Dik, dikker, dikst. Veel dikker dan een BMW M8 gaat het niet worden.
Bij BMW lopen de series op: de 1 Serie is de instapper, de 8 Serie staat bovenaan de voedselketen. Qua uitvoeringen is de M altijd het hoogst haalbare. Met een BMW M8 hoef je dan ook niemand iets uit te leggen. Toch is de 8 Serie niet de grootste, hoewel het een heel prestigieuze auto is. Een 7 Serie is namelijk aanzienlijk groter. Sterker nog, stiekem is de 8 Serie gewoon een 5 Serie Coupé.
Inhoudsopgave
BMW 850 CSi (E31)
Dat was niet het geval met de ‘M8’ uit de jaren ’90. Mocht je deze nog nooit op de weg gezien hebben: dan kan dat kloppen. De BMW 850 CSi is het dichtste bij een M8 dat je kunt komen in deze periode. Het is namelijk een BMW 8 Serie met een V12 die ontwikkeld is door BMW M GmbH. Deze is goed voor de 381 pk en zorgt voor meer dan aansprekende prestaties. Ook erg gaaf is dat de twaalfcilinder gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak. Aan het chassisnummer is overigens duidelijk te zien dat de 850 CSi gebouwd is door M.
BMW M8 prototype (E31)
De BMW 850 CSi heet geen M8, omdat BMW eigenlijk andere plannen had. De 850 CSi was slechts een vingeroefening. Men was in een vergevorderd stadium om een M8 te bouwen met een 6.1 V12, goed voor 550 pk. Dit was een zeer exotische auto met glasvezel panelen en Lexan-ruiten, waardoor het gewicht niet boven de 1.450 kg uitkwam. Gezien de recessie in de jaren ’90 achtte BMW het project niet levensvatbaar en werd het gecanceld.
BMW M6 (E63, F13)
Vervolgens moesten we het een tijdje zonder BMW M8 doen. Strikt genomen kun je de BMW M6 als opvolger zien. In 2005 arriveerde de M6 E63 met de epische tiencilinder, in 2012 werd deze opgevolgd door de M6 F13. De BMW M6 werd geproduceerd tot 2018. Daarna positioneerde BMW een paar modellen opnieuw. De BMW 5 Serie GT werd opgevolgd en omgedoopt tot BMW 6 Serie GT. De oude BMW 6 Serie werd omgedoopt tot BMW 8 Serie.
BMW M8 light: M850i
Uiteraard kwamen er ook weer non-plus-ultra M-versies van de 8 Serie. Voor het eerst waren er echter ook M8-light modellen: de M850i. Deze heeft een 4.4 liter V8 met biturbo V8 en vierwielaandrijving. Toevalligerwijs lijkt de hardware van de BMW M8 identiek: een 4.4 liter V8 met biturbo en vierwielaandrijving. Echter, die specs vertellen het halve verhaal. Hat karakter en geluid van de motor is totaal anders, de carrosserie is licht afwijkend, de ophanging en het onderstel zijn flink aangepast, om maar te zwijgen over het interieur en de remmen.
M8 GTE racer
BMW introduceerde in de M8 GTE raceauto aan het einde van 2017. Vanwege de omvang van de grote auto, werden er nodige grappen gemaakt op Het Grote Boze Internet. Zijn voorganger, de BMW M6 GTLM was overigens niet echt kleiner van stuk.
M8 Gran Coupé Concept
De BMW M8 Gran Coupé Concept kwam in 2018. Zoals wel vaker met BMW M Concepts, was het meer dan een vingeroefening. De eerste BMW M8 kwam in 2019 op de markt.
BMW M8 Coupé
De goedkoopste M8 is de Coupé, die nét onder de twee ton uitkomt. Deze is voorzien van de genoemde V8, in dit geval met 600 pk (bij 6.000 toeren) en 750 Nm (bij 1.800 toeren). De M8 Coupé is daarmee bloedsnel: in 3,2 seconden knal je naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar met het BMW M Drivers Package kan dat opgehoogd worden. Je krijgt dan een circuittraining waardoor BMW je waardig acht om 280 km/u te rijden.
Waar de BMW M6 nog een DCT-automaat met dubbele koppeling had (of een handbak in de VS), heeft de M8 een automatische transmissie. Ook anders is de aandrijving. De M6 had nog achterwielaandrijving, de M8 heeft xDrive-vierwielaandrijving. Voor het leukere driftwerk of de betere burnouts kun je altijd een rijmodus kiezen met enkel achterwielaandrijving.
BMW M8 Competition
Mocht dit niet voldoende zijn, dan is de BMW M8 Competition een goede optie. Deze is gebaseerd op de gewone M8, maar biedt net dat beetje meer. Het is niet zomaar een chipje, ondanks dat het vermogen met 25 pk stijgt. De turbodruk is ietsje verhoogd in de hogere toerenregionen. De motor is voorzien van stijvere motorsteunen. De besturing is een stukje directer en het onderstel is aangepast. Tevens krijg je standaard het BMW M sportuitlaat-systeem. Je kan de M8 Competition onder meer herkennen aan de hoogglans zwarte grille en de 20” 813M-velgen met kruisspaak design.
Cabrio en Gran Coupé
De BMW M8 is verkrijgbaar als coupé (F91), maar uiteraard ook als Cabriolet (F92) of Gran Coupé (F93). Die laatste word in 2020 aan het gamma toegevoegd. Ook de Cabriolet en Gran Coupé zijn leverbaar als Competition.
Rond die tijd verschijnen de meest wilde gemodificeerde BMW M8’s. Het blijkt dat de V8 uit de M8 nog veel meer reserves heeft dan de eerder genoemde M850i. Vermogens van 700 tot zelfs 800 pk zijn relatief eenvoudig te extraheren door tuners als Manhart, AC Schnitzer, Dähler en natuurlijk G-Power. Een dikke auto wordt op deze wijze nog dikker.
BMW M8 facelift
In het begin van 2022 volgt er een facelift voor alle varianten van de BMW 8 Serie, dus ook voor de M8. Het Duitse automerk koos voor een redelijk milde facelift. Als je snel kijkt zijn de verschillen nauwelijks te zien.
In het interieur is het oude 10.25-inch infotainmentdisplay vervangen voor een groter 12.3-inch scherm. Verder zijn de bumpers ietwat gewijzigd, met meer zwarte details. Daarnaast is het met de facelift mogelijk om carbon schaalstoelen te bestellen in de M8.
Last but not least zijn een reeks nieuwe kleuren: Skyscraper Grey metallic, San Remo Green metallic, Portimao Blue metallic, BMW Individual Frozen Tanzanite Blue metallic en Frozen Pure Grey.
BMW M8 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW M8.