voor diverse onderdelen. Eindelijk zijn er betere infotainment-units beschikbaar in Aston Martins.
Max Verstappen en Aston Martin?
Aston Martin is tevens sponsor van Red Bull tot en met 2020, de reden dat je Max Verstappen in Astons voorbij zag komen. De AMG V8 is leverbaar in de DB11 (de opvolger van de DB9) en de nieuwe V8 Vantage. De V12 uit de DB11 is nog van Aston Martin-origine. Deze motor vinden we ook terug in de DBS Superleggera, de ultieme GT van het merk uit Gaydon. Over ultiem gesproken, het Britse merk is met diverse hypercars aan de slag, waaronder de Valhalla en Valkyrie.
Aston Martin DBX
In 2020 komt Aston Martin voor het eerst (eindelijk) met een SUV, de DBX. Het merk is er al een tijdje mee aan het flirten, maar nu durven ze het eindelijk aan. De DBX is de opvolger van de Rapide, maar een SUV in plaats van iets langere coupé met twee extra deuren.
Lawrence Stroll
In 2020 wordt Aston Martin overgenomen door een nieuw consortium. De nieuwe eigenaar is Lawrence Stroll, een Canadese miljardair die zijn geld verdiende door onder andere Tommy Hilfiger groot te maken. Lawrence Stroll heeft daarnaast ook het Racing Point Formule 1-team overgenomen (voorheen Force India). Dit team wordt omgedoopt tot Aston Martin Racing. Daarmee keert de naam Aston Martin na 61 jaar weer terug in de Formule 1.